Categorie:Expert spellen

Basisspel Terraforming Mars expertspel van Intrafin Games


Terraforming Mars: Bouw een beschaving op Mars en maak de Rode Planeet bewoonbaar!

Spelinfo
  • Aantal spelers:1-5 spelers
  • Speelduur:90-120 minuten
  • Geschikt voor leeftijd:12+
  • Uitgever:Asmodee

In het geavanceerde bordspel Terraforming Mars ben jij in het jaar 2400 de gezagvoerder van een corporatie en draag je bij aan het proces om Mars een bewoonbare planeet te maken. Je gaat de strijd aan met je concurrenten terwijl jullie gezamenlijk de planeet voorzien van een hogere temperatuur, voldoende zuurstof en water om te overleven. Heb jij de meeste overwinningspunten bij elkaar verzameld zodra planeet Mars bewoonbaar is? Dan wint jouw corporatie het spel! Terraforming Mars NL is een expertspel van Intrafin Games en geschikt voor 1 tot 5 spelers. Je speelt dit spel echter het beste met 3 tot 4 spelers.

Inhoudsopgave

Spelregels Terraforming Mars
Achtergrondverhaal
Terraforming Mars speluitleg
Inhoud van de doos
Verschillende versies
Uitbreidingen Terraforming Mars
Accessoires
Terraforming Mars kaartspel

Terraforming Mars spelregels

Terraforming Mars is een bordspel voor de echte geeks onder ons. Ondanks dat we het spel onder de noemer ‘expertspel’ zetten, ben ik ervan overtuigd dat iedereen het dit geweldige bordspel kan spelen. Voordat we beginnen met het uitgebreid toelichten van de spelregels, duiken we eerst in het achtergrondverhaal van Terraforming Mars.

Het verhaal achter Terraforming Mars

Sinds de oprichting in 2174 heeft de Wereldregering voortdurend gestreefd naar wereldwijde vrede en eenheid. Het is de missie van de Wereldregering om de mensheid een betere toekomst te geven.

De aarde is overbevolkt en levensmiddelen raken op. Er zijn 2 mogelijkheden: opgeven of uitwijken naar andere planeten om nieuwe leefruimte voor de mensheid te creëren. Mars is verkozen als verlenging van de aarde om de mensheid te redden.

Planeet Mars is echter onbewoonbaar: het is er vreselijk koud, droog en arm aan zuurstof. Om de planeet bewoonbaar te maken moet Mars geterraformd worden.

Het terravormen van Mars is een enorme opgave waarvoor de gezamenlijke inspanningen van de mensheid nodig zijn. Om de Rode Planeet zo snel mogelijk bewoonbaar te maken heeft de Wereldregering noodzakelijk een Terraforming Committee opgezet. Zij hebben het volgende aangekondigd: “Iedere onderneming of corporatie die bijdraagt aan het terravormen van Mars zal royaal beloond worden door het Terraforming Committee.”

Deze oproep heeft de aandacht getrokken van grote corporaties die met elkaar concurreren om planeet Mars te temmen. Iedere corporatie wil zo groot mogelijk worden met als einddoel het meest invloedrijke bedrijf achter het terravormen van Mars te worden.

Terraforming Mars speluitleg

Om de immigratie van de mensheid naar de Rode Planeet te kunnen bewerkstelligen moet de planeet een flinke terravorming ondergaan. Mars is in de huidige staat namelijk niet toegankelijk voor de mens zonder dure uitrusting die bescherming biedt tegen de vreselijke omstandigheden.

Terravormen betekent letterlijk het veranderen van de atmosfeer en het klimaat van een planeet zodat deze bewoonbaar wordt voor de mens. Dit is dan ook het uiteindelijke doel van het spel: het van Mars een voor de mens bewoonbare planeet maken.

Beginopstelling

Je begint het spel door het spelersbord in het middel van de tafel te leggen. Je legt de 9 oceaantegels op de gereserveerde plek en plaatst de 3 spelbord tokens op de globale parameters temperatuur en zuurstof, en de generatie marker op nummer 1.

