Op zoek naar een eenvoudig maar toch uitdagend spelletje voor jonge kinderen? Dan zit je met dit bordspel van 999 Games helemaal goed. De Betoverde Toren is een tactisch geheugenspel voor kinderen vanaf 5 jaar. In dit spel heeft de tovenaar Rabenhorst de prinses in de toren opgesloten. Lukt het om gezamenlijk de prinses te bevrijden?
De Betoverde Toren spelregels
Eén speler kruipt in de rol van de zwarte tovenaar. Deze tovenaar weet precies waar de sleutel van de Betoverde Toren zich bevindt en probeert de prinses te bevrijden. De andere spelers werken samen (team Robin) en proberen de sleutel eerder te vinden dan de tovenaar. Er zit wel een adder onder het gras; slechts één van de sloten in de toren laat de prinses vrij. Past de sleutel niet? Dan start de zoektocht opnieuw.
Hoe gaat het spel precies in zijn werk? The Game Room neemt de spelregels van De Betoverde Toren stapsgewijs met je door!
Voorbereiding
Zet de toren in elkaar en plaats deze in de doos. De doos is een belangrijk onderdeel van het spel! Leg vervolgens het speelbord in de doos en plaats de fiches (met de motiefzijde naar boven) geheel willekeurig in de daarvoor bestemde openingen. Klik de prinses (gele pion) in de toren. Plaats nu het kleine speelbord met de opening tegen de hoek van de doos. Zet de tovenaar op het startveld met de ster. Dit kleine speelbord is bedoeld om Team Robin een kleine voorsprong te geven. De twee dobbelstenen, de sleutel en Robin (rode pion) worden naast het bord gelegd. Bepaal nu wie er in de rol van de tovenaar kruipt en welke spelers gezamenlijk Robin zijn.
Het spelverloop
Zoals eerder omschreven speelt één speler de tovenaar en spelen de andere spelers gezamenlijk Robin. Dit maakt De Betoverde Toren een semi-coöperatief spel. Alle spelers uit Team Robin doen hun ogen dicht zodat de tovenaar de sleutel kan verstoppen. Degene in de rol van de tovenaar legt de sleutel onder één van de fiches op het speelbord. Vervolgens kan iedereen weer zijn ogen opendoen. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk de sleutel te vinden.
De spelers van team Robin gooien beurtelings met de getallendobbelsteen en zetten Robin op een van de startvelden met een stip. De tovenaar gooit tegelijkertijd met de pionnendobbelsteen. Deze dobbelsteen geeft aan welke speler nu aan de beurt is. De getallendobbelsteen geeft het aantal stappen aan dat elk team mag zetten. Het blauwe getal is voor de tovenaar, het rode getal voor team Robin. Let op, de tovenaar en Robin mogen nooit op dezelfde plek eindigen. Zijn de stappen gezet? Dan volgt een nieuwe worp.
Is het gelukt om de sleutel te vinden? Pak de sleutel en draai het fiche om. Nu mag de speler die de sleutel gevonden heeft, één van de sloten van de toren proberen te openen. Gebeurt er niets, dan begint het spel weer van voor af aan. Onthoud welk slot niet de juiste was. De tovenaar verstopt de sleutel opnieuw. Hierbij mag de sleutel niet op dezelfde plek worden verstopt. Dit fiche is immers omgedraaid.
Het spel afronden
Het spel is klaar indien de prinses uit de toren springt. Heeft de tovenaar dit voor elkaar gekregen? Dan heeft de tovenaar gewonnen. Hetzelfde geldt voor de spelers uit team Robin.