The Game Room
Webwinkel KeurmerkWebwinkel Keurmerk

Wiezen: ooit een van de meest gespeelde kaartspellen

Kleurenwiezen spelregels
Wiezen is een kaartspel voor vier spelers dat gebaseerd is op het Engelse spel Whist. Alle 52 kaarten (behalve de jokers) worden gebruikt.

Wiezen is een kaartspel voor vier spelers dat gebaseerd is op het Engelse spel Whist. In tegenstelling tot veel andere spellen heb je hier geen vast partnerschap. Wiezen bestaat in twee vormen; de gewone en het kleurenwiezen.

Spelregels Wiezen

Wiezen is een kaartspel voor vier spelers waarbij all 52 kaarten (behalve de jokers) worden gebruikt. De aas is hierbij de hoogste kaart. Nadat er is gedeeld wordt er door middel van vragen en bieden beslist welk spel er wordt gespeeld. Het spel zelf verloopt in slagen. Slagen mogen worden bekeken. Als de derde slag nog niet is gedraaid, dan mogen de eerste twee slagen nog bekeken worden. Daarna mag enkel de laatst gespeelde bekeken worden.

Spelverloop Wiezen

Iedere speler krijgt 13 kaarten toegedeeld. In het gewone Wiezen geeft de deler de allerlaatste kaart aan zichzelf en wordt deze gedraaid om de troef te bepalen. Hierna wordt de fase van het vragen en bieden ingezet om het spel te bepalen.

Vragen en bieden

Iedere speler kan vragen en bieden. Het hoogst geboden spel waarbij spelers meegaan wordt gespeeld.

Passen: De speler wil geen spelsoort kiezen. Als iedereen past, wordt er opnieuw gedeeld.

Vragen en meegaan: Als een speler vraagt, moet hij samen met een partner acht slagen halen. Zelf moet hij hiervan minstens vijf (bij kleurenwiezen zes) slagen maken. Spelers die denken dit te realiseren samen met de vrager, gaan mee. Er wordt samen gewonnen of verloren. Als een speler vraagt en niemand gaat mee, moet hij alleen gaan voor vijf slagen bij gewoon wiezen of zes bij kleurenwiezen.

Piccolo: Dit spel is een variant op het miseriespel. De speler die dit biedt, moet verplicht één slag halen. Haalt hij er meer of geen enkele, dan verliest hij. In dit spel is er geen troef.

Tremerie: Variant op piccolo. Alleen moet de speler hier drie slagen halen en is harten altijd troef.

Abondance: De ene speler speelt tegen de drie andere. Hij moet minstens negen slagen halen, maar mag zelf de troef bepalen. De extra slagen boven de verplichte negen zijn overslag en worden extra beloond.

Kleine miserie: De speler beslist om geen enkele slag te halen. Er wordt gespeeld zonder troef. Andere spelers mogen eveneens beslissen om kleine miserie te spelen. Kiezen drie van de vier spelers hiervoor, dan is de vierde speler verplicht dit eveneens te doen. Voor het spel begint, moet iedere speler het aantal kaarten weggooien als er spelers zijn die kleine miserie meegaan. De kaarten mogen niet gezien worden.

Grote miserie: Ook hier beslist de speler geen enkele slag te halen. Dit met het verschil dat er hier geen kaarten worden weggegooid.

Troel: Indien een speler over drie azen beschikt, moet hij verplicht dit spel bieden. Hij mag echter wel kiezen tussen open troel of gesloten troel. Bij open troel opent de speler met de vierde aas het spel. Troefaas moet in de eerste slag vallen. Is dit de vierde aas, dan moeten de spelers met de azen acht slagen halen. Is het een van de drie azen, dan moeten ze samen negen slagen halen. De speler met de vierde aas is de partner van de bieder. Bij gesloten troel weet echter niemand wie de vierde aas heeft tot deze valt. Vanaf dat moment is die kleur ook troef.

Troela: Heeft een speler alle vier de azen, dan is de speler met hartenkoning in zijn hand de verplichte partner. Samen moeten ze negen slagen halen. Heeft hij ook de hartenkoning, dan gaat het om de speler met hartendame.

Carte Blanche: Dit spel heeft voorrang op troel en kan worden gespeeld wanneer iemand slechts één afbeelding heeft (aas telt ook als afbeelding). Bij Carte Blanche wordt er gewoon opnieuw gedeeld en dus niet gespeeld. Het is echter niet verplicht om dit te zeggen, waardoor je ook gewoon een spel kunt spelen. Zeg je het wel, dan moet dit gebeuren voor iemand anders een spel biedt.

Open miserie: De speler tracht geen enkele slag te halen terwijl de anderen zijn kaarten zien. Hij legt zijn kaarten op tafel na de eerste slag. Er is geen troef en tegenspelers mogen ook geen overleg plegen.

Solo: De speler speelt tegen de andere drie spelers met een troef naar keuze. Hij moet alle slagen behalen om te winnen.

Solo slim: Dit is het hoogste spel dat kan geboden worden. Net als bij solo moet een speler alle slagen halen, maar dit in de gedraaide troef (zie bieden). Bij kleurenwiezen is dit zonder troef.

Puntentelling Wiezen

De winnaars van ieder spel krijgen telkens de punten van de verliezers. De inzet van het spel is het aantal punten dat per speler wordt gekregen of gegeven. De punten tussen haakjes staan voor de puntentelling bij Kleurenwiezen.

  • Alleen gaan: 5 slagen is 2 punten. 1 punt extra per overslag. (juist aantal slagen is 2 punten, 1 extra punt per overslag.)
  • Vragen en meegaan: 8 slagen is 2 punten. 1 punt extra per overslag. Alle slagen is 10 punten. ( juist aantal slagen is 2 punten, 1 extra punt per overslag)
  • Abondance: negen slagen is 5 punten. Tien is 7 punten. (4 punten, per overslag 1 punt extra)
  • Miserie: geen slagen is 7 punten per persoon. (5 punten)
  • Abondance: Elf slagen is 8 punten. Twaalf slagen is 9 punten.
  • Troel: 8 slagen is 4 punten. 2 extra punten per overslag. Alle slagen is 20 punten. (4 punten bij aantal slagen)
  • Open miserie: Geen slagen is 14 punten. Na troel is het 28 punten. (10 punten)
  • Solo: 13 slagen is 75 punten. 25 per persoon. (13 slagen is 30 punten).
  • Solo slim: 13 slagen is 90 punten. 30 per persoon. (13 slagen is 50 punten).

Varianten Wiezen

Er zijn meerdere varianten van het kaartspel Wiezen. The Game Room neemt de bekendse twee met je door.

Kleurenwiezen

In deze variant wordt er geen troef gedraaid, maar wordt deze bepaald tijdens het bieden. Een speler vraagt, en andere spelers kunnen meegaan.

Vuilbakwiezen

De kaarten worden gedeeld over drie spelers. De laatste kaart gaat naar de vierde speler en is ook de troefkaart. Enkel hij mag deze zien. Vervolgens geven de drie spelers hem elk 4 kaarten, zodat iedereen nu evenveel kaarten heeft. Nu wordt de troef bekendgemaakt en wordt het spel gespeeld zoals bij het normale wiezen.

Terug naar overzicht