The Game Room
Webwinkel KeurmerkWebwinkel Keurmerk

Stranger Things - Attack of the Mind Flayer: innovatief blufspel

Kaartspel Stranger Things spelregels
Kun jij de aanvallen van de Mind Flayer weerstaan en zo het spel winnen? Dit Stranger Things spel is geschikt voor 4-10 personen.

De populaire Netflix-serie Stranger Things krijgt dankzij spellenuitgever Asmodee zijn eigen kaartspel! In Stranger Things - Attack of the Mind Flayer gaan twee teams met elkaar de strijd, ieder team met een ander doel. Kruip in de huid van Eleven, Dustin, Mike Wheeler of Max Mayfield en doorsta de aanvallen van de huiveringwekkende Mind Flayer. Heeft de Mind Flayer jou in zijn greep? Dan zorg je dat andere personages aan het monster worden overgeleverd. Om te winnen zul je strategisch moeten spelen. Het Stranger Things spel is geschikt voor 4 tot 10 spelers vanaf 10 jaar. Met een potje ben je circa 20 minuten zoet.

Stranger Things - Attack of the Mind Flayer spelregels

Het spel Attack of the Mind Flayer bestaat uit personagetegels en kaarten. Meer zit er niet in de doos. De personagetegels hebben een ‘reguliere’ kant (gezond) en een duistere kant (uitgeschakeld) waarbij de personages uit de serie hun ogen gesloten hebben. Het artwork van de tegels is heel fraai. Op de kaarten staat attributen (o.a. de wafel van Eleven) en locaties die een prominente rol spelen in de Stranger Things serie.

Is het spel Stranger Things - Attack of the Mind Flayer net zo spannend als de serie? Dat gaan we snel zien. The Game Room neemt de spelregels zo goed mogelijk met je door!

Voorbereiding

Ondanks de geringe hoeveelheid onderdelen, vergt het spel Stranger Things - Attack of the Mind Flayer aardig wat voorbereiding. Elke speler kiest zijn eigen personage en legt de bijbehorende personagetegel voor zich neer. Leg de tegel met de ‘lichte’ kant naar boven. Sorteer nu de kaarten op ‘avonturen’ en ‘vergaderingen’. Op de achterkant van avonturenkaarten staan alle personages afgebeeld. De vergaderingenkaarten herken je aan de plattegrond op de achterzijde.

Hoeveel avonturenkaarten je in een potje gebruikt, is afhankelijk van het aantal spelers. Bij 4 of 5 personen haal je alle kaarten met de symbolen 6+ en 9+ uit het spel. Speel je met 6 tot 8 Stranger Things-fans? Dan haal je alleen de kaarten met 9+ erop uit het spel. Let op, de getallen 6+ en 9+ staan helemaal links onderaan afgebeeld op een aantal avonturenkaarten, waaronder de Mind Flayer en de fiets. Je kunt ze eenvoudig over het hoofd zien!

Gezond versus bezeten

Neem uit deze avonturenkaarten een aantal Mind Flayer- en wafelkaarten. Deze kaarten gaan de teamindeling bepalen. In onderstaande tabel is af te lezen hoeveel kaarten je precies moet nemen.

Aantal spelers45678910
Mind Flayer1122233
Wafel3445667

Elke speler krijgt één kaart en bekijkt deze in het geheim. Heb jij een Mind Flayer kaart? Dan ben je helaas in handen gevallen van de heerser van het Upside Down. Je bent voor de rest van het spel bezeten. Jouw doel is zorgen dat alle gezonde spelers ook bezeten raken of worden uitgeschakeld. De rest van de spelers (met een wafel) zijn gezond. Gedurende het spel kan deze status echter wel veranderen!

Schud nu de resterende avonturenkaarten. Elke speler ontvangt 3 gedekte kaarten. Deze vormen samen met de eerste kaart (wafel of Mind Flayer) je handkaarten.