Leg hierna alle bron tokens en overige tegels daar waar iedereen er goed bij kan. Haal alle Corporate Era kaarten uit het deck en leg alle projectkaarten geschud naast het bord.

Speel je het spel voor de eerste keer?

Dan kun je kiezen voor een Beginners Corporatie, waarna je 42M€ krijgt en 10 projectkaarten mag trekken om mee te beginnen. Ondanks dat het een wat uitgebreider spel is, maken de makers van Terraforming Mars het op deze manier dus makkelijker voor beginnende spelers.

Wil je het op de normale manier spelen?

Schud dan alle standaard corporatiekaarten en deel er 2 uit aan iedere speler. Hierna krijgt iedere speler 10 projectkaarten.

Zorg ervoor dat je goed kijkt naar alle kaarten in je hand en kies zorgvuldig de juiste corporatie en bijpassende projectkaarten uit. Iedere projectkaart die je wilt houden, kost je 3M€. Alle kaarten die je niet wilt hebben, leg je ondersteboven op de aflegstapel.

Nadat iedere speler hun gekozen corporatie heeft laten zien, krijgt iedereen het bijbehorende startkapitaal en de grondstoffen plus productielevels waarmee je het spel begint. Hierna betaal je de kosten voor alle projectkaarten (3M€ per stuk) die je gekozen hebt.

Corporaties

Je staat in Terraforming Mars aan het hoofd van een corporatie. Jij en je medespelers – die allen aangesloten zijn bij een andere corporatie – zorgen er gezamenlijk voor dat de planeet voorzien wordt van een hogere temperatuur, meer zuurstof en water. Alleen dan kan de mens overleven.

Globale parameters

Er zijn 3 globale parameters: temperatuur, zuurstof en oceaan. Iedere keer dat je een parameter laat stijgen, wordt jouw Terraforming Niveau (TN) hoger. Gedurende het spel bepaalt de hoogte van jouw TN de hoogte van je basisinkomen (dit krijg je per generatie in de productiefase uitbetaald) en basisscore. Het doel is om alle parameters tot het hoogste niveau te brengen.

Zodra een globale parameter op het hoogste niveau zit, kan zowel deze als jouw TN niet meer worden verhoogd. Let op: je mag dus nog wel kaarten spelen of acties uitvoeren die de parameter verhogen – echter heeft dit dus geen effect meer op de parameter zelf of jouw TN. 


Zijn alle 3 de globale parameters op het hoogste niveau? Dan eindigt het spel aan het einde van de productiefase binnen de huidige generatie.


Meer over generaties binnen het spel lees je hieronder.

Overwinningspunten

Zorg ervoor dat je tijdens het spel genoeg overwinningspunten (OP’s) behaalt. Hoe je OP’s behaalt kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan het oprichten van steden, het bouwen van infrastructuur of het beschermen van de omgeving.

Generaties

In het spel wordt tijd gemeten in generaties die opgedeeld zijn in 4 verschillende fases: beurtvolgorde, onderzoeksfase, actiefase, productiefase.

Fase 1: Beurtvolgorde

Iedere nieuwe generatie begint met een fase waarin de beurtvolgorde bepaald wordt. In de eerste generatie mag de speler die de laatste keer Terraforming Mars gewonnen heeft beginnen met het spel. Mocht niemand het spel nog gespeeld hebben, beslis je voorafgaande wie er mag beginnen. De beginspeler krijgt de startspeler token.

Fase 2: Onderzoeksfase

Dit wordt opgevolgd met een onderzoeksfase, waar iedere corporatie toegang krijgt tot nieuwe speelkaarten. Iedere speler trekt 4 kaarten en je beslist welke van de 4 kaarten je wilt houden. Iedere kaart kost 3M€ en je mag zelf beslissen hoeveel kaarten je koopt of aflegt. De kaarten die je niet wilt, leg je ondersteboven op de aflegstapel.

Fase 3: Actiefase

In de actiefase mag je om de beurt 1 of 2 acties ondernemen. Je kunt ervoor kiezen maar 1 actie uit te voeren, als deze tactisch het beste uitkomt. Dit zul je per ronde binnen de actiefase zelf moeten uitvogelen.

