Categorie:Dobbelspellen

Clever spelregels dobbelspel

Clever: Tactisch dobbelspel voor het hele gezin

Spelinfo
  • Aantal spelers:1-4 spelers
  • Speelduur:30 minuten
  • Geschikt voor leeftijd:vanaf 8 jaar
  • Uitgever:999 Games

In het tactische dobbelspel Clever van 999 Games probeert elke speler op zijn eigen vel zoveel mogelijk punten in de 5 verschillende (met een kleur aangegeven) categorieën te scoren. Hiervoor moeten de dobbelstenen verstandig worden ingezet. Clever is zowel genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2019 als voor de Nederlandse Spellenprijs in de categorie familiespellen.

Clever spelregels

Bij Clever komen aardig wat verschillende bonussen en regels bij het afstrepen/noteren van dobbelsteenwaarden om de hoek kijken. Wie de Clever spelregels voor het eerst leest, zal wellicht wat overweldigd worden. Maar geen paniek, lees de uitleg vóór het spelen eenmaal door en pak ze vervolgens tijdens het spelen van Clever er weer even bij.

Voorbereiding

De voorbereiding is kort maar krachtig: zorg dat iedereen één vel van het scoreblok en een van de bijgeleverde viltstiften heeft. Kies nu welke speler mag beginnen. Volgens de officiële spelregels mag de slimste speler beginnen, maar dit kan natuurlijk voor aardig wat discussie zorgen.

Het spelverloop

Clever wordt gespeeld in ronden. Het aantal ronden is afhankelijk van het aantal spelers. Ben je met z’n tweeën of speel je solo? Houd dan 6 speelrondes aan. Met 3 spelers speel je 5 ronden en met 4 spelers 4 ronden. Aan het begin van elke ronde streep je je huidige rondenummer af op het scoreblok. Dit geeft een bepaalde bonus die je weer later in het spel kan gebruiken.

De speler die aan de beurt is, wordt de actieve speler genoemd. De actieve speler werpt alle 6 dobbelstenen en kiest hier één van uit. De waarde hiervan kun je in de desbetreffende kleur afstrepen óf noteren op je scorevel. Hoe dit precies werkt, lees je verderop. Na een worp leg je alle dobbelstenen die een lagere waarde tonen dan de gekozen dobbelsteen op het in de doos afgebeelde zilveren dienblad. Kies je voor de dobbelsteen met de laagste waarde, dan hoef je géén dobbelstenen op het zilveren dienblad te plaatsen. Hier begint het nadenkwerk al. Elke ronde mag je 3x gooien. Dit betekent dat je wel voldoende dobbelsteen wil overhouden om je 2e of 3e worp te doen. Het is dus niet verstandig om bij de eerste worp een dobbelsteen te kiezen met een hoog getal (bijvoorbeeld 6). Laten we naar de gekleurde categorieën en dobbelstenen kijken!

De gele dobbbelsteen
Kies je voor de gele dobbelsteen, dan kruis de waarde van het aantal ogen door in de gele categorie op het scorevel. Elk getal komt tweemaal voor, maar per dobbelsteen mag je slechts één van de twee aankruisen.

De blauwe dobbelsteen
In de blauwe categorie van het scorevel, moet je de waarde van de blauwe én de witte dobbelsteen bij elkaar optellen. Kruis het desbetreffende getal vervolgens af.

De witte dobbelsteen
De witte dobbelsteen is een kleurenjoker en mag als gele, groene, oranje of paarse dobbelsteen worden gebruikt. Je mag de witte dobbelsteen ook met een blauwe combineren en zo de som van de 2 dobbelstenen in de blauwe categorie aankruisen.

Bij paarse, oranje en groene dobbelsteen noteer of streep je de waarde van de dobbelsteen van links naar rechts af. Hierbij mogen géén vakjes worden overgeslagen. Elk van deze kleurencategorie zit nét even anders in elkaar. Zo moet je bij de groene categorie rekening houden met de benodigde minimale waarde. Bijvoorbeeld een hogere waarde dan 2 (>2).

