Categorie:Gezelschapsspellen

Spelregels De Zoektocht naar El Dorado

De Zoektocht naar El Dorado: Spannend expeditie spel

Spelinfo
  • Aantal spelers:2-4 spelers
  • Speelduur:45 minuten
  • Geschikt voor leeftijd:vanaf 10 jaar
  • Uitgever:999 Games

In dit deckbuildingspel van 999 Games moeten spelers zo snel mogelijk de weg naar de legendarische stad El Dorado vinden. Onderweg zul je kolkende rivieren, dichtbegroeide regenwouden en onbekende stammen tegenkomen. Het spel is geschikt voor 2 tot 4 avonturiers vanaf 10 jaar. De Zoektocht naar El Dorado is in 2020 genomineerd voor Speelgoed van het Jaar.

De Zoektocht naar El Dorado spelregels

Ben je klaar voor de expeditie naar El Dorado, maar heb je de spelregels even niet bij de hand? The Game Room neemt de spelregels van het basisspel (zonder grotvariant) hier met je door!

Voorbereiding

Voordat de expeditie van start kan gaan, moet eerst het spelbord worden neergelegd. Speel je De Zoektocht naar El Dorado voor het eerst? Dan kun je het beste de startopstelling gebruiken. Deze vind je in de officiële spelregels in PDF-vorm. Gevorderde spelers kunnen de varianten van de routes gebruiken. Deze zijn ingedeeld in 3 moeilijkheidsgraden (eenvoudig, gemiddeld en moeilijk). Alsof dat nog niet genoeg is, heeft uitgever 999 Games ook een grotvariant voor ervaren El Dorado-spelers toegevoegd. The Game Room gaat in deze uitleg enkel in op de regels van het basisspel.

Om te voorkomen dat je vliegensvlug naar het eindpunt holt, zijn er blokkades in het basisspel. Schud deze door elkaar en leg op elke verbinding tussen 2 terreintegels 1 blokkade. Draai deze blokkades om en leg de resterende blokkades terug in de doos. Sorteer de expeditiekaarten op soort. In totaal zijn er 18 verschillende soorten (3 per soort) waardoor je 18 stapels krijgt. Leg nu de 6 stapels met een zonnetje in de rechteronderhoek naast elkaar op het markttableau. De 12 stapeltjes zonder dit symbool komen boven het markttableau. 

Geef elke speler een eigen speelstuk. Let op, in een spel met 2 spelers krijgt ieder 2 speelstukken. Vervolgens ontvangt ieder een expeditietableau en een startdeck van 8 kaarten. Leg dit startdeck gesloten voor je neer. Kies een startspeler (volgens de officiële regels mag degene die als eerst aan tafel zat beginnen). Deze persoon krijgt de startspeler-hoed. De startspeler legt zijn speelstuk neer op het vakje ‘1’ van het speelbord. Met de klok mee legt nu iedereen zijn speelstuk op de cijfers van de starttegel neer. Iedere speler trekt voor zijn eerste beurt 4 kaarten van zijn startdeck en neemt deze in zijn hand.

Het spelverloop

Elke beurt bestaat uit 3 fasen: kaarten spelen, gespeelde kaarten afleggen en tot slot kaarten trekken. 

Fase 1: kaarten spelen

In de eerste fase kun je kaarten spelen om de eigen speelstuk te verplaatsen en/of om nieuwe kaarten te kopen. Je mag een onbeperkt aantal kaarten spelen. Je speelt altijd eerst de kaarten die je voor de beweging wil gebruiken. De rest kun je gebruiken om 1 (en nooit meer dan 1) nieuwe kaart te kopen.

