The Game Room
Webwinkel KeurmerkWebwinkel Keurmerk

Tavla spelregels

Tavla - Turks backgammon
Tavla is de Turkse naam voor backgammon. De regels zijn vergelijkbaar, maar niet precies hetzelfde als westerse backgammon. Het spel is erg populair in Turkije.

Tavla is de Turkse naam voor backgammon. De regels zijn vergelijkbaar, maar niet precies hetzelfde als westerse backgammon. Het spel is erg populair in Turkije. Het doel van Tavla is om al je schijven naar je eigen thuisbord te verplaatsen en ze vervolgens uit te spelen. De eerste speler die al zijn schijven heeft weggespeeld, wint het spel.

Tavla spelregels

Het verplaatsen van de schijven gebeurt op dezelfde manier als bij backgammon, met één uitzondering. Je kunt de schijf van een tegenstander niet in je huis raken en de zet voortzetten. Dit betekent dat je geen "hit and run" kunt uitvoeren in je huis. Dit creëert een element van gevaar, aangezien je schijf in deze situatie kan worden geraakt. Het wordt aanbevolen om deze schijf te beschermen met een andere schijf.

Voorbereiding

De opstelling en beweging zijn hetzelfde als bij gewone backgammon. Elke speler begint met twee schijven op het éénpunts van de tegenstander, vijf schijven op het twaalfpunts van de tegenstander, drie schijven op hun eigen achtpunts en vijf schijven op hun eigen zespunts.

Spelverloop

Elke speler gooit één dobbelsteen en het hoogste getal begint. Die speler gooit vervolgens de dobbelstenen opnieuw om aan zijn eerste beurt te beginnen. Na het eerste spel gaat de winnaar van het vorige spel als eerste.

De worp van de dobbelstenen geeft aan hoeveel punten, of ogen, de speler zijn schijven moet verplaatsen. De volgende regels zijn van toepassing:

  • Een schijf mag alleen worden verplaatst naar een open punt, een punt dat niet bezet is door twee of meer schijven van de tegenpartij.
  • De getallen op de twee dobbelstenen vormen afzonderlijke zetten. Als een speler bijvoorbeeld 5 en 3 gooit, mag hij één schijf vijf velden naar een open punt verplaatsen en een andere schijf drie velden naar een open punt, of hij mag de ene schijf in totaal acht velden naar een open punt verplaatsen, maar alleen als het tussenpunt (drie of vijf velden vanaf het startpunt) ook open is.
  • Dubbelspel wordt twee keer gespeeld. Een worp van 6-6 betekent bijvoorbeeld dat de speler vier zessen heeft om te gebruiken.
  • Je moet indien mogelijk beide nummers van een worp gebruiken, of alle vier de nummers in het geval van dubbels.

Wegslaan / hitting

Een schijf die alleen op een punt ligt, wordt een blot genoemd. Als een schijf van de tegenstander op een blot terechtkomt, wordt de blot geraakt en op de balk geplaatst.

Je mag geen dekking zoeken nadat je een blot van de tegenstander op je eigen thuisveld hebt geraakt. Als je ervoor kiest om binnen je thuisbord te slaan, moet je de slagschijf bedekken met een andere van je eigen schijf of deze onbedekt laten.

Spelen vanaf de balk

Elke keer dat je een of meer schijven op de balk hebt, is je eerste verplichting om die schijf(ven) in te voeren op het thuisbord van de tegenstander. Je voert een schijf in door deze naar een open punt te verplaatsen dat overeenkomt met een van de nummers op de gegooide dobbelstenen. Als je in staat bent om enkele, maar niet al je schijven in te voeren, moet je er zoveel mogelijk invoeren en vervolgens de rest van je beurt opgeven.

Schijven verwijderen

Zodra je alle vijftien schijven naar je thuisveld hebt verplaatst, kun je beginnen met schijven verwijderen. Je moet een nummer gooien dat overeenkomt met het punt waarop de schijf zich bevindt, en vervolgens die schijf van het bord verwijderen.

Als er geen schijf is op het punt dat wordt aangegeven door de worp, moet je een legale zet doen met een schijf op een punt met een hoger nummer. Als er geen schijven zijn op hoger genummerde punten, mag je een schijf verwijderen van het hoogste punt dat er een heeft.

Einde van het spel

De eerste speler die alle vijftien schijven uitspeelt, wint het spel. Als de verliezende speler minstens één schijf heeft weggespeeld, verliest hij slechts één punt. Als de verliezende speler geen schijven heeft gespeeld, verliest hij twee punten.

Er is geen verdubbeling in dit spel.

Terug naar overzicht