Categorie:Gezelschapsspellen

La Casa de Papel – Escape game spelregels

La Casa de Papel – Escape game: kraak puzzels en raadsels

Spelinfo
  • Aantal spelers:1-8 spelers
  • Speelduur:60 minuten
  • Geschikt voor leeftijd:vanaf 14 jaar
  • Uitgever:Jumbo

Heb jij de Spaanse Netflix-serie Casa De Papel in één ruk uitgekeken? Dan is het gezelschapsspel Casa De Papel - Escape Game van Jumbo echt iets voor jou. In dit spel hebben spelers 60 minuten de tijd om de overval van de eeuw te plegen. Niet echt natuurlijk, maar je moet als team opdrachten en puzzels voltooien om je doel te bereiken. Deze uitdagingen bevinden zich in de virtual reality, maar ook in real life. Casa De Papel - Escape Game is geschikt voor 1 tot 8 spelers vanaf 14 jaar.

Casa De Papel - Escape Game spelregels

Het spannende ontsnappingsspel van uitgever Jumbo zit niet al te complex in elkaar. The Game Room neemt de spelregels van Casa De Papel - Escape Game zo goed mogelijk met je door.

Voorbereiding

Voordat je als team aan het crimineel getinte avontuur kan beginnen, moeten de juiste benodigdheden geïnventariseerd worden. Pak wat vellen papier, potloden en een schaar. Leg vervolgens de plattegrond van de Koninklijke Munt in het midden van de tafel. De professorkaart mag voor nu even aan de kant gelegd worden. Verdeel de bankroverskaarten (met schuilnamen van de overvallers) zo gelijkmatig mogelijk over alle spelers. Het kan voorkomen dat iemand meerdere bankroverskaarten in zijn bezit heeft.

Maak van de 15 grote stappenkaarten één stapel met de getallen naar boven gericht. Doe hetzelfde met de 30 hulpkaarten. Eén van de hulpkaarten met het getal 30 mag terug in de doos. Er zijn nu twee verschillende stapeltjes. 

Niet zo’n fan van escape room spellen? Check dan eens Casa De Papel - Het Spel van Jumbo. Dit spel zit vol bluf en geheime identiteiten waarbij je 2 teams (gijzelaars en inbrekers) vormt die de strijd met elkaar aangaan.

Het spelverloop

De missie bestaat uit 15 opeenvolgende stappen. Deze staan aangegeven op de grote stappenkaarten. Op elke stappenkaart staat de volgende informatie:

  • Naam en nummer van de stap (bijvoorbeeld stap 1:Toegang tot de controlekamer)
  • Kamer in de Koninklijke Munt waar de spelers een opdracht uitvoeren
  • Omschrijving van de opdracht
  • Aanwijzingen in de kamer (hulpkaarten)

Pak de eerstvolgende stappenkaart van de stapel en lees gezamenlijk de informatie goed door. Neem vervolgens de hulpkaarten die op de stappenkaarten staan vermeld. Aan elke stappenkaart is een raadsel of puzzel verbonden die je als team van overvallers moet oplossen. Om de klus te klaren, mogen de personagekaarten en hulpkaarten worden gebruikt. Let op, elke hulpkaart mag slechts één keer worden gebruikt.

De code kraken

De oplossing van een raadsel of puzzel bestaat altijd uit een combi van vier cijfers. Elk cijfer kan meerdere malen in de code voorkomen. Gebruik de tabel op pagina 12 en 13 van de Casa De Papel - Escape Game handleiding om de codes van elke stap te controleren. Staat jullie code niet in de tabel? Dan is de cijfercombinatie niet correct en zul je opnieuw naar de puzzel moeten kijken. Indien de code wél in de tabel staat, bekijk je in de kolom met het cijfer van de stappenkaart of het ‘echt geld’-symbool erachter staat. 

  • Het ‘echt geld’-symbool: dit symbool geeft goed nieuws, de cijfercombinatie is correct! Je bent een stap dichterbij het doel en mag nu de volgende stappenkaart pakken. Op de rode balk van de tabel in de handleiding staat aangeven of je een extra hulpkaart moet nemen. Zonde als je deze vergeet!
  • Het ‘vals geld’-symbool: helaas, de cijfercombinatie is niet correct. Laat de hersens nog even goed kraken of vraag om een hint indien je er echt niet uitkomt.

Hints en de oplossingen gebruiken

Voor elke stap zijn er 3 hints beschikbaar. Deze hints kun je vinden op pagina 14 t/m 17 in de handleiding. Lukt het met de aanwijzingen op zak nog niet om de puzzel op te lossen? Dan kun je de oplossingen achter in de handleiding bekijken. Je hoeft dus nooit bang te zijn dat je halverwege het spel volledig vastloopt.

Einde van het spel

In principe heb je 60 minuten voor het oplossen van alle stappen. Zijn er nog stappen over wanneer de 60 minuten voorbij zijn? Dan speel je gewoon verder. Is het gelukt om de overval binnen 60 minuten te klaren? Stop dan direct de tijd. Je mag jezelf tot Expert kronen indien je binnen de 60 minuten bent gebleven. Voor een score van 61-90 minuten ben je een ervaren bankrover. Heb je als team ruim 91 -120 minuten nodig gehad om de puzzels op te lossen? Dan zijn jullie helaas ware amateurs!