Speelstuk verplaatsen

De route naar El Dorado is pittig. Het speelveld bestaat uit verschillende terreinsoorten. De een is wat makkelijker te doorkruisen dan de ander. Op elk zeshoekig tegeltje staat weergeven aan welke voorwaarden je moet voldoen om hiernaartoe te bewegen. Een tegel met 1 zwaard is eenvoudiger te betreden dan een veld met 3 zwaarden. Het aantal symbolen is dus gelijk aan de kracht van het veld. Hoe verplaats je een speelstuk? Kies een kaart uit de hand en leg deze open op het expeditietableau. Verplaats je pion naar een vakje van dezelfde kleur (groen, blauw of geel) . Het getal op de kaart geeft de krachtwaarde aan. De gespeelde kaart moet altijd een gelijke of grotere krachtwaarde hebben dan het tegeltje op het speelbord. Daarna mag je een nieuwe kaart spelen om de expeditie te vervolgen. Let op, het is niet toegestaan om meerdere kaarten te combineren om naar een veld met een hogere krachtwaarde te gaan.

Naast reguliere velden zijn er ook velden met een speciale functie:  puin-en basiskampveld. Om hiernaartoe te verplaatsen, mag je een willekeurige kaart inzetten. Het aantal symbolen (1, 2 of 3) op dit speciale veld, toont hoeveel kaarten je moet spelen. Bezoek een puinveld? Leg dan de gespeelde kaarten boven het expeditietableau. Wie afreist naar een basiskamp, legt de ingezette kaarten terug in de doos. Deze speciale vakjes leveren op het eerste gezicht weinig op, maar het is een goede manier om slechtere kaarten in je deck te lozen.  Op de route liggen ook blokkades. Degene die een hindernis als eerste tegenkomt en wil passeren, moet aan de krachtwaarde voldoen. Na opheffing van de blokkade mag de speler deze houden (komt van pas bij een gelijke stand aan het einde van het spel) en hebben alle spelers een vrije doorgang.

Een nieuwe kaart kopen

Naast het verplaatsen van je pion, kun je in de 1e fase van de beurt ook een nieuwe kaart kopen op de markt. Dit doe je door een eigen kaart uit de hand in te wisselen. Zoals eerder omschreven mag je altijd maximaal 1 nieuwe kaart aanschaffen. Een kort winkelmomentje dus. Kaarten met een muntsymbool zijn zoveel waard als de aangegeven kracht. Alle andere kaarten (bijvoorbeeld de verkenner) zijn een halve munt waard. De kosten van de kaarten op de markt staan onderaan op de desbetreffende kaart aangegeven. Zo kost de fotograaf 2 munten en het logboek 3. 

De expeditiekaarten bestaan uit personages die je vooruit helpen én 6 verschillende, paarse actiekaarten. Met deze actiekaarten (o.a. het logboek, kompas en de wetenschapper) kun je gunstige handelingen ondernemen zoals het pakken van een kaart zonder te betalen.

Let goed op welke kaarten je inwisselt voor een nieuwe. Je krijgt namelijk géén wisselgeld! Gekochte kaarten voeg je NIET direct aan je handkaarten toe. Elke nieuwe aanwinst komt eerst open op de eigen aflegstapel rechts van het expeditietableau. Uiteindelijk komt de kaart in de eigen trekstapel terecht en kun je deze inzetten.

Fase 2: gespeelde kaarten afleggen

Leg  alle kaarten die na fase 1 boven het expeditietableau liggen open op de eigen aflegstapel. Heb je nog kaarten in de hand? Dan mag je beslissen of je deze ook aflegt, óf gebruikt voor de volgende beurt.

Fase 3: kaarten trekken

Tot slot pak je kaarten van de eigen trekstapel tot je er 4 in de hand hebt. Indien je er al 4 hebt, pak je geen nieuwe kaart. Is de trekstapel leeg? Schud dan de aflegstapel en gebruik deze als nieuwe trekstapel.

Einde van het spel

Zodra iemand het stadje El Dorado weet te bereiken, start de laatste ronde. Elke speler krijgt nog één laatste beurt en dus nog één poging om ook het eindpunt te bereiken. Hierna stopt het spel. Degene die als enige El Dorado heeft bereikt, is de winnaar van het spel. Hebben meerdere spelers de expeditie succesvol afgerond, dan wint degene met de meeste blokkades. Indien dit aantal ook gelijk is, wordt gekeken naar het cijfer op deze verzamelde hindernissen. Degene met de blokkades met het hoogste nummer, wint dan.