Categorie:Expert spellen

Bordspel Wingspan van 999 Games


Wingspan: Tactisch en spannend vogel bordspel met prachtige graphics

Spelinfo
  • Aantal spelers:1-5 spelers
  • Speelduur:40-60 minuten
  • Geschikt voor leeftijd:vanaf 10 jaar
  • Uitgever:999 Games

In Wingspan probeer je de beste leefomstandigheden voor de vogels in jouw persoonlijke natuurgebied te creëren. Het expertspel bestaat uit vier rondes waarin je vogels in één van de drie natuuromgevingen op je spelbord uitzet waarmee je voedsel, eieren, vogelkaarten en punten verzamelt. Gedurende het spel probeer je je vogels op een slimme en tactische manier met elkaar te combineren om meer voordelen te verkrijgen. De speler met de meeste punten aan het einde van het spel wint! Je kunt Wingspan spelen met 2-5 spelers, maar speelt het bordspel het beste met 3 spelers. Wingspan heeft zelfs een automa-variant, waardoor je solo kunt spelen!

Wingspan spelregels

In dit artikel neem ik je graag mee in de wereld van Wingspan. Ik leg je uit hoe je het prijswinnende vogelspel speelt en kan winnen, maar bespreek ook de Wingspan uitbreidingen van 999 Games.

Wingspan bordspel van 999 Games

Inhoudsopgave

Inhoud van de doos

Doel van het spel

Voorbereiding

Spelverloop

Wingspan uitbreidingen

Inhoud van de doos

Eén van de leukste dingen aan Wingspan is dat het speelmateriaal er prachtig uitziet. In de doos zitten onder andere 170 originele vogelkaarten, spelersborden met natuurgebieden, een vogelhuisje voor het gooien van de dobbelstenen en plastic eieren die je op je vogelkaarten legt. Per onderdeel licht ik kort toe hoe je het attribuut gebruikt tijdens het spelen van Wingspan.

Wingspan inhoud van de doos

Spelersborden

Omdat Wingspan gespeeld kan worden met max 5 mensen, zitten er ook 5 spelersborden in de doos. Iedere speler krijgt zijn eigen spelersbord met persoonlijk natuurgebied die opgedeeld is in drie delen: bos, weide en moeras.

In deze drie natuurgebieden gaan de vogels voor je aan de slag om de overwinning binnen te slepen. In het bos verzamel je voedsel, in de weide leg je eieren en het moeras geeft je meer vogelkaarten.

Per natuurgebied kun je maximaal 5 vogels kwijt en per vogel betaal je een X aantal eieren om deze kwijt te kunnen in het betreffende gebied. Hoeveel eieren je per kolom betaalt staat aangegeven op het spelersbord.

Startspelerfiche

De startspelerfiche is eigenlijk niets meer dan wat het woord betekent: de speler die begint, krijgt de startspelerfiche. Na iedere ronde wordt de fiche met de klok mee doorgegeven aan de volgende speler, die dan mag beginnen.

Welke speler er mag beginnen bij Wingspan? Dit kun je bepalen door een loting. Meestal wanneer ik Wingspan speel pakken we er een normale dobbelsteen bij waarna de speler die het hoogst gooit mag beginnen.

Opbergdoosjes

In de doos zitten 4 opbergdoosjes waarin je de eieren kunt bewaren. Ook kun je de doosjes gebruiken om de eieren tijdens het spel in te doen, om te voorkomen dat ze alle kanten op rollen.

Uitgever Folded Space heeft een extra opbergmogelijkheid op de markt gebracht, de Wingspan Insert Foam. Deze kun je gebruiken om in de doos van Wingspan zelf alles netjes op te bergen. Maar ook tijdens het spelen van het bordspel kun je deze opbergmogelijkheid gebruiken om eieren en voedselfiches in te doen, zodat ze niet verspreid over tafel liggen. 

Eieren

Het spel speel je met 75 eieren in verschillende kleuren. Dat de eieren diverse kleuren hebben betekent verder niets, ze hebben allemaal dezelfde waarde.

Eieren hebben eigenlijk twee doelen: je gebruikt ze als betaalmiddel om vogels te spelen in kolom 2 tot 5 per natuurgebied op je spelersbord. Het tweede doel is het plaatsen van eieren op vogels. Je krijgt aan het einde van het spel namelijk 1 punt per ei die op een vogelkaart ligt.

Mocht je je eiervoorraad willen uitbreiden kan dit met de Speckled Eggs van Stonemaier Games. In deze verpakking zitten 100 eieren in 10 verschillende kleurcombinaties.

