UNO: Populair kaartspel voor het hele gezin

Wat maakt UNO zo razend populair? Grote kans dat dit komt door de eenvoud van het spel. Het kaartspel UNO is eenvoudig te begrijpen en biedt iedereen vanaf 7 jaar veel speelplezier. Daarnaast kun je dit spel met grote groepen (tot 10 personen) spelen. Een aanrader voor spelletjesavonden met vrienden of familie! Het doel van UNO is om al je kaarten als eerste weg te spelen.

UNO spelregels

Het kaartspel UNO van speelgoedfabrikant Mattel lijkt een beetje op Pesten. Echter zit het spel iets anders in elkaar en heeft UNO geheel eigen speelkaarten. UNO kent diverse varianten van spelregels, hier bij The Gameroom gaan we in op de basis UNO spelregels.

Begin van het spel

Alle kaarten worden goed geschud en elke speler krijgt 7 kaarten. De overige kaarten vormen samen de trekstapel en worden met de afbeelding naar beneden gelegd. Keer de bovenste kaart van de stapel om. Dit vormt het vertrekpunt voor het spel. 

Spelverloop

De speler links van de deler mag beginnen. Deze speler moet een kaart op de open stapel leggen die qua cijfer, kleur of symbool hetzelfde is als de opgelegde kaart. Vormt geen enkele kaart die de speler in handen heeft een match? Dan pakt hij of zij een kaart van de trekstapel. Wanneer je met deze kaart wél uit de voeten kunt, mag je deze direct spelen, anders is de volgende speler aan de beurt.

Actiekaarten

Het spel UNO bevat naast ‘gewone’ speelkaarten met de cijfers 0 t/m 9 in verschillende kleuren ook speciale actiekaarten. Dit zijn kaarten waarbij een speler een handeling moet verrichten. In totaal zijn er 6 verschillende actiekaarten met elk een aparte functie:

  • De +2 kaart
    Legt jouw voorganger deze ‘’+2 kaart’’ op? Dan moet je 2 kaarten van de stapel pakken. Alsof dit nog niet vervelend genoeg is, moet je ook nog een beurt overslaan! Deze actiekaart mag alleen op een kaart van dezelfde kleur óf een andere ‘’+2 kaart’’ worden gelegd.
  • De keer-om kaart
    Indien deze kaart wordt opgelegd, verandert de speelrichting direct. Werd er eerst met de klok mee gespeeld? Dan verandert dit naar tegen de klok in. Deze actiekaart mag alleen op een kaart van dezelfde kleur óf een andere ‘’keer-om kaart’’ worden gelegd.
  • De sla-beurt-over kaart
    Deze kaart wil je het liefst niet tegenkomen vlak voor je eigen beurt. Bij het spelen van deze kaart moet de volgende speler een beurt overslaan. Deze actiekaart mag alleen op een kaart van dezelfde kleur óf een andere ‘’sla-beurt-over kaart’’ worden gelegd.
  • De keuzekaart
    De keuzekaart heeft eigenlijk dezelfde functie als ‘’De Boer’’ in het spel Pesten. Bij het opleggen van de keuzekaart, roep je de kleur waarin het spel UNO verder gaat. Deze actiekaart mag je te allen tijde spelen. Met de keuzekaart in handen kun je het spel tactisch spelen. Heb je bijvoorbeeld nog veel gele kaarten? Dan is het verstandig om deze kleur te kiezen met de keuzekaart.
  • De +4 kaart
    Met de ‘’4+ kaart’’ kun je het spel aardig in de war brengen. De speler die deze kaart speelt, bepaalt de kleur waarin verder wordt gespeeld. Tevens verplicht hij/zij de volgende speler om maar liefst 4 kaarten van de stapel te pakken. De pechvogel mag de nieuwe kaarten niet direct spelen en moet op de volgende beurt wachten. Let wel dat de ‘’+4 kaart’’ alleen in geval van ‘nood’ gespeeld mag worden. Dat wil zeggen dat je deze kaart enkel mag spelen indien je geen andere geldige zet kan doen. 

Het spel UNO winnen

Heb je nog maar één kaart in de hand? Dan is de overwinning dichtbij en moet je ‘’UNO’’ roepen. Net zoals dat je bij het kaartspel Pesten ‘’laatste kaart’’ roept. Indien een speler dit vergeet, moet hij of zij twee kaarten van de stapel trekken. De speler die als eerste al zijn kaarten heeft weggespeeld, wint de spelronde. Nu moeten er punten verdeeld worden. Lees snel verder hoe de puntentelling in zijn werk gaat!

Puntentelling

Het doel van het spel is om als eerste 500 punten te scoren. Deze punten verzamel je door alle kaarten in jouw hand kwijt te raken voordat je tegenspeler(s) dit doen/doet. De punten worden geteld aan de hand van de kaarten die je tegenstanders nog hebben. Aan het einde van elke ronde telt elke speler individueel als volgt hun punten op:

Soort kaartAantal punten
Alle cijferkaarten (0-9)De waarde op de kaart
De +2 kaart20
Keer-om20
Sla-beurt-over20
Keuzekaart50
De +4 kaart50

Na afronding van de puntentelling kan weer een nieuwe spelronde worden gestart. Veel speelplezier!