Imperial Settlers
In dit prijswinnende expertspel kruip je als speler in de rol van een corporatie. Jouw einddoel: het bewoonbaar maken van planeet Mars.
Het is jaar 2400. De aarde is overbezet en grondstoffen raken op. Om de mensheid te redden moet er op de onbewoonbare planeet Mars een beschaving opgebouwd worden.
Om de mensheid te redden heeft de Wereldregering de Terraforming Committee opgezet. Zij hebben alle ondernemingen en corporaties opgeroepen bij te dragen aan het terravormen van Mars, om de mens zo snel mogelijk op de Rode Planeet te kunnen laten vestigen.
Je gaat als corporatie samen met je medespelers de concurrentie aan om de Rode Planeet te temmen. Om Mars leefbaar te maken, moet de planeet een terravorming ondergaan.
Met behulp van een groot aantal middelen en verschillende technologieën werk je samen met je medespelers aan drie hoofddoelen: het verhogen van de temperatuur, het creëren van oceanen en het leefbaar maken van de atmosfeer.
Je speelt projectkaarten, vergroot de productie van je grondstoffen, plaatst steden en groene tegels op het spelbord en streeft naar het behalen van prijzen en mijlpalen. Heeft jouw corporatie aan het einde van het spel de meeste overwinningspunten binnengesleept? Dan ben jij de winnaar!
Terraforming Mars is een langdurig expertspel met veel tactische en strategische kanten. Ben je op zoek naar de spelregels? We hebben een artikel geschreven waarin we alle spelregels en het spelverloop van dit expertspel bespreken.
Om het spel nóg spectaculairder te maken speel je deze met een van de uitbreidingen. Meer weten? Check dit artikel voor alle informatie over de Terraforming Mars uitbreidingen, het Ares Expedition kaartspel en accessoires.
In het geavanceerde bordspel Terraforming Mars ben jij in het jaar 2400 de gezagvoerder van een corporatie en draag je bij aan het proces om Mars een bewoonbare planeet te maken. Je gaat de strijd aan met je concurrenten terwijl jullie gezamenlijk de planeet voorzien van een hogere temperatuur, voldoende zuurstof en water om te overleven. Heb jij de meeste overwinningspunten bij elkaar verzameld zodra planeet Mars bewoonbaar is? Dan wint jouw corporatie het spel! Terraforming Mars NL is een expertspel van Intrafin Games en geschikt voor 1 tot 5 spelers. Je speelt dit spel echter het beste met 3 tot 4 spelers.
Inhoudsopgave |
---|
Spelregels Terraforming Mars |
Achtergrondverhaal |
Terraforming Mars speluitleg |
Inhoud van de doos |
Verschillende versies |
Uitbreidingen Terraforming Mars |
Accessoires |
Terraforming Mars kaartspel |
Terraforming Mars is een bordspel voor de echte geeks onder ons. Ondanks dat we het spel onder de noemer ‘expertspel’ zetten, ben ik ervan overtuigd dat iedereen het dit geweldige bordspel kan spelen. Voordat we beginnen met het uitgebreid toelichten van de spelregels, duiken we eerst in het achtergrondverhaal van Terraforming Mars.
Sinds de oprichting in 2174 heeft de Wereldregering voortdurend gestreefd naar wereldwijde vrede en eenheid. Het is de missie van de Wereldregering om de mensheid een betere toekomst te geven.
De aarde is overbevolkt en levensmiddelen raken op. Er zijn 2 mogelijkheden: opgeven of uitwijken naar andere planeten om nieuwe leefruimte voor de mensheid te creëren. Mars is verkozen als verlenging van de aarde om de mensheid te redden.
Planeet Mars is echter onbewoonbaar: het is er vreselijk koud, droog en arm aan zuurstof. Om de planeet bewoonbaar te maken moet Mars geterraformd worden.
Het terravormen van Mars is een enorme opgave waarvoor de gezamenlijke inspanningen van de mensheid nodig zijn. Om de Rode Planeet zo snel mogelijk bewoonbaar te maken heeft de Wereldregering noodzakelijk een Terraforming Committee opgezet. Zij hebben het volgende aangekondigd: “Iedere onderneming of corporatie die bijdraagt aan het terravormen van Mars zal royaal beloond worden door het Terraforming Committee.”
