Categorie:Gezelschapsspellen

Patchwork spelregels

Patchwork: Maak een zo groot mogelijke lappendeken

Spelinfo
  • Aantal spelers:2 spelers
  • Speelduur:30 minuten
  • Geschikt voor leeftijd:vanaf 8 jaar
  • Uitgever:999 Games
Patchwork spel voor 2 spelers

Patchwork

Voor 15u besteld, morgen in huis

Patchwork is een toegankelijk, tactisch tweepersoonsspel waarin je probeert om zoveel mogelijk lapjes op je dekentableau te leggen. Patchwork van uitgever 999 Games staat genoteerd in de Top-100 spellen volgens BoardGameGeek en is enorm geliefd onder spelletjesfanaten. Het leuke aan dit spel is de combinatie van geluk, tactiek, strategie en het feit dat je niet persé omstebeurt aan zet bent. Een potje Patchwork duurt hooguit een half uurtje.

Patchwork spelregels

Het doel van Patchwork is om een zo groot mogelijke lappendeken te maken. Hou daarbij rekening met zowel het inpassen van de lapjes als de tijd die dat kost. The Game Room neemt de spelregels van Patchwork zo goed mogelijk met je door!

Voorbereiding

Elke speler krijgt een dekentableau, 1 tijdsteen en 5 knopen. De resterende knopenfiches komen als voorraad op tafel. Het gemeenschappelijke tijdspoor komt in het midden van de tafel. Beide tijdstenen komen op het startveld te liggen. Leg nu de reguliere lapjes stof (33 stuks in totaal) willekeurig naast elkaar en vorm hiermee een ovaal om het tijdspoor heen. Zet de neutrale pion direct na het kleinste lapje stof en vóór het volgende, gezien vanuit de klok mee. De ‘speciale’ lappen stof van leer komen op de daarvoor bestemde vakjes op het gezamenlijke tijdspoor.

Wijs tot slot een startspeler aan. Volgens de officiële Patchwork spelregels mag degene beginnen die als laatste een sok heeft gestopt.

Het spelverloop

In Patchwork ben je niet netjes omstebeurt aan zet. Degene die op het tijdspoor achteraan staat, is op dat moment aan de beurt. Het kan dus voorkomen dat een speler meerdere malen achter elkaar aan de beurt is. Staan beide spelers op exact hetzelfde vakje? Dan is degene aan de beurt die als laatste op dit vakje is geëindigd. De ‘actieve’ speler voert één van de twee onderstaande acties uit:

  • Tijdsteen vooruitzetten en knopen ontvangen
  • Lapje nemen en op tableau leggen

Tijdsteen vooruitzetten en knopen ontvangen

Verplaats je eigen tijdsteen naar het veldje direct vóór de tijdsteen van de tegenspeler. Voor elk veld dat je vooruitgaat, ontvang je 1 knoop. Ga je vier vakjes vooruit? Dan krijg je ook 4 knopen. Het verzamelen van knopen is interessant omdat elke knoop gelijk staat aan één punt. Het nadeel van deze actie is dat je minder tijd hebt om aan je deken te werken. Is je deken aan het einde van de rit niet af? Dan scoor je minpunten.

Lapje nemen en op tableau leggen

Optie twee is het nemen van een lapje stof om aan de deken te werken. Deze actie bestaat uit 5 fasen:

  1. Kies één van de drie lapjes stof die vóór de neutrale pion liggen (gezien vanuit de klok mee).
  2. Verplaats de neutrale pion naar de plek naast het gekozen lapje stof.
  3. Betaal het lapje stof met het aangegeven aantal knopen.
  4. Plaats het lapje stof op strategische wijze op je eigen dekentableau. De lapjes mogen elkaar niet overlappen.
  5. Op het etiket van het stofje staat een zandloper-icoon met een getal ernaast. Dit getal geeft aan met hoeveel vakjes je jouw tijdsteen vooruit moet zetten op het tijdspoor. Het maken van een deken kost naast geld immers ook tijd!

Speciale velden op het tijdspoor
Op het gemeenschappelijke tijdspoor staan een aantal speciale velden. Passeer je een veld met een stukje leer? Dan dien je het leer direct op je dekentabeau te plaatsen. Elk stukje leer kan slechts éénmaal worden weggegeven. Passeert de andere speler later hetzelfde speciale vakje? Dan ontvang hij het stukje leer niet.

Op het tijdspoor zijn ook knopen zichtbaar. Deze knopen brengen geld in het laatje! Passeer je een veld met knopen, dan ontvang je net zoveel knopen als het aantal knopen op je dekentableau. Kijk hiervoor niet naar de etiketten met hoeveel een lapje kost, maar naar de grote, blauwe knopen op de stukjes deken. Bevinden zich op jouw tableau 2 blauwe knopen? Dan mag je ook 2 knopen uit de voorraad pakken. Heeft jouw deken geen knopen? Helaas pindakaas. Dan verdien je voor nu ook geen knopen.

De bonustegel

De speler die als eerste een vierkant van 7x7 velden op zijn dekentableau volledig met lapjes weet te vullen, ontvangt de bonustegel. De bonustegel ‘’perfecte deken’’ is maar liefst 7 punten waard.

Einde van het spel

Het spel eindigt als beide tijdstenen het laatste veld van het tijdspoor hebben bereikt. Nu is het tijd om de balans op te maken. De twee spelers tellen het aantal knopen dat zij in bezit hebben. Vergeet niet de 7 extra punten van de bonustegel hierbij op te tellen indien je deze hebt veroverd. Elk leeg veld op het dekentableau levert 2 minpunten op. De speler met de meeste punten wint. Bij een gelijke stand wint degene die als eerste het laatste veld van het tijdspoor heeft bereikt.

Patchwork varianten

Naast het klassieke Patchwork spel heeft 999 Games nog twee andere varianten uitgebracht. Patchwork Light is de eenvoudige ‘turbo’ versie van het tweepersoonsspel. De gemiddelde speelduur is van 30 minuten teruggebracht naar 10 minuten. Het spelconcept is verder geheel identiek aan het origineel. Patchwork Doodle is de ‘Roll & Write’-versie van het bekende puzzelspel. Deze variant is geschikt voor 1 tot 6 spelers. In Patchwork Doodle bepaalt de dobbelsteen welk lapje er ingepast moet worden. Op je beurt wachten is er niet bij, want iedereen is tegelijkertijd aan zet!