Spicy is een pittig en snel blufkaartspel van uitgever 999 Games. Het spel draait om drie grote katten die voor de fun tegen elkaar strijden in een wedstrijd met hete kruiden. De katten wagen zich aan Chili, Wasabi en Peper. Spelers kunnen bluffen en eigenlijk elke kaart spelen die ze willen, omdat alle kaarten met de afbeelding naar beneden worden gespeeld. Spicy is geschikt voor 2-6 spelers vanaf 10 jaar die hun pokerface in de plooi kunnen houden.
Spicy spelregels
In het kaartspel Spicy speelt men om de beurt een specerij-kaart met als doel: overblijven met een lege hand. Het is aan jou als speler de keuze of jij je tegenspelers eerlijk vertelt welke kaart je precies speelt óf hierover liegt. Maar als andere spelers jou in de smiezen hebben, dan krijgen zij punten. Tot slot ontvang je ook nog extra specerij-kaarten waardoor je nog verder van het doel verwijderd bent. The Game Room neemt de spelregels van het kaartspel Spicy zo goed mogelijk met je door!
Voorbereiding
Schud alle specerij-kaarten (100 stuks in totaal) en geef elke speler 6 kaarten. Je herkent de specerij-kaarten aan de zwarte achterkant. Iedereen neemt de specerij-kaarten zo in hun hand zodat tegenspelers deze niet kunnen zien. De resterende specerij-kaarten komen als een gedekte trekstapel op tafel.
Pak nu de ‘’einde van de wereld-kaart’’ (blauw van kleur) en stop deze ergens in de trekstapel. Op deze ‘’einde van de wereld-kaart’’ (klinkt wel erg dramatisch) staan horizontale pijlen en getallen. Deze getallen staan voor het aantal spelers. Houd nu de ’einde van de wereld-kaart’’ rechtop naast de trekstapel en bekijk middels de pijltjes op welke plek deze kaart in de stapel moet komen. De drie trofeeënkaarten (wit) komen open naast de trekstapel te liggen. Volgens de officiële Spicy spelregels is de jongste speler als eerst aan zet.
To spice things up bevat het spel Spicy ook nog een zogeheten SMAAK-variant. Dit zijn zes verschillende kaarten die de regels van het basisspel aanpassen. Speel je de reguliere variant, dan leg je deze SMAAK-kaarten simpelweg even aan de kant.
Het spelverloop
Er wordt met de klok mee gespeeld. De actieve speler heeft bij zijn beurt twee keuzes: een kaart spelen óf passen.
Een kaart spelen
Leg één van de eigen handkaarten gedekt op tafel en zeg hardop welk getal en welke specerij er op de kaart staat. Vertel je de waarheid of ga je glashard liegen? Vervolgens is de volgende speler aan de beurt. De volgende kaarten op deze stapel moeten een hoger getal bevatten van dezelfde specerij. 10 is het hoogste getal. Als dit getal reeds is gespeeld, moet men weer beginnen bij 1,2 of 3 van diezelfde specerij.
Passen
Kun je geen kaart opleggen en durf je het eventjes niet aan om te bluffen? Dan kies je voor de handeling ‘passen’ en pak je één specerij-kaart van de gedekte trekstapel. Daarna is de beurt voorbij en is de volgende speler aan zet.
Een speler uitdagen
Niet iedereen is goed in liegen. Heb jij het idee dat jouw tegenspeler tijdens zijn beurt niet eerlijk is over de gespeelde kaart? Dan kun je hem/haar uitdagen. Deze uitdaging begint door jouw hand op de specerijenstapel te leggen. Zeg hardop of het gaat om een verkeerde specerij óf een verkeerd getal. Draai nu de bovenste kaart om.. The moment of truth! Uitsluitend de uitgedaagde eigenschap (specerij of getal) is van belang. Is de beschuldiging inderdaad terecht? Dan wint de uitdager.
De winnaar van een uitdaging krijgt de hele specerijenstapel en legt deze gedekt voor zich neer. Deze kaarten zijn aan het einde van het spel punten waard! De gewonnen kaarten dienen dus niet als speelkaarten en mogen niet bekeken worden. De verliezer van de uitdaging neemt 2 kaarten van de trekstapel. Na de uitdaging wordt een nieuwe ‘ronde’ gestart. De verliezer mag de nieuwe ronde beginnen.
Jokers
Naast specerijen zijn er ook jokers in het spel die je in handen kunt krijgen. Op een joker staan alle getallen óf alle specerijen. Je speelt deze op dezelfde manier als de reguliere kaarten, maar pas op dat je niet wordt uitgedaagd! Bij een uitdaging zijn de jokers namelijk altijd fout vanwege de ontbrekende eigenschap.
Trofeeën
Naast de trekstapel liggen drie trofeeënkaarten. Die liggen daar natuurlijk niet voor niets! de trofeeën zijn op twee manieren te winnen:
- Als jouw laatste kaart niet wordt uitgedaagd;
- Als je laatste kaart is uitgedaagd, maar jij als winnaar uit de bus komt.
Een gewonnen trofeekaart komt altijd naast de gewonnen specerij-kaarten te liggen en voegt 10+ punten toe aan jouw eindscore.
Einde van het spel
Het spel loopt ten einde zodra:
- Iemand zijn tweede trofee ontvangt;
- Alle drie de trofeeën zijn gewonnen;
- De "einde van de wereld"-kaart zichtbaar is.
Tot slot wordt overgegaan op de puntentelling. Degene met twee trofeeënkaarten wint het spel. Heeft niemand deze twee kaarten, dan wint de speler met het hoogste puntenaantal. Elke gewonnen specerij is 1 punt waard, elke trofee 10.