De actiefase is afgelopen nadat iedere speler (met de klok mee) aan de beurt is geweest. Er zijn verschillende acties die je kunt uitvoeren:

  • Speel een kaart uit je hand: houd hierbij rekening met de eventueel gestelde kaarteisen. Hierna betaal je het benodigde bedrag voor de kaart en maak je gebruik van het directe effect op de kaart. Hierna moet je de kaart op de juiste manier afleggen. Negeer eventuele OP’s die op de kaart staan, deze komen aan het einde van het spel pas aan bod.
  • Gebruik een standaard project: er zijn 6 standaardprojecten die je gedurende het spel mag uitvoeren tijdens de actiefase. Meer informatie over de beschikbare projecten vind je hier.
  • Claim een mijlpaal: als je aan de eisen van een betreffende mijlpaal voldoet, mag je deze claimen door 8M€ te betalen en je speler token erop te zetten. Alle benodigde informatie over mijlpalen vind je hier.
  • Claim een prijs: hier zijn geen eisen aan gesteld, je moet gewoon genoeg geld hebben en de eerste zijn die een speler token op een prijs zet. Er zijn in totaal 3 prijzen te vergeven. Meer informatie over het claimen van een prijs kun je hier vinden.
  • Gebruik de actie op een actieve (blauwe) kaart: per generatie mag je één keer de betreffende actie op de betreffende kaart spelen. Deze acties kun je vinden op een blauwe en corporatie-kaarten. Alle informatie over deze kaarten vind je hier.
  • Zet 8 planten om in een groene tegel: hiermee verhoog je het zuurstofgehalte en je TN.
  • Zet 8 hitte om: waarna je de temperatuur en je TN kunt verhogen.

Kun of wil je geen actie ondernemen? Dan kun je passen. Let op: zodra je geen actie onderneemt en past, sla je de ronde over en mag je de rest van deze generatie geen acties meer ondernemen.


Zodra iedereen gepast heeft, eindigt de actiefase.


Fase 4: Productiefase

De laatste is de productiefase. Hierin krijgen alle spelers tegelijkertijd hun tijdens de vorige fases opgebouwde grondstoffen. Ook wordt in deze fase het inkomen op basis van je Terraforming Niveau (TN) uitbetaald.

  1. Je begint met het omzetten van alle energie naar hitte (verplaats de bron tokens naar het hitte bronvak). 
  2. Hierna krijgen alle spelers hun opgebouwde grondstoffen. Het aantal M€ wat je krijgt is afhankelijk van de hoogte van je TN plus eventuele M€ productie. Plaats alle grondstoffen in de bijbehorende bronvakken.
  3. Hierna verwijder je speler tokens van kaarten waarvan je de actie gebruikt hebt tijdens deze generatie. Zo weet je de volgende generatie dat je deze acties weer kunt gebruiken.

Na afronding van de productiefase begint een nieuwe generatie. De startspeler token wordt met de klok mee doorgegeven aan de volgende speler.


Winnaar

Ondanks dat je dit spel samen met andere corporatiehoofden speelt, is er aan het einde van het spel maar 1 winnaar.

Het spel is afgelopen zodra alle globale parameters tot hun max zijn gebracht. Dit betekent dat het zuurstofgehalte op minimaal 14% moet staan, er minimaal 9 oceanen zijn aangelegd en de temperatuur boven 8 graden Celsius is. Het spel eindigt aan het einde van de generatie waarin de globale parameter doelen zijn behaald.

Na de productiefase in deze betreffende generatie krijgen alle spelers nog een extra kans om planten om te zetten in groene tegels, en deze op het spelersbord te plaatsen voor extra OP’s.


Je wint het spel als je de meeste overwinningspunten (OP’s) hebt behaald.


Overwinningspunten verkrijg je uit je Terraforming Niveau (TN), je gespeelde tegels op het bord, gewonnen prijzen, geclaimde mijlpalen en de OP’s op je gespeelde kaarten.

Maar! Wat als er nu meerdere spelers zijn met hetzelfde aantal overwinningspunten? Je denkt vast: wat is de kans. Maar het is mij ook overkomen.


In het geval van gelijkspel op basis van OP’s, wint de speler die het meeste geld heeft.


