The Game Room
Webwinkel KeurmerkWebwinkel Keurmerk

Duizenden: speelplezier voor vier personen

Kaartspel Duizenden spelregels
Duizenden is een kaartspel met twee decks dat in sommige regio´s ook bekend staat als schoppenvrouwen of zwarte wijven.

Duizenden is een kaartspel dat in sommige regio´s ook bekend staat als schoppenvrouwen of zwarte wijven. Het is een spel dat je best met z´n vieren speelt en dat veel gelijkenissen toont met Rummikub, maar dan met kaarten.

Spelregels Duizenden

Duizenden kan het makkelijkst worden gespeeld met vier spelers. Meer dan twee spellen kaarten, een pen en papier heb je niet nodig. De spellen worden volledig gebruikt, met de jokers. Het doel van het spel is eenvoudig: sneller dan je medespelers aan 1000 punten geraken.

Extra regels om mee rekening te houden

Kaarten pakken van de open stapel mag enkel als je minstens drie kaarten in je handen hebt waarvan twee kaarten die bij elkaar horen of als je één kaart in de hand hebt en de kaart die je van de open stapel wil nemen kan worden aangesloten bij een van je uitgelegde setjes. Wil je de bovenste kaart van de open stapel gebruiken, dan moet je de hele stapel pakken.

Voorbereiding

Iedere speler krijgt 13 kaarten gedeeld. De rest van de kaarten worden gesloten op een stapel gelegd. Enkel de bovenste kaart wordt zichtbaar naast de stapel gelegd. Het spel Duizenden bestaat uit verschillende rondes die eindigen wanneer een speler geen kaarten meer heeft.

Spelverloop Duizenden

Per ronde begint een andere speler. Er wordt wel steeds met de klok mee gespeeld. De beginnende speler begint met het nemen van de opengedraaide kaart of een gesloten kaart van de stapel. Vervolgens kan de speler kaarten op tafel leggen in de vorm van setjes. De beurt eindigt met het wegleggen van een kaart uit de hand op de open stapel. Vervolgens is het aan de volgende speler om actie te ondernemen.

Setjes vormen

Doorheen het spel is het de bedoeling zoveel mogelijk setjes te vormen tot je geen kaarten meer over hebt. Deze worden op tafel uitgelegd. Setjes kunnen op twee manieren worden gevormd:

  • Door minstens drie kaarten van dezelfde waarde, maar met verschillende kleuren (harten, ruiten, klaveren, schoppen). Om een setje te vormen mag ook dezelfde kleur twee keer worden gebruikt.
  • Door minstens drie kaarten met opeenvolgende waarden van dezelfde kleur.
  • Kaarten aanleggen mag enkel bij je eigen setjes. Slechts in twee uitzonderlijke gevallen mogen er kaarten bij de setjes van andere spelers worden gelegd.
  • Als een speler een joker bij zijn set heeft liggen en jij deze kunt vervangen met de kaart waar de joker voor staat. In dat geval krijg de speler de joker.
  • Indien je ervoor kiest om in teams te spelen mag je wel kaarten leggen bij de setjes van je teamgenoot.

Een setje mag niet voor meer dan de helft uit jokers bestaan.

Bijzondere kaarten

Joker: Deze kaart mag worden gebruikt ter vervanging van een andere kaart in een set. Andere spelers kunnen deze kaart wel pakken de joker te vervangen door de kaart waar de joker voor staat. Tijdens de eerste beurt mag de joker nog niet worden gebruikt.

Aas: Deze kaart kan dienen als hoogste of laagste kaart. Dus zowel bij Aas, twee, drie, vier als bij vrouw, heer, aas.

Schoppenvrouw: Deze kaart mag niet worden weggegooid op de stapel, tenzij ze getrokken wordt in de laatste ronde als laatste kaart. De schoppenvrouw is de meeste (min)punten waard.

Einde van het spel en puntentelling Duizenden

Het spel eindigt wanneer iemand 1000 punten heeft behaald. Deze wordt uitgeroepen tot winnaar van het spel. Na iedere ronde worden de punten geteld. Deze worden behaald door de kaarten die op tafel liggen. De resterende kaarten in de hand zijn minpunten.

  • 2 t/m 9 - 5 punten
  • 10, boer, vrouw, heer - 10 punten
  • Aas - 20 punten
  • Joker - 25 punten
  • Schoppenvrouw - 100 punten (200 minpunten in de hand)

Terug naar overzicht