The Game Room
Webwinkel KeurmerkWebwinkel Keurmerk

Machi Koro

Machi Koro van White Goblin Games is een vlot dobbelspel, waarin de spelers met gebouwkaarten een eigen stad opbouwen.

Kopen

Nog maar 1 product in voorraad

Bekijk meer spellen uit: Dobbelspellen, Gezelschapsspellen en Op reis

Beschrijving Machi Koro


Welkom in de stad Machi Koro waar je zojuist bent verkozen tot burgemeester. Gefeliciteerd! Helaas hebben de burgers behoorlijk grote eisen en willen ze de stad zo snel mogelijk zien groeien.

Bouw je eigen stad

In het gezelschapsspel Machi Koro van White Goblin is het jouw taak als burgermeester om de stad uit te bouwen. Een moeilijke opdracht want momenteel bestaat het enkel uit een tarweveld, een bakkerij en een enkele dobbelsteen.

Gewapend met deze laatste is het aan jou om de eisen van de burgers te realiseren. Zorg voor banen, bouw een pretpark, een aantal fabrieken en als het nog even kan misschien ook nog een zendmast. Zorg voor inkomsten in de stad waardoor Machi Koro kan uitgroeien tot de grootste stad in de regio. Dat kan door te bouwen of door te gaan stelen bij naburige steden.

Snelspelend dobbelspel

Machi Koro is een snel spelend dobbelspel van ontwikkelaar White Goblin. Door te gooien met dobbelstenen kun je gebouwen bouwen in je stad. Maar andere spelers kunnen ook profiteren van jouw worp waardoor er weinig saaie wachtmomenten zitten in dit spel. Machi Koro is een leuk en vermakelijk gezelschapsspel voor groepen tot vier spelers.

Spelregels


Machi Koro van White Goblin Games is een vlot dobbelspel, waarin de spelers met gebouwkaarten een eigen stad opbouwen. Het spel is wereldwijd enorm populair en weet ook de harten van steeds meer Nederlandse spelers te veroveren. Dit heeft Machi Koro mede te danken aan het simpele spelconcept en hoge variatie. Het spel was genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2015.

Machi Koro spelregels

Dit vlotte dobbelspelletje is gelukkig ook vlot uit te leggen. Machi Koro kent een aantal uitbreidingen en varianten, The Game Room gaat in op de spelregels van het basisspel. 

Voorbereiding

Het doel van het spel is om Machi Koro te laten uitgroeien tot de grootste stad in de regio. Om dit te realiseren, begint iedere speler met twee startgebouwen: het graanveld en de bakkerij. Deze 2 kaarten worden open neergelegd. Daarboven legt iedere speler gedekt de vier bezienswaardigheden (treinstation, winkelcentrum, pretpark en radiostation) neer. Nu is het tijd om de 15 verschillende voorraadkaarten voor iedereen goed zichtbaar open op tafel te leggen. De voorraadkaarten bestaan uit grote en normale gebouwen. Tot slot krijgt iedere speler 3 muntjes met een waarde van 1 als startgeld. Alle overgebleven munten vormen de algemene voorraad van de bank.

Bouw je liever een moderne stad vol wolkenkrabbers, clubs en hippe restaurants? Bestel dan de variant Machi Koro Nacht of ga voor extra uitdaging in Machi Koro 2: Polis

Het spelverloop

Kies een startspeler en speel vervolgens met de klok mee. Degene die aan de beurt is, gooit met één dobbelsteen. Let op, je mag pas met twee dobbelstenen gooien indien je jouw “treinstation” hebt afgerond. Je mag er ook voor kiezen om met één dobbelsteen te blijven gooien. Heb je een dobbelsteen gegooid? Dan worden alle gebouwen waarvan het getal overeenkomt met het resultaat van de dobbelsteen geactiveerd. Op deze manier kunnen spelers munten verdienen. Een voorbeeld: gooit degene die aan de beurt is een 3, dan wordt de bakkerij geactiveerd en ontvangt deze speler 1 munt van de bank. Hoeveel en wie precies munten krijgt, staat aangegeven op de kaarten. 

Heb je geen kaarten die overeenkomen met het aantal ogen van de gegooide dobbelstenen? Helaas pindakaas, dan verdien je geen munten! Als er twee dobbelstenen worden gegooid, bepaalt de som van de gegooide ogen welk gebouw er wordt geactiveerd.

Aan het einde van de beurt kan een speler het volgende doen:

  • Eén gebouw uit de voorraad bouwen - betaal de kosten die links onder op het kaartje staan aangegeven aan de bank. Verplaats vervolgens de desbetreffende vooraadkaart naar je eigen stad. Het is toegestaan om meerdere exemplaren van 1 soort gebouw te hebben. De gebouwen met een verkeerstoren-symbool (o.a. het stadion) zijn hier echter een uitzondering op.
  • Een bezienswaardigheid afronden - betaal de kosten die links onder op het kaartje staan aangegeven aan de bank en draai de kaart naar de gekleurde kant.

Na het bouwen van een gebouw uit de voorraad óf het afronden van een bezienswaardigheid, is de beurt voorbij. De volgende speler mag nu met de dobbelsteen/dobbelstenen gooien en aan zijn stad werken.

Goed om te weten: het omwisselen van munten met de bank is toegestaan. Het is dus niet nodig om een munt van 5 te betalen indien de kosten 4 munten bedragen maar je niet voldoende muntjes van 1 hebt.

Einde van het spel

De speler die als eerste zijn vier bezienswaardigheden heeft afgerond, wint het spel.

Machi Koro uitbreidingen en varianten

Naast het basisspel zijn er enkele uitbreidingen en varianten uitgebracht. Zo is Machi Koro Nacht een leuke variant die zowel geschikt is voor nieuwe als doorgewinterde burgemeesters. In deze variant willen de bewoners van de stad Machi Koro laten uitgroeien tot een levendige metropool vol hippe clubs en sushirestaurants. In de variant Machi Koro Voetbal draait het niet om een stad, maar moeten spelers een voetbalclub opbouwen. Op zoek naar een uitbreiding voor het basisspel? Ga dan voor Machi Koro Haven incl. 10 nieuwe gebouwen of Machi Koro Metropool. Bekijk hier alle Machi Koro uitbreidingen en varianten!

Machi Koro spelregels (PDF)

Eigenschappen


EAN
8718026301446
Merk
White Goblin
Leeftijd - min
7
Leeftijd - max
99
Aantal spelers - min
2
Aantal spelers - max
4
Speelduur - min
20
Speelduur - max
30
Nederlands
Ja
Complexiteit
1
Voorraad
1

Video


Voor 20u besteld, morgen in huis

14 dagen bedenktijd