Dit zit er in de doos

In de doos van Terraforming Mars zitten verschillende onderdelen. Per onderdeel leg ik je meteen uit wat je ermee kunt en hoe je ze gebruikt tijdens het spel.

Inhoud doos Terraforming Mars bordspel

Spelregels

Het boekje met spelregels heeft 16 bladzijdes en lijkt hierdoor een hele opgave om doorheen te komen. Een deel van de inhoud is echter gewijd aan de uitleg van alle symbolen op het spelbord en de speelkaarten. De daadwerkelijke speluitleg valt dus reuze mee!

Spelbord

Het spelbord bestaat uit een aantal verschillende onderdelen. Ik leg je per onderdeel op het bord uit wat ze betekenen.

Terraforming Niveau

Rondom het bord zie je nummers van 1 tot 100. Deze nummers gebruik je voor 2 doeleinden:

  1. Terraforming Niveau: iedere speler begint op 20 punten. Het Terraforming Niveau verhoog je gedurende het spel.
  2. Generatie marker: dit is eigenlijk gewoon een van de speler tokens die je op nummer 1 zet aan het begin van het spel. Met deze token houd je gedurende het spel bij in welke generatie jullie zitten. Per volgende generatie zet je de witte token een stapje (cijfer) hoger.

Globale parameters

Zoals eerder aangegeven zijn er 3 globale parameters die je tijdens het spel tot hun max moet brengen. Deze parameters hebben allemaal hun eigen plekje op het spelbord:

  1. Zuurstof meter: dit staat op het bord aangeduid van 0% - 14% en probeer je tijdens het spel te verhogen. Hoe? Door een groene tegel op het bord te plaatsen verhoog je het zuurstofgehalte met 1%. Zodra deze de 14% aantikt – wat gelijkstaat aan 21% zuurstof op aarde, kan de mens overleven op Mars. Bonus: als jij het zuurstofniveau naar 8% verhoogt, ontvang je een bonus.
  2. Oceaan tegel: deze op het spelbord gedrukte tegel is de plek waar je de 9 losse oceaan tegels legt. Deze 9 ocean tegels probeer je tijdens het spel op de aangewezen plekken te leggen. Liggen ze er allemaal? Dan is Mars voorzien van genoeg water voor de mens en is deze parameter tot zijn max gebracht.
  3. Temperatuurmeter: de temperatuur wordt aangeduid van -30 °C tot +8 °C en kun je per keer verhogen met 2 graden. Dit doe je voor 8 warmte tokens tijdens je actie in te wisselen. Zodra de temperatuur op +8 °C staat, is het warm genoeg voor de mens om te overleven op Mars. Bonus: verhoog jij tijdens je beurt de temperatuur naar -24, -20 of 0 graden Celsius? Dan ontvang je een bonus!

Standaard projecten

Op het spelbord zijn 6 standaard projecten gedrukt, die altijd beschikbaar zijn voor iedere speler tijdens het spel. Een standaard project kun je als speler uitvoeren tijdens je actiefase. Elk standaard project mag meerdere keren tijdens dezelfde generatie gebruikt worden. Dit zijn ze:

  1. Verkoop patenten: je mag een X aantal kaarten weggooien om hetzelfde aantal M€ terug te krijgen.
  2. Energiecentrale: voor 11M€ mag je je energie productielevel met 1 stap verhogen.
  3. Temperatuur: voor 14M€ mag je je temperatuur productielevel met 1 stap verhogen.
  4. Oceaan: voor 18M€ mag je een oceaantegel plaatsen. Met deze actie verhoog je ook nog eens je TN.
  5. Planten: voor 23M€ mag je een groene tegel plaatsen, wat niet alleen het zuurstofgehalte met 1 stap verhoogt, maar ook jouw TN.
  6. Stad: voor 25M€ mag je een stadstegel op het spelersbord plaatsen en je geld productie met 1 stap verhogen.

Mijlpalen/prijzen

Dit is een goede manier om aan het einde van het spel extra OP’s te innen, maar wel een beetje een race tegen de klok. Iedere specifieke mijlpaal of prijs kan namelijk maar één keer worden geclaimd. Hieronder leg ik je uit wat mijlpalen en prijzen betekenen.

