Categorie:Gezelschapsspellen

Crokinole spel uitleg

Crokinole - curling op een speelbord

Spelinfo
  • Aantal spelers:2-4 spelers
  • Speelduur:15 minuten
  • Geschikt voor leeftijd:vanaf 6 jaar
Crokinole bord kopen

Crokinole

Voor 15u besteld, morgen in huis

Crokinole is een bordspel dat veel gelijkenissen vertoont met curling. Niet verrassend dus dat het spel zijn oorsprong kent in Canada. Het spel kan met twee spelers of met vier spelers, verdeeld in twee teams gespeeld worden.

Spelregels Crokinole

Spelers proberen afwisselend hun schijven in het gat in het midden te schieten of in een veld met een hogere waarde. Tegelijk tracht je ook de schijven van de tegenstander weg te schieten zodat ze minder punten opleveren. Schijven schieten mag enkel met een knip van de vinger. De schijfjes mogen dus niet geduwd worden. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk punten te verzamelen.

Het Crokinole bord

Het Crokinole bord is een rond bord dat verdeeld is in verschillende puntenzones. Het ondiepe gat in het midden is 20 punten waard, de hoogste score. Daarnaast zijn er verschillende cirkels die 15, 10 of 5 punten opleveren afhankelijk van in welke puntenzone de schijf terechtkomt. De binnenste zone is 15 punten, de buitenste 5 punten.

Ieder bord heeft ook een startzone van waar de schijven moeten worden geschoten. Buiten de startzone ligt de sloot. Schijven die hierin terechtkomen leveren geen punten op. Schijven die eindigen op de startlijn, komen ook in de sloot terecht.

Voorbereiding

Voor het spelen van Crokinole heb je een speelbord nodig dat bestaat uit verschillende cirkels en 12 gekleurde schijfjes per speler. Speel je met vier spelers in plaats van twee, dan krijgt iedere speler zes schijfjes en wordt er in twee teams gespeeld. Met twee spelers zitten de tegenstanders tegenover elkaar. Met vier spelers zitten de teamgenoten tegenover elkaar.

Spelverloop Crokinole

Eens het spel is gestart, mag het bord niet meer worden verplaatst. Ook de spelers moeten op hun stoel blijven zitten en mogen deze niet verplaatsen om te schieten.

De eerste speler mag zijn eerste schijf schieten vanaf de startlijn. Dit is zijn kwart (4 spelers) of helft (2 spelers) van het bord. De schijf moet voor minstens 50% in zijn startzone liggen, voor de rest bepaalt de speler waar hij de schijf legt.

Na een schot zijn er verschillende mogelijkheden:

  • De schijf belandt in de sloot of raakt de startlijn. In dat geval eindigt de schijf in de sloot en levert hij 0 punten op.
  • De schijf eindigt in een puntenzone. De schijf is momenteel het aantal punten waard gelijk aan de zone waarin hij ligt. Wel, kan de schijf nog worden weggeschoten door andere spelers.
  • Schijven die in de toad (het ondiepe gat) terechtkomen zijn 20 punten waard en worden meteen aan de kant gelegd.

Een correct schot

Als er nog geen schijven van de tegenstander op het bord liggen dan moet de schijf in de puntenzone 15 geraken of in het ondiepe gat (toad). Anders gaat het om een incorrect schot en moet de schijf worden verwijderd.

Ligt er wel een schijf van je tegenstander op het bord, dan moet je deze rechtstreeks of onrechtstreeks raken om een geldig schot te hebben. Zoniet, dan wordt je schijf verwijderd.

Raak je tijdens het schieten een van je eigen schijven en gaat het om een incorrect schot? Dan worden alle schijven die geraakt zijn verwijderd.

Einde van het spel

Het spel is ten einde als alle spelers hun schijven hebben geschoten. De punten worden geteld. De speler met de meeste punten wint het spel. In sommige gevallen wordt ook gespeeld tot 100 punten. In dat geval wint de speler / het team dat als eerste 100 punten haalt.

Als een schijf de lijn of voor een klein deel in een andere puntenzone ligt, dat is deze het aantal punten waard van de laagste puntenzone.

Auteur