  • 3 fietsen - schud deze kaarten door de gedekte trekstapel en pak 3 nieuwe kaarten
  • 3 Mind Flayers - oei, je bent nu ook bezeten van de Mind Flayer. Je stapt hiermee over van het ‘gezonde team’ naar het bezeten team.

Er zijn nu nog een aantal avonturenkaarten over. Verdeel deze zo evenredig mogelijk over 3 gedekte stapels. Leg nu onder elke stapel één willekeurige vergaderingskaart. Voeg nu de 3 stapels samen tot één grote trekstapel. De overgebleven vergaderingenkaarten gaan terug in de doos.

Het spelverloop

Volgens de officiële Stranger Things Attack of the Mind Flayer spelregels begint de jongste speler. Speel daarna met de klok mee. Tijdens een spelbeurt neem je een kaart en voer je de actie uit die bij deze kaart hoort. Daarna is de volgende speler aan zet.

De actieve speler pakt de bovenste kaart van de trekstapel en legt deze open op tafel neer. Er zijn nu twee mogelijkheden:

  1. Je pakt een avonturenkaart - geef de kaart aan een andere speler naar keuze die nog in het spel is. De speler voegt deze toe aan zijn hand. Overleggen is toegestaan.
  2. Je pakt een vergaderingskaart - voer direct de handeling uit die op de kaart omschreven staat. Na deze actie maakt iedereen zich klaar voor de vergadering.

Een vergadering

Trek je een vergaderingkaart? Lees ‘m dan hardop voor en voer de handeling direct uit. De effecten van vergaderingkaarten gelden enkel voor spelers die nog in het spel zijn. Iedereen die nog in het spel is, kiest twee handkaarten en delen deze uit aan hun linker- en rechterbuur. Let op, alleen bezeten spelers mogen nu een Mind Flayer kaart weggeven. Personen die zijn uitgeschakeld krijgen géén kaart. Zij zijn immers uitgeschakeld.

De ontvangen kaarten leg je gedekt onder je eigen personagetegel. Heeft iedereen twee kaarten ontvangen? Dan schud je je eigen kaarten zonder kijken en voeg je deze toe aan je hand. Na de vergadering in kasteel Byers, de Arcade speelhal of een andere locatie in het dorpje Hawkins gaat het spel weer verder.

Avonturen

Elke type avonturenkaart heeft zijn eigen functie. In totaal zijn er vijf verschillende avonturenkaarten.

  • Mind Flayer - met drie Mind Flayers in de hand raak je onmiddellijk bezeten. De rest van het spel neem je in het geheim deel aan het duistere team. Jouw doel: andere spelers ook bezeten maken!
  • Herinneringen (videoband) - elke herinneringskaart heft één Mind Flayer-kaart op. Herinneringen hebben geen waarde meer zodra je al drie Mind Flayers in bezit hebt.
  • Harde Klap (fiets) - met drie Harde Klap-kaarten in de hand ben je helaas uitgeschakeld. Deze ‘status’ dien je niet geheim te houden. Maak je uitschakeling kenbaar door jouw personagetegel om te draaien naar de donkere kant. Leg al je kaarten onder de tegel. Je mag vanaf nu geen acties meer uitvoeren of deelnemen aan vergaderingen.
  • Helpende hand (o.a. verbanddoos) - elke Helpende Hand-kaart heft een Harde Klap-kaart op.
  • Wafel - Eleven’s favoriete snack heeft geen functie. Alleen als je een reeks van spelletjes speelt zijn wafels punten waard (check hiervoor de spelregels in PDF-vorm).

Einde van het spel

Het kaartspel Stranger Things - Attack of the Mind Flayer eindigt zodra er slechts 1 of 2 spelers in het spel zijn óf nadat de derde vergadering volledig is afgehandeld. In dit laatste geval zijn alle kaarten van de trekstapel gepakt.

De winst is voor gezonde spelers indien er nog minstens 1 gezonde speler in het spel is. Is iedereen in handen gevallen van de Mind Flayer of uitgeschakeld? Dan winnen de bezeten spelers.

Terug naar overzicht