Descent: Legends of the Dark is een coöperatief spel voor één tot vier spelers. De spelers nemen de rol aan van helden die zich verzetten tegen het kwaad tijdens een uitgebreide campagne en hun vaardigheden verbeteren, vijanden doden en Terrinoth verkennen. legende. Elke zoektocht maakt deel uit van de Blood and Flame-campagne waarin de helden een queeste proberen te voltooien voordat ze bezwijken aan hun verwondingen of de vijandelijke plannen.
Spelregels Descent: Legends of the Dark
Tijdens een spel bestuurt elke speler een held die wordt vertegenwoordigd door een heldenkaart en een plastic figuur. Het plastic figuur van elke held geeft de positie van die held op de spelkaart. Op de spelkaart vind je ook informatie over die held, inclusief hun statistieken en unieke vaardigheden.
Het spel is een avontuur dat bestaat uit verschillende queestes. Elk met zijn einddoel en taken om de queeste te voltooien. Het spel maakt gebruik van een modulair bord dat de app de spelers laat samenstellen voor elke queeste. Met de app kan het spelbord worden aangepast aan je huidige locatie in het avontuur.
Heldenkaart omdraaien
Tijdens het spel kan een held zijn heldenkaart, vaardigheidskaarten en hun aanvalskaart, die bestaat uit twee wapenkaarten, omdraaien. Het omdraaien van een kaart verandert de vaardigheden en wapens die beschikbaar zijn voor een held om te gebruiken. Bovendien verwijdert het omdraaien van een kaart alle tokens die op die kaart staan.
Tijdens het spel worden spelers uitgedaagd om efficiënt hun kaarten te managen en ervoor te zorgen dat ze allemaal naar de kant worden omgedraaid die handig is voor een bepaalde situatie.
De app
De app Descent: Legends in the Dark begeleidt de spelers door hun campagne door verhalen en queestes te bieden, kaarten en vijanden onthullen en te bepalen wanneer helden winnen of een queeste verliezen. De app slaat ook hun campagnevoortgang en voorraad op.
De app heeft twee primaire schermen: een die de kaart weergeeft die de helden aan het verkennen zijn en een andere die alle vijanden laat zien die momenteel in het spel zijn.
Vijanden
Vijanden zijn de verschillende monsters en schurken die de helden zijn tegenkomen tijdens het spel. Elke vijand op de kaart is vertegenwoordigd door een figuur, en informatie over die vijand is gevolgd door de app.
Wanneer een vijand spawnt, maakt de app een vijandelijke balk en wijst die vijand een kleur toe die wordt gebruikt om hem van andere vijanden van hetzelfde type te onderscheiden. De app laat ook zien waar die vijand op de kaart is gezet.
Tijdens de duisternisfase activeert elke vijand om de beurt. Wanneer een vijand wordt geactiveerd, beweegt deze zich meestal in de richting van een specifieke held en valt deze aan. De volgorde waarin de vijanden worden geactiveerd, wordt bepaald door de app.
Een vijand beweegt volgens het snelheidsgetal in de app en verplaatst alleen voldoende velden om binnen het bereik te zijn van de held die ze zullen aanvallen, zelfs als dat betekent dat ze zich van de held moeten verwijderen om de grootste afstand tussen hen te creëren. Vijanden kunnen niet door het veld van een andere held bewegen, maar wel door een vijandelijk veld. Ten slotte wordt de vijand beïnvloed door het bereik en de gezichtslijn wanneer hij een held aanvalt.
Gewonde helden
De gezondheidsknop van een held geeft altijd hun huidige gezondheid weer. Wanneer een held geneest, wordt hun gezondheid verbeterd. Ze kunnen niet meer dan hun maximale gezondheid hebben. Als de gezondheid erg laag is, is de held zwaar gewond en eindigt de queeste.
Vermoeidheid
Als een held dobbelstenen gooit om aan te vallen, te verdedigen of te testen, kunnen ze het plusteken op de dobbelstenen krijgen. Een speler kan die plus omzetten in een succes door vermoeidheid aan te gaan. De held kan die vermoeidheid op elke kaart plaatsen waarop het vermoeidheidssymbool zichtbaar is, en elke kaart kan alleen het nummer van vermoeidheid bevatten dat op de kaart staat. Als je vermoeidheid neemt, kan die vermoeidheid worden verdeeld over alle kaarten die in aanmerking komen om vermoeidheid te nemen. Als een held vermoeidheid moet nemen en zijn vermoeidheidslimiet heeft bereikt, loopt hij in plaats daarvan schade op.