Wingspan eieren op vogelkaarten

Actiestenen

De doos bevat 40 actiestenen in 5 verschillende kleuren (1 kleur per speler). Je gebruikt de actiestenen het hele spel door om aan te geven wat je in je beurt gaat doen. Tijdens je beurt loop je drie stappen door met je actiesteen. Ik geef hieronder een voorbeeld van de stappen die je doorloopt als je de actie ‘voedsel pakken uit het vogelhuisje’ kiest:

  1. Leg je actiesteen op het meest linkse veld zonder kaart. Afhankelijk van hoeveel vogels je in het bos hebt uitgezet, mag je voedsel uitkiezen.
  2. Hierna verplaats je je actiesteen van rechts naar links waarbij je alle vogels met een bruine eigenschap mag activeren. Dit is overigens niet verplicht, je mag er zelf voor kiezen een eigenschap wel of niet te activeren.
  3. Als je actiesteen onder het meest linkse veld waar ‘pak voedsel uit vogelhuisje’ staat bereikt heeft is je beurt voorbij. Laat je actiesteen in het meest linkse veld liggen totdat de ronde voorbij is.

De enige uitzondering is het spelen van een vogelkaart. In dit geval leg je je actiesteen op de ‘speel een vogel-plek’ aan de bovenkant van je spelersbord boven de kolom waar je een vogel gaat spelen. Hierna betaal je de voedselkosten en eventuele eierkosten en zet je de vogel in je natuurgebied uit. Indien de vogel een ‘als gespeeld-eigenschap’ heeft, voer je deze direct uit.

Iedere speler begint met 8 actiestenen die gelijkstaan aan 8 beurten in de ronde. Aan het einde van iedere ronde leg je een van je actiestenen op het doelenbord om je score voor de betreffende ronde aan te geven. De ronde erna begin je dus met 7 actiestenen enzovoorts.

Voedselfiches

Er zitten in totaal 103 voedselfiches in de doos. Deze gebruik je als betaalmiddel om vogelkaarten te spelen.

Het voedsel op de fiches komt overeen met het voedsel op de dobbelstenen. Er zijn 5 soorten voedsel: ongewervelden, zaden, vis, fruit en knaagdieren. De dobbelstenen hebben per zijde een voedselsoort (soms meerdere).

Wingspan voedselfiches

Doelenbord

Het doelenbord is een apart onderdeel van het spel waarmee je extra punten kunt verdienen. Het bord bestaat uit twee kanten, een groene (standaard) en een blauwe (complexere) kant.

Aan het begin van het spel spreek je met je medespelers af of je met de groene of blauwe kant gaat spelen. Hierna leg je per ronde een doeltegel op het doelenbord. Per ronde kun je dus extra punten verdienen door de doelen die op het bord staan te behalen.

Groen doelenbord

Dit is de standaard versie van het doelenbord en maak je gebruik van het 1e, 2e en 3e plaats systeem.

Aan het einde van de ronde tel je hoeveel exemplaren je hebt van het door de doeltegel aangegeven voorwerp. De speler met de meeste exemplaren mag zijn actiesteen op de meest linkse plek leggen en krijgt aan het einde van het spel de betreffende aantal punten dat op het bord staat. De speler op de 2e plaats legt een actiesteen op het vakje rechts ernaast enzovoorts.

Let op: in het geval dat er meerdere spelers hetzelfde aantal heeft, leggen alle spelers hun actiestenen op hetzelfde vakje. Afhankelijk van hoeveel spelers dezelfde score hebben, sla je hetzelfde aantal vakjes aan de rechterkant over.

Blauw doelenbord

Dit is de wat complexere versie van het doelenbord waarbij gebruik gemaakt wordt van het 5-4-3-2-1-0 systeem. 

Aan het einde van de ronde tel je hoeveel exemplaren je hebt van het door de doeltegel aangegeven voorwerp. Voor ieder exemplaar scoor je 1 punt. Per ronde heb je een maximum van 5 punten per tegel.

Doeltegels

In de doos zitten 8 verschillende dubbelzijdige doeltegels. Dit zijn de doelen die je op het doelenbord (zie uitleg hierboven) plaatst.

Vogelhouder

In de vogelhouder plaats je de 3 kaarten die je aan het begin van een ronde trekt. Per ronde worden deze 3 kaarten vernieuwd.

Deze 3 ‘open’ vogelkaarten op de vogelhouder zijn een van de opties wanneer je tijdens je actie kiest voor het trekken van vogelkaarten.