  • Als jij aan de eisen van een bepaalde mijlpaal voldoet, mag je deze claimen door het bedrag op het bord te betalen. Iedere geclaimde mijlpaal is 5 OP’s waard, die je aan het einde van het spel bij je totale OP’s optelt. Zoals aangegeven zijn mijlpalen een race tegen de klok: enkel 3 van de 5 mijlpalen mogen namelijk geclaimd worden;
  • Voor het verkrijgen van een prijs zijn geen eisen gesteld. De eerste speler die een award claimt, betaalt hiervoor een bepaald bedrag en zet hierna een speler token op de prijs. De volgende speler kan hetzelfde doen, maar betaalt dan een hoger bedrag. Er zijn maar 3 prijzen beschikbaar, en iedere prijs kan maar 1x geclaimd worden.

Mars

In het midden van het bord vind je de Rode Planeet. Deze is opgedeeld in verschillende soorten tegels. Zodra je een van de losse tegels (oceaan tegel, speciale tegel, groene tegel, stadstegel) op het bord plaatst, krijg je de bonus aangegeven op het bord. Zie je geen bonus? Dan krijg je er ook geen.

  • Er zijn een aantal tegels op het bord gereserveerd voor oceaan tegels. Alleen oceaan tegels mogen hier geplaatst worden, geen enkele andere tegel;
  • Er zijn ook een paar tegels op het bord gereserveerd voor specifieke steden. Geen enkele andere tegel mag op deze gereserveerde stadstegels geplaatst worden.
Spelbord Terraforming Mars

Spelersborden

In Terraforming Mars zitten 5 spelersborden waarmee je zelf bijhoudt hoeveel grondstoffen en productie je hebt.

Zo ziet het spelersbord eruit

Gedurende het spel kun je 6 verschillende grondstoffen opbouwen en gebruiken om bepaalde acties uit te voeren. Ieder spelersbord is dan ook opgedeeld in 6 verschillende bronvakken met bijbehorende productielevels. Deze levels zijn aangeduid van 0 - 10, met uitzondering van geld – deze heeft een productielevel van -5 tot 10.

Bronvakken

De 6 bronvakken staan voor de 6 bruikbare grondstoffen in het spel: geld, staal, titanium, planten, energie en hitte. Hieronder leg ik je per bron uit wat je ermee kunt doen.

  1. Geld (M€): gebruik je onder andere om kaarten mee te kopen. Dit is de enige bron die negatief kan zijn, maar nooit minder dan -5. Je inkomen wordt tijdens iedere productiefase bepaald door je M€ productielevel op te tellen bij je huidige TN.
  2. Staal: gebruik je enkel om voor kaarten met een gebouw erop te betalen. Eén staal bron token staat gelijk aan 2M€. Waar soms verwarring over kan ontstaan is dat je tijdens het spelen voor een gebouwkaart wilt betalen met zowel geld als staal. Dit kan, maar let op: als je te veel staal bron tokens inlevert, krijg je het te veel betaalde bedrag niet terug in geld.
  3. Titanium: gebruik je enkel om te betalen voor kaarten met een ruimte teken. Eén bron token titanium staat gelijk aan 3M€. Ook hierbij geldt dat je géen geld terugkrijgt als je te veel titanium bron tokens gebruikt om een kaart te kopen.
  4. Planten: kun je omzetten in een groene tegel, die je vervolgens op het bord plaatst waarna je het zuurstofgehalte en je TN verhoogt. Meer informatie over groene tegels kun je hier vinden.
  5. Energie: is naar mijn mening misschien wel een van de belangrijkste grondstoffen tijdens het spel, die ga je veel gebruiken. Veel van de kaarten hebben energie nodig om gespeeld te worden. Goed om te weten: alle energie die je overhebt aan het begin van de productiefase wordt omgezet in hitte.
  6. Hitte: kun je gebruiken om de temperatuur te verhogen. Om deze parameter met 1 stap te verhogen heb je 8 hitte bron tokens nodig.