Testen
Wanneer helden interactie hebben met terrein en tokens op de kaart, zullen ze vaak de opdracht krijgen om een test uit te voeren. Elke test vereist een held om een van de statistieken te gebruiken die op hun heldenkaart wordt weergegeven: macht, behendigheid, inzicht of wilskracht.
Wanneer een held wordt geïnstrueerd om een test van een specifieke stat uit te voeren, gooien ze twee zwarte dobbelstenen. Vervolgens passen ze de modifier toe op de aantal successen die ze behaalden.
Held-effecten
Dit gedeelte beschrijft vaardigheden en effecten met betrekking tot helden.
Vaardigheden
De meeste kaarten in het speelgebied van een held hebben vaardigheden. Elke vaardigheid beschrijft wanneer en hoe het wordt opgelost. Wanneer een held een vaardigheid oplost, kan dit geen invloed hebben op andere helden tenzij de vaardigheid anders aangeeft.
Bliksem-mogelijkheden
Een bliksemvaardigheid is elke vaardigheiddat wordt voorafgegaan door een bliksem symbool. Veel kaarten hebben bliksemvaardigheden, inclusief alle heldenkaarten. Helden kunnen hun bliksemvaardigheden gebruiken wanneer ze een dobbelsteen gooien. Elke bliksemvaardigheid kan slechts één keer per worp worden gebruikt.
Met sommige vaardigheden kunnen helden dobbelstenen opnieuw gooien.
Heldenstatus
Heldenstatussen zijn positieve en negatieve effecten die worden weergegeven door statustokens die op kaarten worden geplaatst. Elke status heeft een uniek effect, namelijk:
- Geïnfecteerd: wanneer de tijd verstrijkt tijdens de duisternis fase lijdt de held schade gelijk aan het aantal infectietokens op hun kaarten.
- Doodsbang: wanneer de tijd verstrijkt tijdens de duisternis fase lijdt de held vermoeidheid per kaart waar een doodsbang symbool staat.
- Getekend: wanneer een held een kaart met een litteken erop omdraait, lijdt die held twee schade.
- Gefocust: tijdens een aanval, verdediging of test, mag een held een kaart focussymbool afleggen om opnieuw te gooien.
- Voorbereid: Tijdens hun beurt mag een held een kaart omdraaien zonder de klaar-actie uit te voeren.
Terrein
Terrein vertegenwoordigt natuurlijke elementen, zoals water, lava, en bomen, evenals voorwerpen zoals schatkisten, planken en poorten.
Helden en vijanden kunnen niet naar een veld gaan dat een stuk 3D-terrein bevat, tenzij een regel of effect dit specifiek anders vermeldt.
Terrein blokkeert de zichtlijn en helden kunnen het bereik niet tellen door blokkerend terrein.
Barricades zijn even gevaarlijk voor helden als voor vijanden. Als een held een aangrenzende vijand aanvalt aan een barricade voegt de held één succes toe aan zijn aanval. Als een vijand een held aanvalt die grenst aan een barricade, zal de vijand één schade toevoegen aan zijn aanval.
Voorbereiding
Aangezien dit een campagnespel is, zal er meer voorbereiding zijn aan het begin van een campagne en minder naarmate je verder gaat. De opzet is ook iets ingewikkelder dan bij andere spellen gezien het terrein helemaal in 3D is. Je zal dus heel wat tijd moeten spenderen om alles in elkaar te zetten.
Start de campagne op met bijhorende app
Start de Descent: Legends of the Dark app en selecteer 'Nieuw spel'. De app begeleidt spelers door een reeks schermen om een opslaglocatie te maken, een moeilijkheidsgraad te selecteren en beginkarakters te kiezen. Behalve het selecteren van een opslaglocatie, zijn geen van deze keuzes blijvend. Spelers kunnen de moeilijkheidsgraad aanpassen op elk moment, en ze kunnen veranderen van karakters tijdens het verloop van de campagne.
Singleplayer: als je een game voor één speler speelt, moet de speler twee helden kiezen en besturen. Alle andere regels blijven behouden.