Deze oproep heeft de aandacht getrokken van grote corporaties die met elkaar concurreren om planeet Mars te temmen. Iedere corporatie wil zo groot mogelijk worden met als einddoel het meest invloedrijke bedrijf achter het terravormen van Mars te worden.
Om de immigratie van de mensheid naar de Rode Planeet te kunnen bewerkstelligen moet de planeet een flinke terravorming ondergaan. Mars is in de huidige staat namelijk niet toegankelijk voor de mens zonder dure uitrusting die bescherming biedt tegen de vreselijke omstandigheden.
Terravormen betekent letterlijk het veranderen van de atmosfeer en het klimaat van een planeet zodat deze bewoonbaar wordt voor de mens. Dit is dan ook het uiteindelijke doel van het spel: het van Mars een voor de mens bewoonbare planeet maken.
Je begint het spel door het spelersbord in het middel van de tafel te leggen. Je legt de 9 oceaantegels op de gereserveerde plek en plaatst de 3 spelbord tokens op de globale parameters temperatuur en zuurstof, en de generatie marker op nummer 1.
Leg hierna alle bron tokens en overige tegels daar waar iedereen er goed bij kan. Haal alle Corporate Era kaarten uit het deck en leg alle projectkaarten geschud naast het bord.
Dan kun je kiezen voor een Beginners Corporatie, waarna je 42M€ krijgt en 10 projectkaarten mag trekken om mee te beginnen. Ondanks dat het een wat uitgebreider spel is, maken de makers van Terraforming Mars het op deze manier dus makkelijker voor beginnende spelers.
Schud dan alle standaard corporatiekaarten en deel er 2 uit aan iedere speler. Hierna krijgt iedere speler 10 projectkaarten.
Zorg ervoor dat je goed kijkt naar alle kaarten in je hand en kies zorgvuldig de juiste corporatie en bijpassende projectkaarten uit. Iedere projectkaart die je wilt houden, kost je 3M€. Alle kaarten die je niet wilt hebben, leg je ondersteboven op de aflegstapel.
Nadat iedere speler hun gekozen corporatie heeft laten zien, krijgt iedereen het bijbehorende startkapitaal en de grondstoffen plus productielevels waarmee je het spel begint. Hierna betaal je de kosten voor alle projectkaarten (3M€ per stuk) die je gekozen hebt.
Je staat in Terraforming Mars aan het hoofd van een corporatie. Jij en je medespelers – die allen aangesloten zijn bij een andere corporatie – zorgen er gezamenlijk voor dat de planeet voorzien wordt van een hogere temperatuur, meer zuurstof en water. Alleen dan kan de mens overleven.
Er zijn 3 globale parameters: temperatuur, zuurstof en oceaan. Iedere keer dat je een parameter laat stijgen, wordt jouw Terraforming Niveau (TN) hoger. Gedurende het spel bepaalt de hoogte van jouw TN de hoogte van je basisinkomen (dit krijg je per generatie in de productiefase uitbetaald) en basisscore. Het doel is om alle parameters tot het hoogste niveau te brengen.
Zodra een globale parameter op het hoogste niveau zit, kan zowel deze als jouw TN niet meer worden verhoogd. Let op: je mag dus nog wel kaarten spelen of acties uitvoeren die de parameter verhogen – echter heeft dit dus geen effect meer op de parameter zelf of jouw TN.
Zijn alle 3 de globale parameters op het hoogste niveau? Dan eindigt het spel aan het einde van de productiefase binnen de huidige generatie.
Meer over generaties binnen het spel lees je hieronder.
Zorg ervoor dat je tijdens het spel genoeg overwinningspunten (OP’s) behaalt. Hoe je OP’s behaalt kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan het oprichten van steden, het bouwen van infrastructuur of het beschermen van de omgeving.
In het spel wordt tijd gemeten in generaties die opgedeeld zijn in 4 verschillende fases: beurtvolgorde, onderzoeksfase, actiefase, productiefase.
Iedere nieuwe generatie begint met een fase waarin de beurtvolgorde bepaald wordt. In de eerste generatie mag de speler die de laatste keer Terraforming Mars gewonnen heeft beginnen met het spel. Mocht niemand het spel nog gespeeld hebben, beslis je voorafgaande wie er mag beginnen. De beginspeler krijgt de startspeler token.
