The Game Room
Webwinkel KeurmerkWebwinkel Keurmerk

Knister

In dit vliegensvlugge dobbelspelletje probeer je combinaties te maken zoals one pair, two pair of full house die je punten opleveren.

Kopen
Bekijk meer spellen uit: Dobbelspellen en Op reis

Beschrijving Knister


Knister is de ideale mix van dobbelspellen als Yahtzee en Qwixx. White Goblin slaagt er hierdoor in opnieuw een erg populair spel op de markt te brengen dat spanning brengt vanaf de eerste worp.

Maak de beste getallencombinaties.

Absoluut eenvoudig, spannend, geen wachttijden en bovendien bekroond als spel van het jaar 2007. Moeten we nog meer zeggen?! Iedereen noteert dezelfde nummers op hun scoreformulieren. Maar de sleutel is waar ze zijn opgenomen. Je hebt combinaties nodig (bijvoorbeeld straight, three of a kind, full house) om dit spel te winnen!

Eenvoudig dobbelspel

In Knister neemt elke speler een spelblad met potlood en papier met een 5x5 matrix. Een ronde bestaat uit 25 worpen met twee standaard zeszijdige dobbelstenen. Na elke dobbelsteenworp plaatst elke speler de gegooide som in een van de velden op zijn speelbord. Na 25 worpen telt elke speler zijn punten; elke rij en kolom scoort 1-12 punten, afhankelijk van of het gevuld is met een paar overeenkomende nummers, een triple, een full house, een straight, een five-of-a-kind, enzovoort, met punten gescoord langs de diagonalen wordt verdubbeld. Na drie rondes wint degene met de hoogste cumulatieve score!

Spelregels


Met Knister brengt White Goblin Games een goede combinatie van Yahtzee en Qwixx. In dit vliegensvlugge dobbelspelletje probeer je combinaties te maken zoals one pair, two pair of full house die je punten opleveren. Knister kent géén wachttijden en is geschikt voor zowel kleine als grote groepen (tot 12 personen).

Knister spelregels

Zowel het doel als de spelregels van Knister zijn vrij eenvoudig. Maak slimme combinaties op je scorevel om met het hoogste puntenaantal te eindigen. We nemen de spelregels van Knister zo goed mogelijk met je door.

Het spelverloop

Zorg dat iedereen een scoreblad en schrijfgerei heeft. De eer om te beginnen ligt bij de jongste speler van het gezelschap. Het spel wordt gespeeld in 25 rondes. Dat klinkt wellicht wat veel, maar deze gaan vliegensvlug. Een beurt ziet er als volgt uit:

  1. Gooi met beide dobbelstenen;
  2. Benoem hardop het totaal aantal ogen;
  3. Elke speler noteert het totaal aantal ogen in één van de lege vakjes in zijn 5x5 raster.

Voorbeeld: de actieve speler gooit een 1 en een 4. Het totaal komt uit op 5. Iedereen, inclusief de actieve speler, noteert het getal 5 in een veld naar keuze.

Probeer de getallen zo te rangschikken dat je uiteindelijk de combinaties vormt zoals die op het scoreblad staan aangegeven. Enkele combinaties zijn de vierling, full house en de tweeling. Hoe complexer de combinatie, des te meer punten jou dit oplevert.

Einde van het spel en puntentelling

Het spel loopt ten einde zodra er 25 rondes zijn gespeeld. Het speelveld van 5x5 is nu bij iedereen volledig gevuld. Voor elke combinatie zijn punten te verdienen:

CombinatieAantal punten

Een reeks met

Tweeling1twee dezelfde cijfers (bijv. 4-5-3-4-2)
Drieling3drie zelfde cijfers
Vierling6vier dezelfde cijfers
Vijfling10vijf dezelfde getallen
2 Tweelingen3twee verschillende tweelingen
Full house8een drieling + een tweeling
Straat met een 78vijf opeenvolgende getallen incl. een 7
Straat zonder een 712vijf opeenvolgende getallen excl. een 7

Tel nu de punten voor jouw horizontale, verticale én diagonale rijen bij elkaar op. Degene met de meeste punten, wint. Speel je het dobbelspel Knister solo? Dan blijven de spelregels gelijk. De uitdaging is exact hetzelfde, alleen het competitieve aspect is een stuk minder aanwezig dan wanneer je tegenspelers hebt.

Knister spelregels (PDF)

Eigenschappen


EAN
8718026303273
Merk
White Goblin
Leeftijd - min
8
Leeftijd - max
99
Aantal spelers - min
1
Aantal spelers - max
5
Speelduur - min
20
Speelduur - max
30
Nederlands
Ja
Complexiteit
1

Video