Start een queeste op
Elke speler neemt een referentiekaart, een gezondheidsknop, het plastic figuurtje en de heldenkaart dat matcht met de held die ze in de app hebben gekozen. Stel je gezondheidsknop in op het nummer dat naast het hartpictogram op de heldenkaart verschijnt. Vervolgens stel je de voorraad tokens op en plaats je de kaarttegels, vijandelijke figuren, verwondingskaarten en verbruikskaarten in de buurt van het bord.
Spelverloop Descent: Legends of the Dark
Een enkel spel van Descent: Legends of the Dark vertegenwoordigt één queeste die wordt gespeeld over een reeks rondes en elke ronde bestaat uit twee fasen:
1. Heldenfase
Tijdens deze fase kunnen de helden bewegen op het bord, vijanden aanvallen en communiceren met hun omgeving.
2. Duisternisfase
Tijdens deze fase vervolledig de app de effecten van tijd, vijanden en de queeste.
Na het vervolledigen van de duisternisfase begint een nieuwe ronde. Deze begint opnieuw met de heldenfase. Spelers blijven rondes spelen tot de queeste voltooit is.
De Heldenfase
Tijdens de heldenfase kiezen de helden de volgorde waarin ze hun beurt nemen. Deze volgorde kan veranderen per ronde. Nadat alle helden aan de beurt zijn geweest, selecteren ze de “End Fase”-knop om door te gaan naar de duisternisfase.
Tijdens hun beurt mag elke held maximaal drie acties uitvoeren in willekeurige volgorde: één manoeuvreactie en twee andere acties. Een held kan dezelfde actie meerdere keren uitvoeren.
De vijf acties waaruit een held kan kiezen zijn als volgt:
• Manoeuvreren
• Vechten
• Verkennen
• Klaar
• Unieke actie
Manoeuvreren
Met de manoeuvre-actie kan een held over de kaart bewegen. Wanneer een held een manoeuvreactie uitvoert, krijgt hij een nummer van bewegingspunten gelijk aan hun snelheid. Een held kan één bewegingspunt besteden om naar een aangrenzend vak te bewegen. Twee vakken zijn aangrenzend als ze een grens of hoek delen. Een held kan niet naar een veld gaan dat een vijand bevat of een stuk 3D-terrein, maar ze kunnen zich wel verplaatsen naar een ruimte die een andere held bevat zolang ze daar onmiddellijk uit kunnen komen. Een held kan tussen bewegingen door acties uitvoeren. Ongebruikte verplaatsingspunten zijn niet overdraagbaar naar de volgende beurt.
Vechten
Vechten tegen een vijand in Descent: Legends of the Dark omvat een aantal verschillende stappen. Voordat een held aanvalt, moeten hij twee dingen controleren: het bereik van hun wapen en het gezichtsveld.
Bereik
Bereik wordt gebruikt om te bepalen of een vijand binnen bereik is afstand van het wapen van een held. Voor alle wapens geldt een vijand binnen het bereik van een held als deze grenst aan die held. Als er een bereik staat op de kaart, dan geld deze. Het getal ernaast is het aantal velden verwijderd van een vijand dat een held kan aanvallen. Een held kan dichterbij zijn dan dat aantal en toch aanvallen, maar kan niet verder weg zijn.
Gezichtsveld
Als een held een vijand wil aanvallen, moet die vijand zich in hun gezichtsveld bevinden. De app heeft een gezichtslijn-tool waarmee spelers elk vierkant op het bord kunnen selecteren en kunnen zien welke andere vierkanten zich in hun gezichtsveld bevinden.
Om de zichtlijn te bepalen: als een speler een rechte lijn kan trekken van zijn held naar de vijand die de kaartranden of ruimtes met 3D-terrein niet doorsnijdt, bevindt de vijand zich in het gezichtsveld. De app haalt hier ook het giswerk uit.
De held valt aan
Wanneer een held een vijand aanvalt, gebruiken ze hiervoor de app. Spelers kunnen het wapen dat ze willen gebruiken selecteren en daarna gooien met de dobbelsteen.
De held wil zoveel mogelijk succes (*) resultaten om de vijand te beschadigen.
- Succes (sterretje): De held kan elk succes gebruiken om schade aan de vijand toe te brengen.
- Voordeel (+ symbool): de held kan vermoeidheid gebruiken om voordeel om te zetten in succes.
