Categorie:Kaartspellen

Boerenbridge spelregels

Boerenbridge: tactisch kaartspelletje

Spelinfo
  • Aantal spelers:3-8 spelers

Boerenbridge wordt in Vlaanderen ook wel eens Chinees poepen genoemd. Het is een spel dat werd afgeleid van gewoon bridge en klaverjassen. Het gaat er om ofdat je je eigen kaarten en bijbehorende slagen goed kunt inschatten.

Spelregels Boerenbridge

Het doel van Boerenbridge is erin slagen om juist te voorspellen hoeveel slagen je zal halen in iedere ronde. Juiste voorspellingen leveren je punten op, terwijl verkeerde voorspellingen je met strafpunten opzadelt. Het spel wordt gespeeld met 3-8 spelers en bestaat uit 17 rondes. Bij het Vlaamse Chinees poepen is dit minder omdat de tussenronde van het maximaal aantal kaarten zonder troef wegvalt. Speel je met een grote groep dan wordt het aantal rondes bepaald door het maximaal aantal kaarten waarmee gespeeld kan worden.

Spelverloop Boerenbridge

Boerenbridge bestaat uit 17 rondes. In de eerste ronde wordt met één kaart gespeeld, in de tweede met twee, enz.. In rondes 8, 9 en 10 wordt er gespeeld met telkens acht kaarten. Alleen wordt er in ronde 9 niet met troef gespeeld. Na ronde 10 wordt het aantal kaarten weer afgebouwd tot de laatste ronde opnieuw met één kaart wordt gespeeld. Wanneer met een grote groep wordt gespeeld wordt het maximaal aantal kaarten waarmee gespeeld wordt, bepaald door in hoeverre het mogelijk is kaarten te delen.

Bieden op slagen

Nadat de kaarten zijn gedeeld, moet iedere speler bieden op het aantal slagen hij of zij denkt te halen. Dit gebeurt met de klok mee. In ronde één kan dus enkel worden geboden op één of geen slag. Vanaf het moment dat er wordt gespeeld met minstens drie speelkaarten per speler, mag het totaal geboden aantal slagen niet gelijk zijn aan het aantal speelkaarten per speler. Het kan dus gebeuren dat de laatste speler niet kan bieden op de hoeveelheid slagen die hij voor ogen had.

Bijvoorbeeld in ronde 7 wordt gespeeld met zeven speelkaarten. Als de eerste spelers samen 5 slagen hebben geboden, dan mag de laatste speler geen twee slagen bieden.

Het spel

Het spel wordt gespeeld met alle normale kaarten van een regulier kaartspel, waarbij de hoogste kaart de aas is en de twee de laagste. Speel je met minder dan vier spelers, dan kan je ervoor kiezen om de laagste kaarten uit het spel te halen om het maximaal aantal kaarten (en dus rondes) te beperken.

Iedere ronde (behalve ronde 9) wordt gespeeld met een troef (klaver, harten, schoppen, ruiten en sans). Deze wordt bepaald door de speler die het hoogst aantal slagen biedt.

Bij de eerste slag wordt iemand gekozen die mag beginnen. Vervolgens is het altijd de persoon die de slag haalt, die uitkomt. Spelers moeten altijd kleur bekennen. Kan dat niet, dan zijn ze niet verplicht om een troef te spelen.

Bij Chinees poepen worden de rondes met één speelkaart blind gespeeld. Spelers krijgen hun eigen kaart niet te zien, maar wel die van hun tegenspelers. Hiervoor moeten ze deze met de prent naar voren op hun voorhoofd houden.

Score Boerenbridge

Boerenbridge wordt gespeeld in 17 rondes. Na de laatste ronde wint de speler met het hoogst aantal punten. Na iedere ronde kun je punten en strafpunten verdienen.

Een juiste voorspelling van het aantal slagen levert de speler 10 punten op (ook als hij heeft voorspeld dat hij geen slag zal winnen). Per gewonnen slag krijgt hij ook nog eens 2 extra punten.

Heb je het aantal slagen verkeerd voorspeld? Dan krijg je twee strafpunten per verschil tussen voorspelling en uitkomst. Heb je voorspeld dat je vier slagen zou winnen, maar heb je er uiteindelijk maar drie? Dan krijg je dus twee strafpunten.

Varianten op Boerenbridge

In Zuidoost Brabant wordt de variant Luciferen gespeeld. Het spel kreeg de naam omdat het bieden op slagen gebeurt met lucifers. Spelers laten de lucifers gelijktijdig vallen waarbij het aantal overeenstemt met het geboden aantal slagen. Hier kan het totaal geboden slagen dus gelijk zijn aan het aantal speelkaarten per speler.

Een tweede leuke variant op Boerenbridge is Wizard. Hierbij wordt er in het spel ook vier Wizardkaarten aangeduid en vier Jokers. De Wizardkaart heeft een waarde hoger dan de hoogste troef (troef aas) en kan dus ingezet om een slag zeker binnen te halen. De joker heeft dan weer als rol dat je deze kunt uitspelen als je niet weet wat uit te komen en zeker geen slag wil halen. Ook kan deze kaart worden gespeeld als je normaal kleur moet bekennen, maar dit liever niet doet.