Wingspan vogelhouder met vogelkaarten

Vogelkaarten

De 107 vogelkaarten in Wingspan zijn echt een prachtige toevoeging van het spel. Op iedere vogelkaart staat naast een afbeelding met bijbehorende vleugelspanwijdte ook de Nederlandse en Latijnse naam, een kleine uitleg met specifieke kenmerken van de vogel en een afbeelding van zijn leefgebied.

Op de vogelkaarten staan verder verschillende symbolen gedrukt:

  • Leefomgeving (grijs vakje links bovenin): hier staat in welk natuurgebied op je spelersbord de vogel voorkomt.
  • Voedsel (grijs vakje links bovenin): hier staan de voedselkosten die je moet betalen om de vogel te spelen. Let op: Er kan soms een joker symbool in plaats van voedsel afgedrukt staan. In dit geval mag je zelf een van de 5 voedselsoorten uitkiezen om te gebruiken. Cirkel met een streep? Er zijn ook vogelkaarten waar geen voedselkosten op staan. Deze vogels hebben geen voedselkosten om te kunnen spelen.
  • Veren (onder grijs vakje): dit is de puntenwaarde van de betreffende vogel. Deze punten krijg je aan het einde van het als je de vogel uitgezet hebt op je spelersbord.
  • Nestsoort (onder veren): iedere vogel heeft één van de 4 nestsymbolen; platform, kom, holte of grond die van belang zijn voor doelen of bonuskaarten. Er zijn ook vogels die een ster hebben, dit nestsymbool geldt als joker en kun je tactisch gebruiken in combinatie met doelen of bonuskaarten.
  • Ei-limiet (onder nestsoort): dit geeft aan hoeveel eieren je maximaal op de vogel mag leggen tijdens het spel.
  • Vogeleigenschappen (onderaan de kaart): er zijn in totaal 3 verschillende vogeleigenschappen, zie onderstaande.
  1. Als geactiveerd (bruin): betekent dat je de betreffende actie mag uitvoeren als je er met je actiesteen (van rechts naar links) op komt.
  2. Eenmalig tussen beurten (roze): betekent dat je de actie mag activeren tijdens de beurt van een andere speler. Let op: je mag deze roze actie eenmalig tussen 2 eigen beurten in dezelfde ronde gebruiken, en uiteraard enkel als er ook aan de betreffende voorwaarden voldaan kan worden.
  3. Als gespeeld (geen kleur): betekent dat je die betreffende actie meteen uitvoert als je de kaart gespeeld hebt, hierna nooit meer.

Bonuskaarten

Aan het begin van het spel kiest iedereen 1 van de 26 bonuskaarten uit, waarmee je extra punten kunt verzamelen. Deze bonuskaarten geven echter pas aan het einde van het spel punten.

Vogelhuisje

Het vogelhuisje dient als dobbeltoren. Wanneer het voedsel vernieuwd moet worden, gooi je de dobbelstenen in het vogelhuisje waarna je er voedsel uit kunt kiezen tijdens je beurt.

Wingspan vogelhuisje

Dobbelstenen

Er zitten 5 dobbelstenen in het spel waarop voedsel gedrukt staat. Het voedsel op de dobbelstenen komt overeen met het voedsel op de fiches: ongewervelden, zaden, vis, fruit en knaagdieren.

Op de dobbelstenen staat per kant een type voedsel, waar in sommige gevallen er twee types voedsel op staan. In dit geval mag je als speler kiezen welk van het voedsel je wilt hebben.  

Scoreblok

Het scoreblok komt van pas aan het einde van het spel. Je noteert op dit blok alle punten die je behaald hebt tijdens het spel:

  • Punten (veren) die op de vogelkaarten staan;
  • Punten als je het doel op je bonuskaart behaald hebt;
  • Punten voor de doelen aan het einde van iedere ronde;

Verder krijg je 1 punt voor:

  • Ieder ei op een vogelkaart;
  • Ieder voedselfiche op een vogelkaart;
  • Iedere weggestopte kaart onder een vogelkaart.

Spelregelboekje

Het spelregelboek van Wingspan is aardig uitgebreid en gedetailleerd. Als je het spel voor het eerst speelt raad ik je aan om de spelregels in ieder geval eenmalig helemaal door te nemen.

De makers van het spel hebben ook een appendix toegevoegd waar de spelregels in een overzichtsblad verwerkt zijn. Als jij en je medespelers het spel allemaal voor het eerst spelen, raad ik je aan dit overzichtsblad erbij te nemen om het spel gezamenlijk te leren.