Zo houd je grondstoffen en productie bij

Om tijdens het spel je grondstoffen en productie bij te houden maak je gebruik van je speler- en bron-tokens:

  • Speler tokens gebruik je om je productielevel bij te houden;
  • Bron tokens zet je op de betreffende bronvakken.

Iedere keer dat de productie van een bepaalde bron verhoogt, zet je je speler token een stapje (cijfer) hoger. Ondanks dat de productielevels allemaal tot en met 10 op het spelersbord gemarkeerd staan, is productie van de betreffende bron niet gelimiteerd.

Ik geef je een voorbeeld waar ik tegenaan liep toen ik het spel voor het eerst speelde:

Mijn productielevel van staal stond op 10. Ik speelde een kaart waarop stond dat ik mijn staalproductie mocht verhogen naar 12, wat dus op het spelersbord ‘onmogelijk’ lijkt. Dit is het echter niet! Je legt in dit geval gewoon een speler token op de 10 en een speler token op de 2. Samen maakt dit een productielevel van 12. Simpel, toch?

Nog een voorbeeld: mag je je productielevel verhogen van 18 naar 21? Zet dan 2 speler tokens op de 10 en 1 speler token op de 1. Zo weet je dat jouw productielevel 21 is. Easy peasy!

Tijdens de productiefase van het spel voeg je het aantal bron tokens gelijk aan het productielevel toe aan het betreffende bronvak. Deze kun je tijdens het spel weer gebruiken voor bepaalde acties.

Speler tokens

Speler tokens zijn transparante, plastic vierkantjes in 5 verschillende kleuren. Iedere speler speelt met z’n eigen kleur.

Je gebruikt de speler tokens om je TN bij te houden, om aan te geven welke tegels van jou zijn, om je productielevels bij te houden en om aan te geven welke acties op je blauwe kaarten je gebruikt hebt. Over acties op blauwe kaarten vind je hier meer informatie.

Bron tokens

De bron tokens zijn gouden, zilveren en bronzen vierkantjes van plastic. Iedere kleur heeft een verschillende grootte en staat gelijk aan een X aantal punten:

  • Brons: 1 punt
  • Zilver: 5 punten
  • Goud: 10 punten

Je gebruikt de bron tokens om het aantal grondstoffen op je spelersbord bij te houden, maar soms ook op specifieke speelkaarten.

Spelbord tokens

Er zijn 3 witte spelbord tokens die je op het spelbord gebruikt om de temperatuur en het zuurstoflevel bij te houden, maar ook om aan te geven in welke generatie je zit (generatie marker).

Startspeler token

Deze token is bedoeld om de eerste speler van de generatie aan te geven en wordt met de klok mee aan de volgende speler gegeven. Per generatie geef je de token aan de persoon links van je, wat aangeeft dat deze speler de generatie mag beginnen.

Kaarten

Er zitten in totaal 233 kaarten in het spel. Dit zijn 17 corporatie-, 208 project- en 8 referentiekaarten. Per type kaart leg ik je uit wat het doel ervan is en hoe je ze in het spel gebruikt.

Corporatiekaarten

Aan het begin van het spel krijgt iedere speler een corporatiekaart, waarvan er 17 in het spel zitten. Van de betreffende corporatie sta jij tijdens het spel dus aan het hoofd. Op de corporatiekaarten staan verschillende symbolen gedrukt die ik graag even toelicht:

  • Tags: rechts bovenin kun je de tag vinden, die de kaart in een bepaalde categorie plaatst – een aantal voorbeelden zijn gebouwen, de ruimte of wetenschap. Er zijn ook kaarten met géén of meerdere tags (0-3). Het hebben van meerdere kaarten in dezelfde categorie heeft bepaalde voordelen. Dit betekent echter niet dat je verplicht bent om alleen maar kaarten te spelen uit één en dezelfde categorie – maar het kan een tactiek zijn om dit wel te doen;
  • Startkapitaal: staat voor het aantal M€ wat je krijgt aan het begin van het spel, en het aantal grondstoffen plus de bijbehorende productielevels;
  • Effect/actie: een actie kan 1x tijdens een generatie gebruikt worden. Een effect blijft gedurende het spel actief;
  • Tekst onderin: deze geeft wat achtergrondinformatie, waardoor je de kaart met meer gevoel kunt spelen.