Dit wordt opgevolgd met een onderzoeksfase, waar iedere corporatie toegang krijgt tot nieuwe speelkaarten. Iedere speler trekt 4 kaarten en je beslist welke van de 4 kaarten je wilt houden. Iedere kaart kost 3M€ en je mag zelf beslissen hoeveel kaarten je koopt of aflegt. De kaarten die je niet wilt, leg je ondersteboven op de aflegstapel.
In de actiefase mag je om de beurt 1 of 2 acties ondernemen. Je kunt ervoor kiezen maar 1 actie uit te voeren, als deze tactisch het beste uitkomt. Dit zul je per ronde binnen de actiefase zelf moeten uitvogelen.
De actiefase is afgelopen nadat iedere speler (met de klok mee) aan de beurt is geweest. Er zijn verschillende acties die je kunt uitvoeren:
Kun of wil je geen actie ondernemen? Dan kun je passen. Let op: zodra je geen actie onderneemt en past, sla je de ronde over en mag je de rest van deze generatie geen acties meer ondernemen.
Zodra iedereen gepast heeft, eindigt de actiefase.
De laatste is de productiefase. Hierin krijgen alle spelers tegelijkertijd hun tijdens de vorige fases opgebouwde grondstoffen. Ook wordt in deze fase het inkomen op basis van je Terraforming Niveau (TN) uitbetaald.
Na afronding van de productiefase begint een nieuwe generatie. De startspeler token wordt met de klok mee doorgegeven aan de volgende speler.
Ondanks dat je dit spel samen met andere corporatiehoofden speelt, is er aan het einde van het spel maar 1 winnaar.
Het spel is afgelopen zodra alle globale parameters tot hun max zijn gebracht. Dit betekent dat het zuurstofgehalte op minimaal 14% moet staan, er minimaal 9 oceanen zijn aangelegd en de temperatuur boven 8 graden Celsius is. Het spel eindigt aan het einde van de generatie waarin de globale parameter doelen zijn behaald.
Na de productiefase in deze betreffende generatie krijgen alle spelers nog een extra kans om planten om te zetten in groene tegels, en deze op het spelersbord te plaatsen voor extra OP’s.
Je wint het spel als je de meeste overwinningspunten (OP’s) hebt behaald.
Overwinningspunten verkrijg je uit je Terraforming Niveau (TN), je gespeelde tegels op het bord, gewonnen prijzen, geclaimde mijlpalen en de OP’s op je gespeelde kaarten.
Maar! Wat als er nu meerdere spelers zijn met hetzelfde aantal overwinningspunten? Je denkt vast: wat is de kans. Maar het is mij ook overkomen.
In het geval van gelijkspel op basis van OP’s, wint de speler die het meeste geld heeft.
In de doos van Terraforming Mars zitten verschillende onderdelen. Per onderdeel leg ik je meteen uit wat je ermee kunt en hoe je ze gebruikt tijdens het spel.
Het boekje met spelregels heeft 16 bladzijdes en lijkt hierdoor een hele opgave om doorheen te komen. Een deel van de inhoud is echter gewijd aan de uitleg van alle symbolen op het spelbord en de speelkaarten. De daadwerkelijke speluitleg valt dus reuze mee!
Het spelbord bestaat uit een aantal verschillende onderdelen. Ik leg je per onderdeel op het bord uit wat ze betekenen.
Rondom het bord zie je nummers van 1 tot 100. Deze nummers gebruik je voor 2 doeleinden:
Zoals eerder aangegeven zijn er 3 globale parameters die je tijdens het spel tot hun max moet brengen. Deze parameters hebben allemaal hun eigen plekje op het spelbord:
Op het spelbord zijn 6 standaard projecten gedrukt, die altijd beschikbaar zijn voor iedere speler tijdens het spel. Een standaard project kun je als speler uitvoeren tijdens je actiefase. Elk standaard project mag meerdere keren tijdens dezelfde generatie gebruikt worden. Dit zijn ze:
Dit is een goede manier om aan het einde van het spel extra OP’s te innen, maar wel een beetje een race tegen de klok. Iedere specifieke mijlpaal of prijs kan namelijk maar één keer worden geclaimd. Hieronder leg ik je uit wat mijlpalen en prijzen betekenen.