Het kan natuurlijk voorkomen dat een actieve speler de dobbelstenen van zijn worp niet kan gebruiken. In dit geval heeft de actieve speler helaas pech en kan hij niets invullen. 

Na 3 keer dobbelen is de beurt voorbij en komen de passieve spelers in actie. Zij mogen één van de dobbelstenen op het zilveren dienblad kiezen om af te strepen/noteren op hun eigen scorevel. Het is hierbij niet nodig dat iedereen een andere dobbelsteen kiest. Kun je als passieve speler met geen van de dobbelstenen uit de voeten? Dan mag je in dat geval uit één van de dobbelstenen kiezen die de actieve speler in de beurt heeft gekozen.

De bonussen

Er zijn verschillende soorten bonussen die je kunt krijgen tijdens het spel. Bijvoorbeeld door het afstrepen van een rondenummer of door het compleet maken van een lijn.

Opnieuw dobbelen: ben je niet tevreden met je worp, dan kun je als actieve speler deze bonus inzetten. Je mag dan alle net geworpen dobbelstenen (m.u.v. die op het zilveren dienblad of op de dobbelsteenvelden) opnieuw werpen. Nu maar hopen dat deze worp meer geluk brengt!

+1:  met de +1 bonus mag je aan het einde van jouw beurt één van jouw dobbelstenen opnieuw afkruisen. Dit kan zowel een dobbelsteen zijn die je al hebt gekozen óf eentje die je op het zilveren dienblad hebt liggen. Deze bonus mag uitgevoerd worden door actieve én passieve spelers. Passieve spelers kiezen dan één dobbelsteen van de tegenstander.

X-tekens: speel je een X-teken bonus vrij, dan moet je direct een veld in de betreffende categorie aankruisen: bij blauw en geel een getal naar keuze, bij groen het volgende lege veld. De bonus mag niet voor een later moment worden bewaard. Bij de start van ronde 4 wordt de zwarte X-bonus getriggerd. Op dat moment mag elke speler een willekeurig getal afstrepen in de categorie geel, blauw of groen.

Getallen: loop je tegen een oranje 5 of een paarse 6 op, dan dien je deze bonus direct te activeren. Je noteert simpelweg het desbetreffende getal in de matchende kleurencategorie. Bij de zwarte 6-bonus aan het begin van ronde 4 mag iedere speler de kleur vrij kiezen (paars of oranje).

Vossen: heb je een vossen-bonus gescoord, dan levert dit aan het einde van het spel extra punten op. Meer over deze bonus lees je bij de puntentelling.

Einde van het spel

Zijn alle rondes uitgespeeld, dan krijgt iedereen een laatste kans om een eventuele  resterende +1-bonus te verzilveren. Dan is het tijd voor de puntentelling. Eén speler draait nu zijn scorevel om. Op de achterkant kunnen de scores genoteerd worden. De puntentelling werkt als volgt:

Voor de categorie geel verzamel je punten per kolom die je helemaal gevuld hebt.
Voor de categorie blauw tel je simpelweg alle gezette kruisjes bij elkaar op. Op het scorevel staat per aantal kruisjes weergeven hoeveel punten je precies krijgt. Voorbeeld: voor 10 kruisjes krijg je 46 punten.
Voor de categorie groen kijk je naar hoever je in de desbetreffende lijn bent gekomen. Hoe meer kruisen je hebt gezet, hoe meer punten dit oplevert.
Voor de categorie paars en oranje tel je de punten afzonderlijk bij elkaar op. Spelers met goede rekenskills kunnen in dit geval even hun momentje pakken. 

Tot slot kunnen de extra punten van de vossen-bonus bij de score worden opgeteld. Eén vos is gelijk aan de laagste van je behaalde score. In het spel kun je meerdere vossen behalen, dus het kan zijn dat je de laagste score moet vermenigvuldigen.

Per speler worden alle scores bij elkaar opgeteld. Degene met de meeste punten wint het spel Clever. Bij een gelijke stand wint van hen de speler met de hoogste score in 1 categorie. Is dat ook gelijk, dan delen de betreffende spelers de winst.