Automa-kaarten

Voor het solo-spelen van het spel zijn er 16 automa-kaarten aan het spel toegevoegd. Er zit ook een extra handleiding in de doos waarin uitgelegd wordt hoe je het spel in je eentje speelt.

Doel van het spel

Het doel van het spel is het creëren van de beste leefomstandigheden voor jouw vogels in je persoonlijke natuurgebied. De speler die aan het einde van het spel de meeste punten heeft, wint!

Voorbereiding

Voordat je het spel kunt beginnen zijn er 6 algemene voorbereidingen om de beginopstelling te maken. Zorg ervoor dat je alle onderdelen in het midden van de tafel legt, zodat alle spelers er goed bij kunnen.

  • Schud alle vogelkaarten. Leg 3 vogelkaarten open op de vogelhouder en de rest van de vogelkaarten dicht naast de vogelhouder.
  • Leg alle eieren in de opbergbakjes.
  • Stapel alle voedselfiches per voedselsoort op (zo hoef je tijdens het spelen niet te zoeken door een rommelige stapel fiches).
  • Pak het vogelhuisje leg de dobbelstenen ernaast.
  • Pak het doelenbord en bepaal gezamenlijk of jullie gaan spelen met de groene of blauwe kant.
  • Schud de doeltegels en kies er randomly 4 uit die je op het doelenbord legt. Let op: de doeltegels zijn dubbelzijdig, dus probeer niet te spieken tijdens het kiezen.
  • Schud de bonuskaarten en leg deze dicht op tafel.
Beginopstelling Wingspan

Ieder speler krijgt:

  • 1 spelersbord
  • 8 actiestenen: 1 kleur per speler
  • 2 bonuskaarten: pak deze van de dichte stapel
  • 5 vogelkaarten: pak deze van de dichte stapel
  • 5 voedselfiches: 1 per soort

Hierna begin je met de voorbereidingen per speler:

  • Bepaal hoeveel vogelkaarten je wilt houden. Per vogelkaart leg je 1 voedselfiche terug in de voorraad. Let op: kies je 2 vogelkaarten? Dan lever je 2 voedselfiches in. De kaarten die je niet wilt houden, leg je op de aflegstapel.
  • Kies 1 van de 2 bonuskaarten en leg de andere af. Let op: het is tactisch een goede keuze om de bonuskaarten en vogelkaarten die je kiest een beetje op elkaar af te stemmen.
  • Bepaal wie er mag beginnen en geef deze speler de startspelerfiche. Deze speler mag alle dobbelstenen in het vogelhuisje gooien waarna het spel begint!

Wingspan spelverloop

Het spel bestaat uit 4 rondes. In iedere ronde voer je om de beurt acties uit totdat alle actiestenen per speler gebruikt zijn. 

Verloop van je beurt

Tijdens je beurt mag je één van de 4 beschikbare acties kiezen. Leg je actiesteen op je spelersbord waarna je beurt voorbij is na het uitvoeren van de actie. Hierna is de volgende speler (met de klok mee) aan de beurt.

Actie 1: Speel een vogel

Kies je ervoor om een vogel te spelen? Check dan eerst je vogelkaart waarop staat in welke leefomgeving de vogel uitgezet kan worden en wat het kost om de vogel te spelen (voedsel en eventueel eieren). Als je niet aan de voorwaarden kunt voldoen, kun je de vogelkaart ook niet spelen. Voldoe je aan de voorwaarden? Volg dan onderstaande stappen:

  • Leg je actiesteen boven de kolom waar je de kaart gaat spelen.
  • Betaal de voedselkosten en eventuele eierkosten. Je betaalt voor het spelen van een vogel in de eerste kolom geen extra eierkosten. In de tweede en derde kolom betaal je 1 ei extra. In de vierde kolom betaal je 2 eieren extra.
  • Let op: je mag hiervoor alleen voedselfiches gebruiken uit je persoonlijke voorraad. De voedselfiches die op vogelkaarten liggen, mag je niet gebruiken.
  • Joker: in het geval dat je een bepaalde voedselsoort mist om de kaart te spelen, mag je ook 2 voedselfiches naar keuze inleveren voor 1 voedselfiche naar keuze.
  • Leg je vogelkaart op de meest linkse lege plek in de betreffende leefomgeving.
  • Activeer eventuele ‘als gespeeld’ acties.
  • Verplaats je actiesteen naar de linkerkant in de ‘speel een vogel-rij’ en beëindig je beurt.