In het midden van het bord vind je de Rode Planeet. Deze is opgedeeld in verschillende soorten tegels. Zodra je een van de losse tegels (oceaan tegel, speciale tegel, groene tegel, stadstegel) op het bord plaatst, krijg je de bonus aangegeven op het bord. Zie je geen bonus? Dan krijg je er ook geen.
In Terraforming Mars zitten 5 spelersborden waarmee je zelf bijhoudt hoeveel grondstoffen en productie je hebt.
Gedurende het spel kun je 6 verschillende grondstoffen opbouwen en gebruiken om bepaalde acties uit te voeren. Ieder spelersbord is dan ook opgedeeld in 6 verschillende bronvakken met bijbehorende productielevels. Deze levels zijn aangeduid van 0 - 10, met uitzondering van geld – deze heeft een productielevel van -5 tot 10.
De 6 bronvakken staan voor de 6 bruikbare grondstoffen in het spel: geld, staal, titanium, planten, energie en hitte. Hieronder leg ik je per bron uit wat je ermee kunt doen.
Om tijdens het spel je grondstoffen en productie bij te houden maak je gebruik van je speler- en bron-tokens:
Iedere keer dat de productie van een bepaalde bron verhoogt, zet je je speler token een stapje (cijfer) hoger. Ondanks dat de productielevels allemaal tot en met 10 op het spelersbord gemarkeerd staan, is productie van de betreffende bron niet gelimiteerd.
Ik geef je een voorbeeld waar ik tegenaan liep toen ik het spel voor het eerst speelde:
Mijn productielevel van staal stond op 10. Ik speelde een kaart waarop stond dat ik mijn staalproductie mocht verhogen naar 12, wat dus op het spelersbord ‘onmogelijk’ lijkt. Dit is het echter niet! Je legt in dit geval gewoon een speler token op de 10 en een speler token op de 2. Samen maakt dit een productielevel van 12. Simpel, toch?
Nog een voorbeeld: mag je je productielevel verhogen van 18 naar 21? Zet dan 2 speler tokens op de 10 en 1 speler token op de 1. Zo weet je dat jouw productielevel 21 is. Easy peasy!
Tijdens de productiefase van het spel voeg je het aantal bron tokens gelijk aan het productielevel toe aan het betreffende bronvak. Deze kun je tijdens het spel weer gebruiken voor bepaalde acties.
Speler tokens zijn transparante, plastic vierkantjes in 5 verschillende kleuren. Iedere speler speelt met z’n eigen kleur.
Je gebruikt de speler tokens om je TN bij te houden, om aan te geven welke tegels van jou zijn, om je productielevels bij te houden en om aan te geven welke acties op je blauwe kaarten je gebruikt hebt. Over acties op blauwe kaarten vind je hier meer informatie.
De bron tokens zijn gouden, zilveren en bronzen vierkantjes van plastic. Iedere kleur heeft een verschillende grootte en staat gelijk aan een X aantal punten:
Je gebruikt de bron tokens om het aantal grondstoffen op je spelersbord bij te houden, maar soms ook op specifieke speelkaarten.
Er zijn 3 witte spelbord tokens die je op het spelbord gebruikt om de temperatuur en het zuurstoflevel bij te houden, maar ook om aan te geven in welke generatie je zit (generatie marker).
Deze token is bedoeld om de eerste speler van de generatie aan te geven en wordt met de klok mee aan de volgende speler gegeven. Per generatie geef je de token aan de persoon links van je, wat aangeeft dat deze speler de generatie mag beginnen.
Er zitten in totaal 233 kaarten in het spel. Dit zijn 17 corporatie-, 208 project- en 8 referentiekaarten. Per type kaart leg ik je uit wat het doel ervan is en hoe je ze in het spel gebruikt.
Aan het begin van het spel krijgt iedere speler een corporatiekaart, waarvan er 17 in het spel zitten. Van de betreffende corporatie sta jij tijdens het spel dus aan het hoofd. Op de corporatiekaarten staan verschillende symbolen gedrukt die ik graag even toelicht:
Er zijn 208 projectkaarten, die tijdens het spel gekocht en gespeeld kunnen worden om verschillende voordelen te verkrijgen. Projectkaarten zijn opgedeeld in drie verschillende soorten: actieve kaarten (blauw), automatische kaarten (groen) en evenement kaarten (rood).