Projectkaarten

Er zijn 208 projectkaarten, die tijdens het spel gekocht en gespeeld kunnen worden om verschillende voordelen te verkrijgen. Projectkaarten zijn opgedeeld in drie verschillende soorten: actieve kaarten (blauw), automatische kaarten (groen) en evenement kaarten (rood).

  1. Actieve kaarten:
    deze blauwe kaarten hebben effecten of acties die op ieder moment ingezet of gebruikt kunnen worden. Betaal voor de betreffende actie en trigger hiermee het effect. Deze acties zijn eenmaal per generatie te gebruiken. Nadat je een actie op een bepaalde kaart gebruikt hebt, zet je er een speler token op. Zo weet je dat je deze actie gedurende deze generatie niet meer mag gebruiken. Na de productiefase haal je de speler token weer weg, zodat je de actie de volgende ronde weer kunt gebruiken. Je legt deze kaarten na het spelen open – maar deels op elkaar – voor je neer, zodat je het grijze deel aan de bovenkant blijft zien. Dit deel met informatie heb je namelijk nodig gedurende het spel.
  2. Automatische kaarten: deze groene kaarten leg je na het spelen open – maar deels op elkaar – op tafel, waarbij je alleen de bovenste rij ziet. Deze kaarten hebben namelijk na het spelen geen verder effect, maar hun tags kun je nog wel gebruiken gedurende het spel.
  3. Evenement kaarten: deze rode kaarten leg je na het spelen ondersteboven op je eigen aflegstapel. De tags die op de kaarten staan zijn alleen van toepassing terwijl je de kaart speelt.

Net als op de corporatiekaarten hebben projectkaarten een tag, effect/actie en tekst onderin. Projectkaarten hebben echter meer symbolen, zie onderstaande:

  • Kosten: links bovenin wordt aangegeven hoeveel het kost om de betreffende kaart te spelen;
  • Eisen: het kan zijn dat er bepaalde eisen gesteld worden aan het spelen van de kaart. Kom je niet in aanmerking? Dan kun je de kaart ook niet spelen.
  • Een voorbeeld van een eis is dat een globale parameter op een bepaald niveau moet zijn voordat je de kaart mag spelen;
  • Direct effect: de meeste kaarten hebben een direct effect op jouw grondstoffen of productie, of op die van een van je medespelers. Er zijn ook andere directe effecten, zoals het verkrijgen van een tegel die je op het bord mag leggen. Directe effecten die slaan op je productie (staan binnen een bruin vakje) moet je gebruiken en directe effecten waarbij je grondstoffen krijgt, neem je direct in ontvangst.
  • Let op - rode omlijning: als grondstoffen of productie een rode omlijning hebben, betekent dit dat je zelf mag kiezen op wie je het effect gaat gebruiken.
  • Let op - geen rode omlijning: deze effecten moeten gebruikt worden en te allen tijde op jezelf.
  • OP’s: sommige kaarten geven je aan het einde van het spel extra overwinningspunten.

Referentiekaarten

De referentiekaarten die in de doos zitten kun je gebruiken als houvast tijdens het spel. Op deze kaarten staat in het kort de spelregels uitgelegd.

Tegels

Er zijn in totaal 80 tegels die je op het spelersbord plaatst. Hiervan zijn er 9 oceantegels, 11 speciale en de overige tegels zijn groene of stadstegels.

Tegeleisen

Voordat je een van de tegels mag plaatsen, check je of er bepaalde eisen aan hangen. Er zijn namelijk bepaalde delen op het spelersbord gereserveerd voor oceanen of specifieke steden – hier mag je dus geen andere tegels neerleggen. Sommige tegels hebben een bonus (deze staat op de tegel geprint) als je deze plaatst.

Oceaan tegels

Deze mogen alleen op het bord geplaatst worden op de daarvoor gereserveerde plekken en zijn geen eigendom van een specifieke speler. Door het plaatsen van een oceaan tegel mag je je TN met 1 punt verhogen.

