Categorie:Gezelschapsspellen

Spelregels Party & Co

Party & Co: Gezellig partyspel vol uitdagende opdrachten

Spelinfo
  • Aantal spelers:3-20 spelers
  • Speelduur:45 minuten
  • Geschikt voor leeftijd:vanaf 14 jaar
  • Uitgever:Jumbo

Het partyspel Party & Co van Jumbo is een ware hit op feestjes en spelletjesavonden. Het concept lijkt een beetje op dat van 30 Seconds (of 30 Seconds lijkt op Party & Co, het is maar hoe je het bekijkt). In Party & Co moeten spelers in teamverband een mix aan opdrachten uitvoeren. Quizzen, tekenen, gebaren; van alles komt voorbij. Het is een luchtig spelletje dat je zowel met een klein (vanaf 3) als groot gezelschap (tot 20 spelers) kunt spelen.

Party & Co spelregels

Uitgever Jumbo heeft naast de klassieke versie ook een junior en Family editie uitgebracht. The Game Room gaat hier in op de spelregels van Party & Co Original.

Voorbereiding

Plaats het speelbord in het midden van de tafel en zorg dat alle bijgeleverde spullen (zandloper, tekenblok etc.) binnen handbereik liggen. Schud alle kaarten goed door elkaar en plaats deze in de speciale kaarthouder. Vorm teams van minimaal 2 en maximaal 5 spelers. Elk team kiest een pion en plaatst deze op het middelste vlak van het bord. Het team dat het hoogst aantal ogen met de dobbelsteen gooit, mag beginnen. Let’s get the party started!

Het spelverloop

Is jouw team aan de beurt? Gooi dan met de dobbelsteen en verplaats je pion zoveel vakjes als het aantal ogen op de dobbelsteen. Het maakt niet uit of je naar links of rechts gaat. Pak een kaart en voer vervolgens de opdracht uit die bij het desbetreffende vakje hoort. Bij elke beurt heb je per opdracht slechts 30 seconden de tijd. Je kunt hiervoor de zandloper gebruiken. Lang nadenken is er dus niet bij! In de herziene editie zijn er opdrachten in 5 verschillende categorieën: Merk, Gebaren & Geluiden, Vraag & Antwoord, Tekenen en Verboden Woord.

Merk

In de categorie Merk draait alles om merken en productnamen. Pak een kaart en laat deze aan een willekeurig teamlid zien. Geef een startsein en roep nu tegelijkertijd een merk van hetgeen dat op het kaartje bij deze categorie vermeld staat. Hebben jullie exact dezelfde associatie en roepen jullie hetzelfde merk? Dan is de opdracht geslaagd!

Gebaren & Geluiden

Door middel van geluiden, gebaren of klanknabootsingen moet je proberen het begrip op jouw kaartje bij deze categorie duidelijk te maken bij jouw teamleden. Je mag dus niet praten!

Vraag & Antwoord 

In de categorie Vraag & Antwoord stel je de vraag die op het kaartje staat aan je teamleden. Zij mogen onderling overleggen en hebben één kans om met het goede antwoord te komen. Bij een juist antwoord is de opdracht geslaagd.

Tekenen

Spelers met teken-skills kunnen in deze categorie schitteren en een wit voetje halen bij hun vrienden. Het idee is eenvoudig: door middel van een schets of tekening moet je het begrip overbrengen aan je teamleden. Het is niet toegestaan om letters en/of cijfers te tekenen. Weten zij het begrip te raden naar aanleiding van de tekening, dan is de opdracht geslaagd.

Verboden Woord

Eén speler legt aan zijn teamleden uit wie de persoon (echt of fictief) op het kaartje is. Hierbij mogen de 4 aangegeven woorden absoluut niet gebruikt worden. In de categorie Verboden Woord moet je dus goed op je woorden passen. De opdracht is succesvol indien je teamleden de persoon goed weten te raden.

Opdrachten uitvoeren

Is de opdracht correct uitgevoerd? Dan pakt het team een score-plaat (in dezelfde kleur als de achtergrond van het hoofdvakje) en plaatst die op de grammofoon-pion. Het team behoudt de beurt en mag nogmaals met de dobbelsteen gooien. Vervolgens maakt iedereen uit het team zich weer klaar voor een gloednieuwe opdracht. Indien een opdracht compleet in de soep loopt, gaat de beurt naar een ander team. De beurt gaat altijd naar het team links van het team dat zojuist aan de beurt was.

Goed om te weten: op een kruising mag de pion van richting veranderen binnen dezelfde beurt of bij een nieuwe worp. Bij het verplaatsen van de pion mogen nooit twee of meer pionnen op hetzelfde vakje terecht komen. Als een team om deze reden zijn pion niet kan verplaatsen, gaat de beurt naar een ander team.

Einde van het spel

Wanneer het een team gelukt is om van elke kleur een score-plaat te bemachtigen, mag de pion op het middelste vak worden geplaatst. Nu de overwinning binnen handbereik is, moet dit team echter nog één laatste opdracht voltooien. De andere teams pakken één kaartje en beslissen gezamenlijk aan welke categorie het (bijna) winning team zich moet wagen. Bij een correcte uitvoering is de winst in the pocket. Is het niet gelukt om de slotopdracht goed te doen, dan blijft het team in het midden staan. Bij een volgende beurt kan dit team dan opnieuw een poging wagen. Staan er meerdere teams in het midden? Dan kan het écht spannend worden!