Categorie:Kaartspellen

Beverbende met speelkaarten spelregels

Beverbende: Spannend tactisch geheugenspel

Spelinfo
  • Aantal spelers:2-6 spelers
  • Speelduur:20 minuten
  • Geschikt voor leeftijd:vanaf 6 jaar
  • Uitgever:999 Games

In het kaartspel Beverbende van 999 Games spelen tactiek en geheugen een grote rol. Beverbende is geschikt voor kinderen dankzij de vrij eenvoudige spelregels en de kleurrijke speelkaarten met doldwaze bevers. De subtitel ‘Ga altijd voor de kleintjes’ op de spellendoos verwijst naar het grote doel van het spel. Degene met de minste punten wint! 

Beverbende spelregels

Dit spel kan gespeeld worden met 2 tot 6 personen. Even de handleiding niet bij de hand? Geen probleem, The Gameroom neemt de spelregels van Beverbende zo goed mogelijk met je door. 

Voorbereiding

Voordat het spel echt van start kan gaan, moet eerst een het ander worden voorbereid. Kies als eerst één iemand die de score bijhoudt. Dit spel draait immers om wie het minste aantal punten heeft. Schud alle 66 speelkaarten goed door elkaar. Geef vervolgens elke speler 4 kaarten. Elke speler legt deze kaarten in een horizontale lijn gedekt (met de afbeelding naar beneden) voor zich neer. De resterende kaarten vormen een gedekte trekstapel in het midden van de tafel. Leg daarnaast één open kaart neer. Dit is de aflegstapel. In het spel zijn 2 soorten kaarten: kracht-kaarten en punten-kaarten (met getallen 1 t/m 9). Is de startkaart van de aflegstapel een kracht-kaart? Dan moet deze terug in de stapel en wordt er een nieuwe kaart omgedraaid.

Heb jij al kennis gemaakt met het kaartspel Beverclan van 999 Games? Dit is de opvolger van Beverbende. Helemaal leuk is dat je de spellen met elkaar kunt combineren.

Spelverloop

Aan het begin van het spel Beverbende mag iedereen kort zijn twee buitenste kaarten bekijken. Dit spieken mag slechts één keer, dus onthoud deze kaarten goed. Bepaal wie mag beginnen en speel vervolgens met de klok mee. Tijdens je beurt heb je keuze uit 2 verschillende handelingen. Je moet hier één van kiezen:

Handeling 1: Pak een (openliggende) kaart van de aflegstapel en kies voor welke kaart uit je eigen verzameling van 4 kaarten je deze wilt vervangen. De kaart die vervangen wordt, gaat dan ongedekt op de aflegstapel.

Handeling 2: Pak een kaart van de trekstapel. Een speler mag deze kaart gebruiken om:

a. één van zijn kaarten te vervangen, of
b. te spieken, wisselen of 2 te trekken als het een kracht-kaart is, of
c. ongedekt af te leggen op de aflegstapel

Het doel is dus om zo min mogelijk punten te verzamelen. Kun je een hoge kaart (bijvoorbeeld met 8 punten) uit je eigen voorraad ruilen voor een lage kaart? Dan moet je dit zeker doen!

Indien de trekstapel op is, wordt de aflegstapel geschud en vormt deze op zijn beurt een nieuwe trekstapel. Ook nu geldt weer dat één open kaart naast de trekstapel komt te liggen. Dit mag geen kracht-kaart zijn.

Heb je al zoveel Beverbende gespeeld dat je al door je scoreblokken heen bent? Bestel dan snel een pakket met drie aanvullende scoreblokken.

Kracht-kaarten

Naast ‘gewone’ punten-kaarten zijn er ook 3 verschillende soorten kracht-kaarten. Hiermee kun je specifieke acties uitvoeren die jou kunnen helpen om dichterbij de winst te komen. Denk bijvoorbeeld aan het bekijken van één van je gedekte kaarten of het wisselen van een kaart. Let op, kracht-kaarten hebben alleen waarde wanneer ze worden getrokken van de trekstapel. Heb je aan het einde van het spel één of meerdere kracht-kaarten in je horizontale lijn liggen? Dan moet deze vervangen worden door een kaart van de trekstapel omdat kracht-kaarten geen puntenaantal bevatten. Dat kan risicovol zijn, want voor je het weet krijg je er een hoge kaart voor terug en kun je de winst op je buik schrijven!

Het spel afronden

Als een speler denkt dat hij de laagste score heeft en de ronde kan winnen, mag hij de laatste ronde inluiden. Hierna heeft iedereen dus nog slechts één beurt voordat de eindscore berekend wordt. Kracht-kaarten mogen op dat moment nog worden omgewisseld voor speelkaarten van de trekstapel. Elke speler telt de getallen van zijn eigen 4 kaarten bij elkaar op en laat deze noteren door de persoon die de score bijhoudt. Degene met de laagste score wint, maar je kunt er ook voor kiezen om meerdere rondes te spelen en pas daarna een winnaar te kiezen.