Actie 2: Pak voedsel uit het vogelhuisje

Voedsel heb je nodig om vogelkaarten te kunnen gebruiken. Het voedsel in het vogelhuisje is wat er beschikbaar is.

  • Leg je actiesteen op het meest linkse vrije veld (dus het veld waar geen vogelkaart ligt) in de ‘pak voedsel-rij’ en check hoeveel voedsel je mag pakken.
  • Let op: het kan voorkomen dat het veld een inruilsymbool laat zien. In dit geval mag je eenmalig een kaart uit je hand wegleggen om een extra voedsel te kiezen.
  • Kies het voedsel wat je wilt hebben. Haal de betreffende dobbelsteen (of dobbelstenen) uit het vogelhuisje en pak de bijbehorende voedselfiche(s) die je aan je persoonlijke voorraad toevoegt.
  • Let op: als alle dobbelstenen dezelfde voedsel hebben (ook als er maar 1 dobbelsteen ligt), mag de speler die de actie ‘voedsel pakken’ heeft gekozen, ervoor kiezen om alle dobbelstenen opnieuw te gooien.
  • Activeer van rechts naar links de bruine eigenschappen op vogelkaarten.
  • Let op: dit is niet verplicht.
  • Beëindig je beurt voor je actiesteen naar de linkerkant van de ‘pak voedsel-rij’ te verplaatsen.

Actie 3: Leg eieren op vogels

Eieren hebben 2 functies: je gebruikt ze om vogelkaarten te kunnen spelen en je kunt eieren op reeds gespeelde vogelkaarten leggen.

  • Leg je actiesteen op het meest linkse vrije veld in de ‘leg eieren-rij’.
  • Pak het aangegeven aantal eieren uit het opbergbakje en leg de eieren op een of meerdere vogelkaarten.
  • Let op: het maakt niet uit welke kleur eieren je pakt en op welke vogelkaart je de eieren neerlegt, het maximaal aantal eieren dat je per vogel kunt neerleggen staat op de vogelkaart aangegeven.
  • Inruilsymbool: het kan voorkomen dat het veld een inruilsymbool laat zien. In dit geval mag je eenmalig 1 voedselfiche uit je voorraad wegleggen om een extra ei neer te leggen
  • Activeer van rechts naar links de bruine eigenschappen op vogelkaarten.
  • Let op: dit is niet verplicht.
  • Verplaats je actiesteen naar de linkerkant van de ‘leg eieren-rij’ om de beurt te beëindigen.

Actie 4: Trek vogelkaarten

De laatste actie die je kunt uitvoeren is het trekken van nieuwe vogelkaarten. Tijdens deze actie kun je ervoor kiezen een nieuwe vogelkaart te pakken van de dichte stapel, of van de 3 vogels die open in de vogelhouder liggen.

  • Leg je actiesteen op het meest linkse vrije veld in de ‘trek kaarten-rij’.
  • Pak de op het spelersbord aangegeven aantal kaarten.
  • Let op: het kan voorkomen dat het veld een inruilsymbool laat zien. In dit geval mag je eenmalig 1 ei van je spelersbord wegleggen om een extra kaart te kiezen.
  • Activeer van rechts naar links de bruine eigenschappen op vogelkaarten.
  • Let op: dit is niet verplicht.
  • Verplaats je actiesteen naar de linkerkant van de ‘leg eieren-rij’ om de beurt te beëindigen.

Goed om te weten is dat indien je een vogelkaart kiest uit de vogelhouder, je deze pas na het beëindigen van je beurt mag aanvullen.

Het einde van een ronde

Zodra alle spelers alle actiestenen gebruikt hebben in de betreffende ronde is deze afgelopen. Je neemt de volgende stappen:

  • Haal alle actiestenen van je spelersbord af.
  • Tel de punten die je voor het doel in deze ronde behaald hebt. Leg je actiesteen op de betreffende score op het doelenbord.
  • Vervang alle kaarten in de vogelhouder.
  • Geef de startspelerfiche door aan de volgende speler (met de klok mee). Hierna begin je aan de volgende ronde.

Het einde van het spel

Na 4 rondes is het spel afgelopen. Hierna begin je met de puntentelling waarvoor je het scoreblok gebruikt.

Per speler noteer je de punten op diens gespeelde vogelkaarten en bonuskaarten en de ‘einde ronde-doelen’. Daarnaast krijg je punten voor de voedselfiches en eieren die je tijdens het spel op je vogelkaarten gelegd hebt, maar ook de weggestopte vogelkaarten onder vogelkaarten.