- Bliksem (bliksemschicht): de held kan Bliksem () resultaten besteden om vaardigheden te verkrijgen. Deze vaardigheden bieden helden verschillende effecten.
Elk wapen heeft een of meer soorten schade weergegeven aan de linkerkant van de kaart. De meeste vijanden zijn zwak voor sommige typen schade. Tijdens een aanval van een held, veroorzaakt elk uitgegeven succes één extra schade voor elk van de soorten schade van het wapen waar de vijand zwak voor is. Dit wordt berekend door de app.
Verkennen
Met de verkenningsactie kan een held de omgeving doorzoeken en invloed hebben op de tokens en het 3D-terrein op de kaart, wat resulteert in het boeken van vooruitgang en het veranderen van het verhaal van een queeste, eveals het leveren van unieke keuzes en ervaringen aan de helden.
Je kunt op twee manieren verkennen: interactie met een verkenningstoken of een 3D-terreinstuk. Een held moet zich in hetzelfde veld of in een aangrenzend veld bevinden om interactie te hebben met een stuk terrein.
Klaar
Met de klaar-actie kan een held tijdens zijn beurt één kaart omdraaien. Hierdoor kan de held zijn heldenvaardigheid of wapen wijzigen in iets nuttigers voor de huidige omstandigheden.
Wanneer een held de klaar-actie uitvoert, kunnen ze hun heldenkaart, hun aanvalskaart of een van hun vaardigheidskaarten omdraaien. Wanneer een held om welke reden dan ook een kaart omdraait, legt hij alle tokens af op die kaart. Dit is een geweldige manier voor de held om de belemmerende effecten van vermoeidheidsfiches en sommige aandoeningen te verliezen.
Unieke acties
Als een kaart een pijlpictogram met een nummer heeft, is dit een unieke actie. Het getal vertelt de speler hoeveel acties er nodig zijn om deze actie te voltooien. Elke held heeft een aantal specifieke unieke acties.
De Duisternisfase
De duisternisfase vertegenwoordigt het verstrijken van de tijd, tijdens welke vijanden en andere elementen van de zoektocht de doelen van de helden proberen te dwarsbomen.
De app leidt spelers door de duisternis fase, maar de stappen worden hier kort beschreven:
1. Tijd verstrijkt: helden lijden onder de gevolgen van de verschrikkelijke omstandigheden. Elke held kan ook één vermoeidheid weggooien.
2. Vijandactivering: de app activeert elke vijand op de kaart, een voor een, waardoor ze bewegen en aanvallen.
3. Queeste: de app kan berichten weergeven over nieuwe gebeurtenissen, vijanden op de kaart plaatsen, doelen van de helden bijwerken, en meer.
4. Tactiek: Sommige vijanden zijn misschien van plan om een krachtige aanval of sluwe tactiek uit te voeren voor de volgende ronde. Als ze dat doen, geeft de app een bericht weer dat verwijst naar de intenties van de vijand.
Einde van het spel
Elke queeste heeft zijn eigen doelstellingen die bovenaan worden weergegeven van het scherm. Als de helden het einddoel van een queeste voltooien, winnen de helden en eindigt de queeste.
Als het uiteindelijke doel niet kan worden bereikt, of als een held zwaar gewond raakt, verliezen de helden en eindigt de queeste.
Wanneer een zoektocht eindigt, gaan de helden door naar de volgende queeste.
Echter, de uitkomst van de zoektocht - of de helden hebben gewonnen of verloren - kan van invloed zijn op toekomstige queestes en andere aspecten van de campagne.
Het spel eindigt als alle queestes en doelstellingen zijn gehaald en de campagne kan worden afgesloten.
Uitbreidingen van Descent: Legends of the Dark
Descent: Legends of the Dark - Ghosts of Greyhaven
Deze uitbreiding voegt een reeks extra queestes toe aan het basisspel die draaien om een zijverhaal waarin de helden zich kunnen verdiepen. Het voegt ook een aantal monsters toe die ook kunnen worden geïntegreerd in het basisspel en toekomstige uitbreidingen. Evenals een potentiële nieuwe held die de spelers kunnen ontmoeten en zich bij hun groep kunnen voegen. Er zijn ook extra tegels en kaartbordterrein toegevoegd.
Descent: Legends of the Dark – The Betrayer’s War
Deze uitbreiding wordt verwacht in de loop van 2023.