Categorie:Gezelschapsspellen

Bordspel Wie is de Mol spelregels

Wie is de Mol: Ga de uitdaging zelf aan!

Spelinfo
  • Aantal spelers:3-6 spelers
  • Speelduur:45 minuten
  • Geschikt voor leeftijd:vanaf 12 jaar
  • Uitgever: Just Games

In dit avontuurlijke bordspel Wie is de Mol krijgen spelers de opdracht om binnen 45 minuten een geheim woord op te lossen. Door samen te werken kan dit mysterie ontrafeld worden, maar er is één mol in het spel die de boel probeert te saboteren. Wie weet de Mol te ontmaskeren en speelt het spel het beste? Dit bordspel van Just Games is geschikt voor ‘molloten’ vanaf 12 jaar.

Wie is de Mol spelregels

In de bordspel versie van Wie is de Mol? reis je niet af naar het buitenland om spannende opdrachten te doen. Alles draait hier om het ontcijferen van een codewoord terwijl je er achter probeert te komen welke speler de Mol is. The Game Room neemt de spelregels van het spel stapsgewijs met je door.

Wil je het Wie is de Mol bordspel ook spelen als je op reis bent? De pocket editie is een stuk kleiner waardoor je het spel overal mee naartoe kunt nemen!

Voorbereiding

Om het spel te spelen, is een timer nodig. Ga naar deze website om de speciale Mol timer te starten of zet de timer op je smartphone op 45 minuten. Leg vervolgens het spelbord in het midden van de tafel. Het spel bevat 10 verschillende landensetjes (kaarten) waar je er één van uitkiest om te spelen. Elke set bevat 4 categorieën (vragen, jokers, molkaarten en antwoorden) die je zorgvuldig moet sorteren. Doe dit met de rugkant naar boven zodat je niet ziet wat er op de kaart staat. Elke speler krijgt een notitievel en een pen of potlood om onder andere de verdenkingen te noteren. Het vel bevat een vouwlijn waardoor je deze eenvoudig kunt dubbelvouwen. Doe dit zodat jouw aantekeningen voor je medespelers niet zichtbaar zijn.

Spelverloop

Start de timer. Vanaf nu gaat de tijd lopen en heb je 45 minuten om zowel het codewoord als de Mol te ontdekken. Verdeel de Molkaarten (gedekt) over alle spelers. Op één kaart is het codewoord zichtbaar. De speler met deze kaart is de Mol en moet er voor zorgen dat dit codewoord niet geraden wordt. Net als in het tv-programma is het verstandig om subtiel te mollen zodat je niet direct ontmaskerd wordt. Dit betekent namelijk het einde van jouw invloed op het spel! Na het verdelen van de Molkaarten wordt de eerste vragenkaart open op het spelbord gelegd. Laat iemand de vraag hardop voorlezen. Pak nu de 24 antwoordkaarten en probeer gezamenlijk het juiste antwoord te vinden. Bij elke vraag horen 3 mogelijke antwoorden. Het is dus als het ware een multiplechoicevraag, maar je weet niet 100% zeker of de mogelijke antwoorden ook écht bij de vraag horen.

Ondanks dat je als team tot het juiste antwoord moet komen, wordt het spel ook deels individueel gespeeld om uiteindelijk één winnaar te kunnen uitroepen. Voordat je als groep gaat overleggen, noteert elke speler op zijn notitievel zijn antwoordkeuze. Dit doe je als volgt: omcirkel op je notitievel het teken dat op de vragenkaart staat en vul het juiste antwoord in bij Letter.

Overleggen en mollen

Vervolgens kan het teamoverleg beginnen en moet je met z’n allen beslissen welke van de 3 antwoordmogelijkheden hoort bij de vraag. De Mol kan tijdens dit moment het spel saboteren. Het antwoordmogelijkheid met de meeste stemmen ‘wint’. Draai deze kaart om zodat de grote letter zichtbaar wordt. Direct na deze handeling pakken de spelers het notitievel er weer bij en noteren de naam van de speler die het meest verdacht is.

De jokerkaarten

Zijn jullie als team het spoor bijster en is de vraag te lastig? Dan kan de jokerkaart worden ingezet. Op de jokerkaart staat een tip die net dat extra zetje kan geven om het goede antwoord op de vraag te vinden. Zorg dat je de jokerkaart pakt waarvan het symbool identiek is aan die van de vragenkaart. Gedurende het spel mogen er maximaal 3 jokerkaarten worden inzet. Use them wisely!

Het spel afronden

In totaal worden op deze manier 8 vragen gespeeld waardoor er op het bord 8 letters in willekeurige volgorde ontstaan. De letters moeten samen een woord vormen. Dit woord heeft altijd een link met het land van de vragen. Het spel eindigt wanneer de 45 minuten om zijn óf als een woord gekozen is.

Einde van het spel

Iedereen noteert zijn definitieve Mol-verdenking op het notitievel waarna de echte Mol zich bekend maakt en het codewoord openbaar maakt. Indien het codewoord niet is geraden, gaat de overwinning naar de Mol. Is het codewoord goed geraden, dan kan de puntentelling beginnen om tot één winnaar te komen. Elke goed ingevulde vraag op het notitievel levert 3 punten op. Bij elke vraag staat tevens aangegeven hoeveel punten een correcte stem op de Mol oplevert. Tel deze punten op bij de punten van de goede antwoorden (letters) en noteer de eindscore. De speler met de hoogste score wint het bordspel Wie is de Mol!