In dit spel van White Goblin Games zijn de spelers kunstenaars die de vijver van het paleis versieren met drijvende lampionnen. Dit doe je door tegels te spelen in een gezamenlijk speelveld. Degene die daarbij de meeste overwinningspunten weet te behalen, wint. De Lampionnen van Lanzhou is geschikt voor 2 tot 4 spelers vanaf 8 jaar.
De Lampionnen van Lanzhou spelregels
Als we de uitgever White Goblin Games moeten geloven, zijn de spelregels vlot uit te leggen. The Game Room neemt de proef op de som. Hieronder zullen we de regels van Lampionnen van Lanzhou zo haarfijn mogelijk uitleggen.
Voorbereiding
Voordat je echt van start kan gaan, is er enige voorbereiding nodig. Het lijkt misschien wat veel, maar je zult zien dat dit reuze meevalt! De starttegel met de boot komt in het midden van de tafel te liggen. Leg de tegel zo neer, dat elke zijde van deze tegel naar een andere speler wijst. Geef nu elke speler gedekt 3 vijvertegels. Je ziet dus niet van elkaar wie welke vijvertegel in zijn bezit heeft. Maak nu een gedekte trekstapel met vijvertegels. Het aantal tegeltjes is afhankelijk van het aantal spelers:
- 4 spelers - 20 tegels
- 3 sepers - 18 tegels
- 2 spelers - 16 tegels
De overige vijvertegels doe je terug in de doos. Nu is het tijd om de lampionkaarten te sorteren. Dit wordt gedaan op kleur (wit, oranje, rood, paars, blauw, groen en zwart). Uiteindelijk krijg je 7 stapeltjes. Het aantal kaarten in elke stapel is weer afhankelijk van het aantal spelers:
- 4 spelers - 8 lampionkaarten
- 3 spelers - 7 lampionkaarten
- 2 spelers - 5 lampionkaarten
In het spel zijn 32 opdrachtkaarten. Leg de grijze opdrachtkaarten in een stapeltje aan de kant en sorteer de overige op kleur. Je krijgt zo 3 aparte stapeltjes met opdrachtkaarten. Klaar met sorteren ben je nog niet, want nu moet elke stapel in oplopende volgorde van waarde worden gelegd. De hoogste waarde komt bovenop te liggen. Speel je De Lampionnen van Lanzhou met z’n tweeën? Leg dan alle kaarten met drie én vier stippen terug in de doos. Bij een gezelschap van 3 spelers worden alle kaarten met vier stippen verwijderd.
Op de starttegel zie je vier verschillende kleuren lamiponnen. Geef elke speler een lampionkaart van de kleur die naar zijn kant is gericht. Deze lampionkaarten worden open neergelegd. Tot slot kunnen de gunstfiches op tafel. In het begin van het spel krijgt nog niemand een gunstfiche, deze worden als algemene voorraad neergelegd.
Het spelverloop
Kies wie het spel mag beginnen. Volgens de officiële regels is hier geen specifieke methode voor. Je kunt dus geheel willekeurig iemand aanwijzen of een partijtje steen-papier-schaar doen! Degene die aan de beurt is, heeft de keuze uit 3 handelingen:
- Leg een vijvertegel
- Ruil een lampionkaart
- Voltooi een opdracht
Leg een vijvertegel
Is het jouw beurt? Dan moet je een vijvertegel aanleggen. Deze tegel met moet ten minste één zijde grenzen aan een tegel die al op tafel ligt. Je krijgt een lampionkaart in de kleur van de zijde die nu naar jou toewijst. Dit presentje geldt alleen voor de actieve speler, máár de andere spelers blijven zeker niet met lege handen zitten. Ook zij ontvangen een lampionkaart die overeenkomst met kleur aan zijn kant van de zojuist aangesloten tegel. Spelers hebben grote pech indien een stapel lampionkaarten in die kleur op is. Tevens krijgt de actieve speler nog bonus lampionkaarten indien je kleuren weet te matchen. Grenst de zijde van jouw tegel aan een andere tegel met dezelfde kleur, bijvoorbeeld rood? Dan krijg je een rode lampionkaart.
Tot slot is er voor de actieve speler nog een derde bonus te behalen. Er zijn namelijk 2 soorten vijvertegels: eentje met een symbool in het midden en een vijvertegel zónder symbool. Als de zijden van de gelegde én de daaraan grenzende tegel hetzelfde zijn, krijgt de actieve speler één gunstfiche. Per beurt ontvang je altijd maximaal één gunstfiche per tegel.
Ruil een lampionkaart
De handeling is geheel optioneel en dus niet verplicht. Je mag twee gunstfiches betalen om één van de eigen lampionkaarten te ruilen voor een lampionkaart van een andere kleur uit de algemene voorraad.
Voltooi een opdracht
Ook deze handeling is geheel optioneel en dus niet verplicht. Wie aan de beurt is, mag een set lampionkaarten inleveren om één opdracht te voltooien. Wat precies als ‘set’ wordt gezien, is afhankelijk van de opdrachtkaart. Voor de ene opdracht heb je 4 lampionkaarten in een kleur naar keuze nodig (opdrachtkaart afgebeeld met 4 blanco lampionnen) en bij de ander een set van elke kleur één. De ingeleverde kaarten komen terug in de voorraad. Daarna pak je de bovenste kaart van de voltooide opdracht en leg je deze gedekt voor je neer. Het getal op deze kaart is het aantal overwinningspunten. Hoe meer je er hebt, hoe beter. Je zult zien dat hoe meer overwinningspunten de kaart oplevert, hoe lastiger de opdracht vaak is.
Het kan voorkomen dat een stapel opdrachten op raakt. In dit geval kun je de opdracht nog steeds voltooien, maar neem je een grijze opdrachtkaart. Deze is 4 overwinningspunten waard. Belangrijk: heb je meer dan 12 lampionkaarten in je bezit? Dan moet je tijdens je beurt een opdracht doen óf kaarten afleggen.
Einde van het spel
Het spel eindigt wanneer elke speler zijn laatste tegel heeft neergelegd. Hierna krijgt iedereen nog één beurt om lampionkaarten te wisselen en/of opdrachten te voltooien. Nu is het tijd om de overwinningspunten te tellen! Degene met de meeste punten, wint het spel. Bij een gelijke stand wint de speler met de meeste gunstfiches. Is er nog steeds sprake van gelijkspel? Dan wint degene met de meeste lampionkaarten. Is dat ook gelijk, dan zul je de winst moeten delen!