Categorie:Kaartspellen

De Crew spelregels 999 Games

De Crew: Coöperatief en spannend kaartspel

Spelinfo
  • Aantal spelers:3-5 spelers
  • Speelduur:20 minuten
  • Geschikt voor leeftijd:vanaf 10 jaar
  • Uitgever:999 Games

In het kaartspel De Crew van 999 Games probeer je als team in 50 verschillende missies het heelal te doorkruisen. Niet letterlijk natuurlijk, maar gezamenlijk moet je opdrachten voltooien met de kaarten. Op het eerste gezicht lijkt De Crew een simpel slagenspel, maar er zit een adder onder het gras: praten is uit den boze en de communicatiemogelijkheden zijn beperkt. De Crew is genomineerd voor de belangrijke Duitse spellenprijs "Spiel des Jahres" in de categorie "Kennerspiel des Jahres" en voor Speelgoed van het Jaar 2020 (18+).

De Crew spelregels

Wie het kaartspelletje De Crew voor het eerst speelt, wordt wellicht ietwat overweldigd door de complex ogende spelregels. Onze tip is om onze uitleg goed door te lezen en de officiële handleiding erbij te houden tijdens het spelen.

Voorbereiding

Voordat de missie echt kan beginnen, moeten de spelonderdelen verdeeld worden. Schud de 40 grote speelkaarten en verdeel deze gelijkmatig (gedekt) onder alle spelers. Het kan voorkomen dat iemand één kaart meer heeft, dit is niet erg. Na de laatste slag hoeft deze kaart niet gespeeld te worden. Zorg nu dat alle spelers een communicatiefiche krijgen, met de groene zijde naar boven gericht. Ook krijgt elke speler een herinneringskaart. Het noodsignaalfiche komt gedekt op tafel te liggen. Tot slot moeten de 36 kleine opdrachtkaarten worden geschud. Vorm hiermee een gedekte stapel.

Het spelverloop

De Crew bevat een aantal verschillende kaarten. Voordat de missie écht kan beginnen, legt The Game Room de functies van deze kaarten uit en hoe dit ‘slagenspel’ in grote lijnen in elkaar steekt. In totaal zijn er 5 soorten grote speelkaarten: blauw, geel, roze, groen en zwarte raketkaarten. Deze raketkaarten fungeren als ‘troefkaarten’ en zijn genummerd van 1 t/m 4. De kleine opdrachtkaarten tonen welke speelkaarten in een slag gehaald moeten worden.

Tijdens de voorbereiding zijn alle kaarten verdeeld. De speler met de raketkaart met een 4 erop, is de commandant en daarmee de startspeler van de ronde. De startspeler legt één kaart open op tafel neer. Het is de bedoeling dat de andere spelers nu een kaart neerleggen in dezelfde kleur. Heb je geen enkele kaart in dezelfde kleur, dan mag je een random kaart in een andere kleur opgooien. Let wel, je kunt de slag dan niet winnen, tenzij je een raketkaart hebt. Met een raketkaart win je de slag. Zijn er binnen de slag meerdere raketkaarten opgelegd? Dan wint degene die hoogste raketkaart heeft gespeeld.

Het spel begint met het kiezen van een missie. Het is raadzaam om gewoon bij het begin te beginnen en voor missie 1 te kiezen. Neem het opgegeven aantal opdrachtkaarten van de gedekte stapel en leg deze open op tafel. De commandant mag als eerste een opdracht kiezen en deze open voor zich neerleggen. Vervolgens kiezen de andere spelers met de klok mee een opdrachtkaart.

Een opdracht is vervuld als een speler een slag wint waarin de speelkaart zit die overeenkomt met zijn opdrachtkaart. Hoe kun je een slag winnen? De slag is voor degene die de hoogste kaart heeft opgelegd in de gevraagde kleur. Heb je de slag gewonnen, dan zijn alle opgegooide kaarten voor jou. Leg de gewonnen slagen opzij. Je bent nu de startspeler van de volgende ronde. Het is mogelijk om meerdere opdrachten in één slag te vervullen. 

De missie volbrengen

Het doel is om als team de missies te volbrengen. Indien elke speler hun opdracht heeft voltooid, is de missie geslaagd en kan worden gestart met een nieuwe missie. Elke missie wordt een tikkeltje lastiger. Het kan ook voorkomen dat iemand anders jouw opdracht vervuld. Dat is natuurlijk erg behulpzaam, maar funest voor de winst. Zodra iemand anders jouw opdracht vervuld, moet je gezamenlijk opnieuw aan de missie beginnen. Alle kaarten worden opnieuw geschud en elke speler ontvangt zowel nieuwe speelkaarten als opdrachtkaarten. 

Let op, speel je met z’n vijven? Dan geldt vanaf missie 25 een extra spelregel. Om je hieraan te helpen herinneren bevat missie 25 een opvallende, gouden vijfhoek om het missienummer.

Het kaartspel De Crew van 999 Games telt ruim 50 missies. Lukt het om deze allemaal tot een goed einde te brengen? Dan hebben jullie als team gewonnen!

Het communicatiefiche

Tijdens het spel mag niet gepraat worden. Dankzij het dubbelzijdige communicatiefiche kunnen spelers toch iets over hun handkaarten verklappen om de kans op een succesvolle missie te vergroten. Het fiche mag slechts één keer per missie worden gebruikt. Daarbij mag het fiche uitsluitend vóór een slag worden gebruikt, dus niet wanneer de slag al bezig is.

Hoe gaat het communiceren in zijn werk? Je pakt één van de kleurkaarten uit eigen hand en legt deze open voor je neer. Deze kaart blijft onderdeel van je handkaarten. Wil je duidelijk maken dat dit de hoogste kaart in die kleur is? Leg dan het communicatiefiche (met de groene kant naar boven) bovenaan de kaart. Is het de enige kaart in die kleur? Leg het fiche dan in het midden. Plaats het fiche onderaan de kaart als het jouw laagste kaart in die kleur is. Communiceren over raketkaarten is niet toegestaan. Pak vervolgens een herinneringskaart zodat je niet vergeet dat je de opengelegde kaart nog kunt spelen. Na het communiceren draai je het communicatiefiche naar de rode zijde. Jouw communicatiehulpmiddelen zijn nu op!

Tip: Voor gevorderde Crew-spelers heeft 999 Games tips in de handleiding gezet om het kaartspelletje een tikkeltje uitdagender te maken. Deze vind je op bladzijde 21.

De Crew spelen met 2 spelers

Eigenlijk is De Crew bedoeld voor 3 tot 5 spelers. Máár het is mogelijk met z’n tweeën in de huid van astronauten te kruipen en de missies te volbrengen. In de officiële handleiding is te lezen welke stappen je moet ondernemen om het spel geschikt te maken voor 2 spelers.