Categorie:Dobbelspellen

Spelregels Geharrewar in de Sushibar

Geharrewar in de Sushibar: de opvolger van Regenwormen

Spelinfo
  • Aantal spelers:2-5 spelers
  • Speelduur:20 minuten
  • Geschikt voor leeftijd:vanaf 8 jaar
  • Uitgever:999 Games

Ken je de kippen uit het spelletje Regenwormen nog? Inmiddels hebben de kippen een meer luxueuze culinaire voorkeur ontwikkeld. In het kippenhok zijn regenwormen passé… de kippen willen sushi! Geharrewar in de Sushibar is een leuk dobbelspel voor 2 tot 5 personen waarin je opnieuw tegels gaat verzamelen. Wel is het opletten geblazen door de aanwezigheid van visgraten.

Geharrewar in de Sushibar spelregels

Het doel van het dobbelspel Geharrewar in de Sushibar is om de meeste waardevolle sushi te verzamelen en de visgraten met de meeste minpunten te vermijden. Tegelijkertijd kunnen andere spelers sushirolletjes van jou stelen. We nemen de Geharrewar in de Sushibar spelregels snel met je door.

Voorbereiding

Plaats alle sushirolletjes (blauw) op willekeurige volgorde in een horizontale rij. Doe dit op zo’n manier dat de afbeeldingen naar boven gericht zijn (open). Onder deze rij komen de visgraten. De visgraten zijn rood van kleur. Ook de visgraten leg je in willekeurige volgorde, open neer. In de officiële handleiding in PDF-vorm is een visuele weergave te zien van hoe de tegels horen te liggen.

Wijs een startspeler aan en speel vervolgens met de klok mee.

Het spelverloop

De speler die aan de beurt is, gooit met de vijf dobbelstenen. In totaal mag er driemaal gedobbeld worden. Bij elke worp heb je de volgende keuze:

  1. Pak één sushi of graat
  2. Kies één of meer dobbelstenen om opzij te leggen en werp de rest opnieuw.

Na de derde worp ben je verplicht om een tegeltje te nemen. Een belangrijke regel van Geharrewar in de Sushibar is dat je tijdens een beurt altijd slechts één tegel mag nemen. Oók als de dobbelstenen jou meerdere mogelijkheden geven.

Een sushi of graat tegel pakken

Het aantal geworpen sushi’s geeft aan welke tegel uit de rij je mag nemen. Een voorbeeld: heb je drie sushi’s gegooid? Dan neem je de derde tegel uit de rij. Er wordt altijd van links naar rechts geteld.

Heb je een graat gegooid, dan kun je een graat tegel pakken in plaats van een sushirolletje. Het aantal geworpen graten geeft aan welke tegel uit de rij je mag nemen. Ook hier wordt altijd van links naar rechts geteld. Na het pakken van een tegel sluit je de stenen netjes aan om gaten te dichten.

De sushi’s en graten komen elk in een aparte stapel terecht. De kippen willen zich tijdens het oppeuzelen van de sushi’s natuurlijk niet verslikken in een graat. Gedurende het spel zul je dus twee verschillende stapels voor je neus krijgen: één met sushi en één met graten. De meest recent gepakte tegel komt altijd bovenop de stapel.

Een sushi of graat stelen van een andere speler

Ben je aan de beurt, dan kun je ervoor kiezen om een tegel uit de rij te pakken óf om een tegel te pakken van een medespeler. Let op, deze actie mag je alleen uitvoeren indien je minstens drie dobbelstenen met eetstokjes van dezelfde kleur werpt. Welke tegel je precies mag stelen, is afhankelijk van de kleur en het aantal eetstokjes.

WorpHandeling
Drie blauwe eetstokjesPak de bovenste sushi van een speler naar keuze
Drie rode eetstokjesPak de bovenste graat van een speler naar keuze
Vier of vijf blauwe eetstokjesSteel een sushi van een speler naar keuze door een positie van een steen in de stapel te benoemen
Vier of vijf rode eetstokjesSteel een graat van een speler naar keuze door een positie van een steen in de stapel te benoemen

Een ‘pechvogel’-worp

Het kan voorkomen dat je na de derde worp geen tegel kunt pakken. Bijvoorbeeld wanneer er bijna geen sushi of graten meer op tafel liggen. Kun je geen tegel nemen uit de rij en ook niet van een andere speler? Dan moet je de graat met de meeste minpunten van tafel pakken. Indien er géén graten op tafel liggen, neem je de sushi met de laagste waarde.

Einde van het spel

Het spel Geharrewar in de Sushibar eindigt zodra een van de spelers de laatste steen van tafel heeft gepakt. Nu is het tijd om de balans op te maken.

Schuif de eigen twee stapels (sushi en graten) naar elkaar toe en zorg dat de stapeltjes even hoog zijn. Is de stapel sushi’s hoger dan de stapel graten? Dan leg je net zoveel sushirolletjes terug in de doos totdat de stapels gelijk zijn. Heb je meer graten dan sushi’s verzameld? Dan hoef je niets te doen. Helaas levert dit jou straks wel extra strafpunten op!

Puntentelling van Geharrewar in de Sushibar

Gelukkig zit de puntentelling van Geharrewar in de Sushibar aardig eenvoudig in elkaar. Tel de waarde van de overgebleven sushi´s van je stapeltje bij elkaar op en trek daar de minpunten van de graten vanaf. Degene met de meeste punt wint het spel.

Wil je voorbeelden zien van de puntentelling? Bekijk dan de Geharrewar in de Sushibar spelregels in PDF-vorm op deze pagina.