Degene met de meeste punten wint het spel.

Wingspan uitbreidingen

Om het basisspel voor vogelliefhebbers nóg leuker te maken zijn er verschillende Wingspan uitbreidingen die vogels uit verschillende delen van de wereld toevoegen.

Wingspan uitbreiding Europa

Wingspan uitbreiding Europa

De eerste uitbreiding die 999 Games uitgebracht heeft is Wingspan Europa. In deze uitbreiding vind je nieuwe vogels die in Europa voorkomen waarmee je het spel en de interactie tussen alle spelers vergroot. De vogels hebben nieuwe eigenschappen en voegen nieuwe acties toe aan het einde van een speelronde. Stonemaier Games heeft overigens de Engelse versie van deze uitbreiding uitgebracht. 

Wingspan uitbreiding Europa nieuwe kaarten

Vogels uit Europa

In het basisspel van Wingspan komen voornamelijk vogels uit Noord-Amerika voor. Met Wingspan Europa worden vogels aan het deck toegevoegd die voor ons wat meer bekend zijn.

Wingspan uitbreiding Europa vogels

Vereisten

Om Wingspan Europa te spelen heb je het basisspel nodig. De vogelkaarten in deze uitbreiding zijn door de makers ontworpen om te combineren met alle huidige, maar ook toekomstige uitbreidingen. 

Wingspan uitbreiding Europa inhoud van de doos

Inhoud van de doos

  • 1 inlay met deksel
  • 1 overzichtstegel
  • 15 paarse eieren
  • 38 voedselfiches
  • 5 doeltegels
  • 81 vogelkaarten
  • 5 bonuskaarten
  • 4 automa-kaarten
  • 1 scoreblok
  • 1 spelregelboekje
Wingspan uitbreiding Oceanië

Wingspan uitbreiding Oceanië

De tweede Wingspan uitbreiding van 999 Games is Wingspan Oceanië. Deze uitbreiding bevat een groot aantal nieuwe en bijzondere vogels die je in Oceanië kunt tegenkomen. De vogels hebben een nieuwe (gele) eigenschappen die aan het einde van het spel een extra bonus kunnen geven. 

Nieuwe spelersborden, bonuskaarten, doelen, dobbelstenen en een nieuw soort voedsel (nectar) zijn ook onderdeel van deze uitbreiding. Door het toevoegen van Wingspan Oceanië speel je in nieuwe omgevingen en kun je nieuwe strategieën bepalen om de winst binnen te slepen.

Wingspan uitbreiding Oceanië voedselfiches

Vogels uit Oceanië

Waar in het Wingspan basisspel voornamelijk vogels uit Noord-Amerika voorkomen, voeg je met Wingspan Oceanië 95 nieuwe vogels toe. Deze kleurrijke vogels kom je onder andere tegen in Australië en Nieuw-Zeeland waar een unieke biodiversiteit heerst. Er zitten in deze uitbreiding vogels die niet kunnen vliegen, die weer een nieuwe twist geven aan vogeleigenschappen en bonuskaarten.

Wingspan uitbreiding Oceanië spelersborden en vogelkaarten

Vereisten

Om met de kaarten uit Wingspan Oceanië te spelen heb je het basisspel nodig. Ook alle vogelkaarten in deze tweede uitbreiding zijn ontworpen om te combineren met alle huidige, maar ook toekomstige uitbreidingen. 

Inhoud van de doos

  • 5 spelersborden
  • 1 overzichtstegel
  • 15 eieren
  • 4 doeltegels
  • 95 vogelkaarten
  • 5 bonuskaarten
  • 5 dobbelstenen
  • 1 scoreblok
  • 1 spelregelboekje
Wingspan uitbreiding Oceanië inhoud van de doos

Wingspan uitbreiding Azië

De makers van het populaire expertspel Wingspan zitten niet stil als het gaat om uitbreidingen. Waar 999 Games de Nederlandse versie van Wingspan uitgebracht heeft, zijn Stonemaier Games de makers van de Engelse versie.

Stonemaier Games heeft dan ook laten vallen dat er binnenkort een derde uitbreiding uitgebracht zal worden: Wingspan Asia. Ik verwacht dat de Nederlandse versie van 999 Games spoedig zal volgen na de Engelse release van Stonemaier Games.

Meer informatie over de derde Wingspan Azië uitbreiding vind je hier.

Auteur