The Game Room
Webwinkel KeurmerkWebwinkel Keurmerk

Mexxen: het tofste bierspelletje ter wereld

Drankspel Mexxen spelregels
Het spel Mexxen kan worden gespeeld met zoveel personen als je zelf wilt en is ideaal als je het drinktempo omhoog wilt schroeven.

Mexxen, ook bekend als Mexicanen, staat bekend als een populair dobbelspel voor feestjes en bijeenkomsten in cafés. Om dit drank- of gokspel te spelen heb je slechts twee dobbelstenen, een bekertje en goed gezelschap nodig. Het spel is geschikt voor elke groepsgrootte en biedt een ideale gelegenheid om het tempo op te voeren of gewoonweg te genieten van een simpel gokspel met vrienden.

Regels van Mexxen

Het is belangrijk om te weten dat er verschillende varianten van Mexxen bestaan, met mogelijke variaties afhankelijk van de regio waarin het gespeeld wordt. Niettemin, de kern van het spel en de waardes van de worpen blijven over het algemeen consistent.

Het doel van Mexxen is simpel: met twee dobbelstenen een zo hoog mogelijke score behalen. De worpen van de dobbelstenen vertegenwoordigen echter niet simpelweg hun som, maar symboliseren verschillende waarden. De hoogste ogen vertegenwoordigen de tientallen, terwijl de laagste de eenheden aanduiden. Indien beide waarden gelijk zijn, worden deze als honderdtallen beschouwd. Bijvoorbeeld, twee keer 5 resulteert in 500. Opmerkelijk is de worp van 1 en 2, bekend als Mexx, welke beschouwd wordt als de hoogste score.

Voorbeelden van worpwaardes bij Mexxen zijn:

  • 6 en 4: waarde van 64
  • 1 en 3: waarde van 31 (laagste waarde)
  • 3 en 3: waarde van 300
  • 6 en 6: waarde van 600
  • 1 en 2: Mexx (hoogste waarde)

Spelverloop van Mexxen

Elke speler begint met 6 punten, vaak aangegeven door een dobbelsteen met 6 naar boven gericht.

Speler 1: De startende speler mag tot maximaal 3 keer gooien voordat hij tevreden is met zijn worp. Als deze speler na één worp tevreden is, krijgt elke volgende speler slechts één kans om te gooien. Speler 1 houdt zijn worp verborgen voor de andere spelers, mag zelfs bluffen over zijn resultaat en geeft de beker door aan speler 2.

Speler 2: Speler 2 ontvangt de beker met de dobbelstenen eronder. Hij moet nu beslissen of hij speler 1 gelooft en verder speelt, of dat hij denkt dat speler 1 bluft. In het laatste geval tilt hij de beker op zodat iedereen de worp kan zien. Indien hij gelijk heeft, verliest de bluffer een punt van zijn dobbelsteen. Als er niet gebluft is door speler 1, verliest speler 2 een punt van zijn dobbelsteen en moet hij proberen het puntenaantal van speler 1 te overtreffen.

Als speler 2 doorgaat, moet hij in hetzelfde aantal worpen een hogere score behalen. Vervolgens geeft hij de beker door aan speler 3, die dezelfde keuzes heeft als speler 2.

Laatste speler in de ronde: Als gedurende de hele ronde niemand betrapt wordt op bluffen, verliest de speler met het laagste puntenaantal in die ronde een punt van zijn dobbelsteen. Bij het werpen van een Mexx verliest hij zelfs meerdere punten.

Tijdens een beurt zijn er speciale uitkomsten mogelijk:

  • Een Mexx verhoogt de inzet en elke speler mag daarna nog maar één keer gooien.
  • Bij een worp van 1 en 3 mag de speler een shotje uitdelen en opnieuw gooien, waarbij deze worp niet meetelt voor de score.
  • De speler kan ervoor kiezen één dobbelsteen opnieuw te gooien tot het aantal dat door speler 1 is gegooid, maar de andere dobbelsteen wordt dan wel zichtbaar op de beker geplaatst, waardoor de worp 'open' is.

Einde van de ronde: drinken

Aan het einde van de ronde moet de speler met het laagste aantal punten de inzet drinken, wat vooral bij het werpen van Mexxen flink kan oplopen. De worp van 31 telt hierbij niet mee, aangezien deze een ander doel heeft. Bij een gelijke stand wordt een verdubbelingsronde gespeeld met de verliezende spelers.

Bluffen bij Mexxen

Tijdens het spel is het van belang om te proberen een hogere score te behalen dan de huidige leidende score. Als dit niet lukt, kan men hopen dat een tegenspeler lager gooit, of men moet bluffen. Wanneer een tegenspeler vermoedt dat er gebluft wordt, kan hij de beker optillen. Bij correcte verdenking moet de bluffer een shot drinken, anders neemt de andere speler een shot.

Voorbeeld:

Speler A gooit twee keer en behaalt een score van 53. Hij roept zijn score en geeft de beker door aan speler B. Speler B moet nu hoger gooien, maar heeft slechts twee worpen. Hij eindigt op 42, kan bluffen en roept "65", en geeft dan de beker door aan de volgende speler.

De derde speler moet proberen hoger te gooien of vermoedt dat speler B bluft. Als speler C vermoedt dat speler B bluft, tilt hij de beker op. Als hij gelijk heeft, verliest speler B. Gelooft speler C dat speler B eerlijk is, dan moet hij zelf proberen hoger te gooien.

Mexxen is zeer geschikt als drank- of gokspelletje met vrienden. 

Terug naar overzicht