  • Bonus: voor iedere volgende tegel die geplaatst wordt naast een eerder geplaatste oceaan tegel, krijgt de betreffende speler een 2M€ bonus. Leg je jouw volgende tegel naast 2 oceaan tegels? Dan krijg je een 4M€ bonus, enzovoorts.

Groene tegels

Indien mogelijk moet je deze tegels plaatsen naast een tegel die je al in bezit hebt. Heb je nog geen tegel(s) in bezit? Dan mag je de eerste groene tegel neerleggen waar je wilt. Hierna zet je er een speler token op, zodat iedereen weet dat deze tegel bij jouw corporatie hoort. Iedere groene tegel in jouw bezit is 1 OP waard aan het einde van het spel.

Belangrijk: na het plaatsen van een groene tegel mag je het zuurstofgehalte verhogen (als deze nog niet op de max zit) net als je TN.

    Stadstegels

    Deze mogen niet geplaatst worden naast een andere stad. Na het plaatsen van de tegel zet je er een speler token op. Een stadstegel is aan het einde van het spel alleen 1 OP waard als deze met een groene tegel grenst, ongeacht wie de eigenaar van de groene tegel is.

    Belangrijk: de stad Noctis moet altijd op de gereserveerde plek geplaatst worden.

      Speciale tegels

      Sommige kaarten laten het toe dat je een speciale tegel op het spelersbord mag plaatsen. Als er een bepaalde eis aan hangt, zal dit omschreven staan op de betreffende kaart. Na het plaatsen van een speciale tegel zet je er een speler token op.

      Het spelen van Terraforming Mars bordspel

      Het verschil tussen de Nederlandse en Engelse versie van Terraforming Mars

      Terraforming Mars is verkrijgbaar in zowel het Nederlands als in het Engels, en tussen beide versies zitten een aantal verschillen. Ik som de belangrijkste hieronder voor je op.

      Waar Terraforming Mars EN als eerste is uitgebracht door Stronghold Games, is Terraforming Mars NL hierna vertaald naar het Nederlands en uitgebracht door Intrafin Games.

      De Engelse versie is vaak wat duurder dan de Nederlandse versie. Over de reden van het prijsverschil gaan meerdere geruchten de ronde. Zo heb ik medespelers horen klagen over de ‘kwaliteit’ van de vertalingen – maar verder wijkt de Nederlandse versie niet af van de Engelse. Behalve dat de Nederlandse versie makkelijker te verkrijgen is dan de Engelse versie.

      Goed nieuws: wij hebben ze allebei in het assortiment!

      Terraforming Mars uitbreidingen

      Zoals je wellicht kunt begrijpen zijn uitbreidingen op het basisspel Terraforming Mars niet ondenkbaar. Iedere uitbreiding zorgt voor een spectaculaire toevoeging aan het spel. We hebben verschillende uitbreidingen in het assortiment:

      Turmoil uitbreiding

      Hellas & Elysium uitbreiding

      Prelude uitbreiding

      Colonies uitbreiding

      Venus Next uitbreiding


      Wil je precies weten wat een uitbreiding toevoegt aan het basisspel? In dit artikel lees je alle informatie over de beschikbare Terraforming Mars uitbreidingen.


      Terraforming Mars accessoires

      Om het beste uit je Terraforming Mars spelervaring te halen zijn er verschillende accessoires. Zo bestaan er spelersborden met verhogingen om het bijhouden van je grondstoffen en productielevels makkelijker te maken. Maar ook dozen om het basisspel en/of uitbreidingen mooi in op te bergen. We hebben onderstaande accessoires in ons assortiment:


      Klik hier voor alle informatie over alle Terraforming Mars uitbreidingen & accessoires.


      Terraforming Mars Ares Expeditie: het kaartspel

      Intrafin Games heeft ook een Terraforming Mars kaartspel uitgebracht. Dit is een opzichzelfstaand spel, genaamd Terraforming Mars Ares Expeditie.  Meer informatie over het kaartspel zelf, de bijbehorende uitbreiding en accessoires kun je hier vinden!


      Klik hier voor alle informatie over het kaartspel Terraforming Mars Ares Expeditie.


      Terraforming Mars Ares Expeditie kaartspel

      Auteur