The Game Room
Webwinkel KeurmerkWebwinkel Keurmerk

Klaverjassen: wereldberoemd kaartspel

Klaverjassen speluitleg
Klaverjassen is het populairste kaartspel in Nederland. Je speelt over het algemeen met 4 personen in twee verschillende teams.

Klaverjassen is een spel dat in Nederland erg populair is. Toch gaat de bekendheid van het spel verder dan de Nederlandse landsgrenzen. Zo wordt het kaartspel ook gespeeld in Frankrijk en Noord-Amerika, maar onder een andere naam.

Spelregels Klaverjassen

Klaverjassen wordt over het algemeen gespeeld met vier spelers waarbij de spelers die tegenover elkaar zitten een team vormen. Een volledig spel Klaverjassen duurt 16 rondes, waarbij iedere speler dus vier keer deelt. Wie op het einde van de rit het meeste punten heeft verzameld is de winnaar.

Voorbereiding

Klaverjassen wordt gespeeld met de piketkaarten. Dit zijn de kaarten van 7 tot de Aas, waardoor iedere speler dus acht kaarten toegedeeld krijgt. De rest van de kaarten leg je op een stapel ernaast neer.

Bij het begin van iedere ronde moet een troef worden bepaald. In de eerste ronde is dit altijd klaveren. Vanaf de tweede ronde wordt de troef bepaald door een kaart om te draaien van de stapel met niet-gebruikte kaarten.

Nadat de troef is bepaald, moet iedere speler aangeven of hij wilt passen of spelen. De speler links van de deler begint hiermee. Van zodra een speler beslist te spelen, wordt hij samen met zijn medespeler het ´spelende team´. Deze moeten als team minstens de helft van de punten weten te verzamelen. Dit wil zeggen, meer dan 81 van de 162 beschikbare punten scoren.

Spelverloop Klaverjassen

Het spelverloop van Klaverjassen is erg eenvoudig. De speler links van de deler komt uit en er wordt met de klok mee gespeeld. Tijdens een slag wordt er elk op zijn beurt een kaart gespeeld. De speler die uitkomt bepaalt de kaartkleur en de andere spelers zijn verplicht deze te volgen. Wordt er een kaartkleur gespeeld die je niet meer in je handen hebt, dan ben je verplicht om te troeven. Kan je dit ook niet, dan gooi je een willekeurige kaart.

Met een willekeurige kaart kan je geen slag winnen. De slag wordt gewonnen door de speler die de hoogste kaart speelt of de hoogste troef. Troef haalt het altijd boven het volgen van de kaartkleur.

Indien je team momenteel de slag niet haalt, moet je hoger gooien dan de laatste kaart, indien je kan.

Op het einde van de ronde worden de punten van het geteld. Het spelende paar moet minstens 82 punten halen om te winnen. Hierbij worden de punten van eventuele roem ook bijgeteld.

Heeft het andere team meer of evenveel punten behaald? Dan gaan alle punten van het spelende team naar hun. Hebben ze alle slagen gehaald, dan krijgen ze 100 extra roem.

Winnaar Klaverjassen en puntentelling

Het team dat na 16 rondes de meeste punten heeft verzameld is de winnaar van het spel. De puntenverdeling verschilt van kaart tot kaart en of het om een troefkaart gaat of niet. The Game Room heeft een overzicht gemaakt van de exacte puntenverdeling van Klaverjassen:

Soort kaartAantal punten
Boer (troef)20
Negen (troef)14
Aas (als resterende en troefkaart)11
Tien (als resterende en troefkaart)10
Koning (als resterende en troefkaart)4
Vrouw (als resterende en troefkaart)3
Acht en zeven (troef)0
Negen, acht en zeven0

Extra te verdienen punten (Roem)

  • De laatste slag van het spel levert tien extra punten op.
  • Haal je alle acht de slagen binnen een ronde? Dan krijg je 100 extra punten. 
  • Speler die kaartkleur of troefplicht negeert, krijgt 100 strafpunten.
  •  Bij minstens drie opeenvolgende kaarten op tafel binnen een slag krijgen de winnaars van de slag 20 (bij 3) of 50 (bij 4) extra punten.
  • Worden er vier dezelfde kaarten (van 10 tot aas) gespeeld? Dan levert dit 100 extra punten op. Indien het om vier boeren gaat, loopt dit op tot 200 extra punten.
  • Indien de vrouw en de heer van de troefkleur in eenzelfde slag worden gespeeld, win je ook nog eens 20 bonuspunten.

Varianten Klaverjassen

Er zijn meerdere varianten van het klaverjas kaartspel. We lichten de meest bekende varianten hieronder uit.

Kraken

In de variant Kraken wordt er na het bepalen van de troefkleur beslist om te kraken of te passen. De speler na de speler die de troefkleur heeft getrokken, mag beginnen. Kraken zorgt ervoor dat de punten worden verdubbeld (enkele de reguliere punten). Daarnaast wordt ook alle behaalde roem (zowel eigen team als tegenstanders) samengeteld.

Als iemand heeft gekraakt, krijgen de daaropvolgende spelers nog de mogelijkheid om te rekraken en superkraken. Wordt er gerekraat, dan heeft de tegenpartij nog een laatste kans om te superkraken, maar hierna wordt er uiteindelijk gespeeld. Per ´kraak´ worden de punten verdubbeld. Bij een superkraak staan er dus 1296 punten + roem op het spel.

Verschil tussen Amsterdamse en Rotterdamse variant

Bij de Amsterdamse variant hoeft een slag niet overtroefd worden als de hoogste kaart op dat moment door de teamgenoot is gespeeld (zoals hierboven uitgelegd). Wie dus zeker is dat de slag ook effectief gehaald zal worden, kan dus aanvullen met een willekeurig hoge kaart.

Terug naar overzicht