Categorie:Gezelschapsspellen

Bordspel Tiny Towns spelregels

Tiny Towns: Bouw een bloeiende stad

Spelinfo
  • Aantal spelers:1-6
  • Speelduur:45 minuten
  • Geschikt voor leeftijd:vanaf 10 jaar
  • Uitgever:White Goblin Games

In het gezelschapsspel Tiny Towns kruip je in de huid van een burgemeester. Aan jou de taak om het kleine stadje in het bos uit te breiden tot een welvarende stad. Geen gemakkelijke klus, want de grondstoffen zijn schaars! Het bordspel is een ontwerp van Peter McPherson en wordt uitgegeven door White Goblin Games. Tiny Towns is geschikt voor 1 tot 6 spelers vanaf 10 jaar en heeft een speelduur van circa 45 minuten. In 2020 is Tiny Towns genomineerd voor de Nederlandse Spellenprijs is de categorie 'kenners'.

Tiny Towns spelregels

In dit spel draait het dus om het bouwen van de meest welvarende stad. Voor elk gebouw krijg je overwinningspunten. Wie aan het einde de meeste overwinningspunten heeft, wint. The Game Room gaat in op de spelregels van het Tiny Towns basisspel. Voor de exacte regels van de varianten Gemeentehuis of de solo variant, verwijzen we je graag naar de handleiding.

Voorbereiding

Zorgt dat iedereen een eigen speelbord heeft. Hier bouw je straks je gebouwen en grondstoffen op. De schattige cottage kaart komt open in het midden van de tafel. De overige gebouwenkaarten worden in afzonderlijke stapels gesorteerd aan de hand van de symbolen op de achterkant. Je krijgt op deze manier 6 verschillende stapeltjes. Pak nu van elke stapel 1 kaart en leg deze open naast de cottage kaart neer. De volgorde hiervan is niet van belang. De overgebleven gebouwenkaarten gaan terug in de doos, deze worden tijdens dit spel niet meer gebruikt. Vervolgens komen de houten grondstofblokjes (hout, tarwe, baksteen, glas en steen) én gebouwen in een algemene voorraad waar iedereen goed bij kan. 

Schud de (paarse) monumentkaarten en geef elke speler gedekt 2 monumentkaarten. Iedereen bekijkt de kaarten in het geheim en kiest nu één monumentkaart om te houden. De andere kaart gaat terug de doos in. Tot slot krijgt elke speler een houten monument pion (paars) om naast de monumentkaart te plaatsen. Kies nu een startspeler. Deze persoon krijgt de witte Bouwmeesterhamer overhandigd. Volgens de officiële Tiny Towns spelregels is degene die het kortst geleden iets heeft gebouwd de startspeler.

Het spelverloop

Aan het begin van de ronde noemt de Bouwmeester (startspeler) een willekeurig type grondstof, bijvoorbeeld baksteen. Alle spelers moeten nu tegelijkertijd dit grondstofblokje pakken en plaatsen op één van de lege vakjes op het eigen speelbord. Niet zo’n fan van deze grondstof? Dan heb je pech, want je bent verplicht om het grondstofblokje te gebruiken!

Voor het plaatsen van grondstofblokken gelden 4 regels:

  1. Op elk vakje komt slechts één blokje. Stapelen mag dus niet!
  2. Eenmaal een grondstofblokje geplaatst? Dan mag je deze niet meer verplaatsen.
  3. Grondstoffen kunnen alleen verwijderd worden door het bouwen van een gebouw.
  4. Grondstoffen die van het speelbord worden verwijderd, komen in de algemene voorraad.

Een gebouw bouwen

Natuurlijk wil je zo snel mogelijk het lege speelbord volbouwen met fabrieken, cafeetjes en kerken. Maar wanneer mag je nu welk specifiek gebouw bouwen? Je mag een gebouw bouwen zodra je beschikt over de juiste grondstoffen in het juiste patroon op je eigen speelbord. Hiervoor kijk je naar de ‘bouwtekening’ op de gebouwkaarten die open tafel liggen. Belangrijk: je mag de constructie draaien en spiegelen zolang de grondstoffen en het patroon maar hetzelfde blijven. Ga je de bouwvakkers in je stad aan het werk zetten? Pak dan het houten gebouw uit de voorraad dat overeenkomt met de gebouwkaart. Plaats nu het gebouw op één van de velden op je speelbord waar je zojuist een grondstof weggehaald hebt. Het is toegestaan om meerdere gebouwen tegelijk te bouwen. Net als grondstofblokjes mag je gebouwen niet meer verplaatsen. Denk dus goed na waar je precies gaat bouwen om te voorkomen dat je gauw vastloopt!

Een nieuwe ronde beginnen

Zodra alle spelers hun grondstoffen hebben geplaatst (en gebouwen uit de grond hebben gestampt), start een nieuwe ronde. De startspeler geeft zijn Bouwmeesterhamer door aan de speler links van hem. De Bouwmeesterhamer noemt nu een volgende grondstof en de handelingen uit de eerste ronde worden herhaald.

Jouw stad voltooien

Zijn alle vakken van je speelbord vol óf wil je geen gebouwen meer bouwen? Dan is je Tiny Town voltooid! Je kunt nu beginnen met de puntentelling. De rest gaat gewoon door met het spel. 

Einde van het spel

Het spel loopt ten einde indien iedereen zijn stad voltooid heeft. Verwijder alle overgebleven grondstofblokjes op het eigen speelbord. Elk leeg vakje levert 1 strafpunt op. Elk gebouw levert je op een andere manier overwinningspunten op. Deze manieren staan omschreven onderaan op de gebouwkaart. Trek de strafpunten van de overwinningspunten af om tot een eindscore te komen. Gebruik hiervoor het scoreblad. De speler met de meeste overwinningspunten wint! Is er sprake van gelijkspel? Dan wint degene die de minste keer in de rol kroop van Bouwmeesterhamer. Is het dan nog steeds gelijkspel? In dit geval wint degene met de minste lege bouwplaatsen.

Tiny Towns uitbreidingen

Om nog meer variatie aan het spel toe te voegen, heeft White Goblin Games enkele uitbreidingen op de markt gebracht. De eerste uitbreiding Tiny Towns: Voorspoed bevat 12 nieuwe gebouwen en 10 nieuwe monumenten. Ook krijg je een paar extra grondstoffen en geldkisten. Het doel blijft met de uitbreiding hetzelfde, maar de uitvinding van geld (glimmend metaal) is een leuke toevoeging welke spelers tevens minder afhankelijk van elkaar maakt. In de tweede uitbreiding Tiny Towns: Experts bieden de arbeiders met hun vaardigheden jou de mogelijkheid om meer punten te verdienen. Tiny Towns: Experts bevat o.a. 6 herbergborden, 20 arbeiders en 18 gebouwenkaarten.