Net als op de corporatiekaarten hebben projectkaarten een tag, effect/actie en tekst onderin. Projectkaarten hebben echter meer symbolen, zie onderstaande:
De referentiekaarten die in de doos zitten kun je gebruiken als houvast tijdens het spel. Op deze kaarten staat in het kort de spelregels uitgelegd.
Er zijn in totaal 80 tegels die je op het spelersbord plaatst. Hiervan zijn er 9 oceantegels, 11 speciale en de overige tegels zijn groene of stadstegels.
Voordat je een van de tegels mag plaatsen, check je of er bepaalde eisen aan hangen. Er zijn namelijk bepaalde delen op het spelersbord gereserveerd voor oceanen of specifieke steden – hier mag je dus geen andere tegels neerleggen. Sommige tegels hebben een bonus (deze staat op de tegel geprint) als je deze plaatst.
Deze mogen alleen op het bord geplaatst worden op de daarvoor gereserveerde plekken en zijn geen eigendom van een specifieke speler. Door het plaatsen van een oceaan tegel mag je je TN met 1 punt verhogen.
Indien mogelijk moet je deze tegels plaatsen naast een tegel die je al in bezit hebt. Heb je nog geen tegel(s) in bezit? Dan mag je de eerste groene tegel neerleggen waar je wilt. Hierna zet je er een speler token op, zodat iedereen weet dat deze tegel bij jouw corporatie hoort. Iedere groene tegel in jouw bezit is 1 OP waard aan het einde van het spel.
Belangrijk: na het plaatsen van een groene tegel mag je het zuurstofgehalte verhogen (als deze nog niet op de max zit) net als je TN.
Deze mogen niet geplaatst worden naast een andere stad. Na het plaatsen van de tegel zet je er een speler token op. Een stadstegel is aan het einde van het spel alleen 1 OP waard als deze met een groene tegel grenst, ongeacht wie de eigenaar van de groene tegel is.
Belangrijk: de stad Noctis moet altijd op de gereserveerde plek geplaatst worden.
Sommige kaarten laten het toe dat je een speciale tegel op het spelersbord mag plaatsen. Als er een bepaalde eis aan hangt, zal dit omschreven staan op de betreffende kaart. Na het plaatsen van een speciale tegel zet je er een speler token op.
Terraforming Mars is verkrijgbaar in zowel het Nederlands als in het Engels, en tussen beide versies zitten een aantal verschillen. Ik som de belangrijkste hieronder voor je op.
Waar Terraforming Mars EN als eerste is uitgebracht door Stronghold Games, is Terraforming Mars NL hierna vertaald naar het Nederlands en uitgebracht door Intrafin Games.
De Engelse versie is vaak wat duurder dan de Nederlandse versie. Over de reden van het prijsverschil gaan meerdere geruchten de ronde. Zo heb ik medespelers horen klagen over de ‘kwaliteit’ van de vertalingen – maar verder wijkt de Nederlandse versie niet af van de Engelse. Behalve dat de Nederlandse versie makkelijker te verkrijgen is dan de Engelse versie.
Goed nieuws: wij hebben ze allebei in het assortiment!
Zoals je wellicht kunt begrijpen zijn uitbreidingen op het basisspel Terraforming Mars niet ondenkbaar. Iedere uitbreiding zorgt voor een spectaculaire toevoeging aan het spel. We hebben verschillende uitbreidingen in het assortiment:
Wil je precies weten wat een uitbreiding toevoegt aan het basisspel? In dit artikel lees je alle informatie over de beschikbare Terraforming Mars uitbreidingen.
Om het beste uit je Terraforming Mars spelervaring te halen zijn er verschillende accessoires. Zo bestaan er spelersborden met verhogingen om het bijhouden van je grondstoffen en productielevels makkelijker te maken. Maar ook dozen om het basisspel en/of uitbreidingen mooi in op te bergen. We hebben onderstaande accessoires in ons assortiment:
Klik hier voor alle informatie over alle Terraforming Mars uitbreidingen & accessoires.
Intrafin Games heeft ook een Terraforming Mars kaartspel uitgebracht. Dit is een opzichzelfstaand spel, genaamd Terraforming Mars Ares Expeditie. Meer informatie over het kaartspel zelf, de bijbehorende uitbreiding en accessoires kun je hier vinden!
Klik hier voor alle informatie over het kaartspel Terraforming Mars Ares Expeditie.