Menara: Coöperatief bouwspel voor de hele familie

In het bordspel Menara van 999 Games bouw je gezamenlijk een tempel op basis van bouwtekeningen van verschillende moeilijkheidsgradaties. Het spel vergt enige handigheid en strategisch inzicht en is te spelen in je uppie of met maximaal 4 personen. Mede door de mooie vormgeving en hoge interactie was Menara tevens genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2019 in de leeftijdscategorie 10 & 11 jaar.

Menara spelregels

Het doel van dit coöperatieve spel is om als team een tempel te bouwen en zo samen de winst te behalen. Dit kun je eigenlijk zo moeilijk maken als je zelf wilt door de verschillende moeilijkheidsgradaties. We nemen de spelregels van Menara uitgebreid met je door!

Voorbereiding

Zet het kamp in elkaar en doe alle pilaren in de bijgeleverde buidel. Schud deze goed door elkaar en pak hier blind 6 pilaren uit. Deze worden in het kamp geplaatst. Deze pilaren zijn als het ware eigendom van de hele groep. Leg vervolgens de 18 tempelvloeren willekeurig op elkaar zodat deze een stapel vormt. Neem de bovenste 3 tempelvloeren en leg deze zo op tafel dat elke tempelvloer beide andere raakt (en niet overlapt). Deze 3 tempelvloeren vormen de tempelbasis. Je bent vrij om te kiezen of je een tempelvloer met de lichte of donkere kant naar boven neerlegt. 

Kies nu gezamenlijk de moeilijkheidsgraad van het spel. Maak je net kennis met Menara, dan is het raadzaam om voor het eenvoudige spel te kiezen. De moeilijkheidsgraad wordt bepaald door het aantal bouwlagen waaraan de tempel moet voldoen. Een eenvoudig spel moet aan 3 bouwlagen voldoen, een gemiddeld spel 4 en een moeilijk spel wel 5. Indien de keuze is gemaakt, leg je de bouwlaagkaarten (3, 4 of 5) in een rij naast de tempelvloeren neer.

Sorteer de 35 bouwtekeningen op de schrifttekstkleur. Schud de 3 stapels apart en leg deze naast elkaar gedekt op tafel. Iedere speler trekt nu blind een aantal pilaren uit de buidel en zet deze voor zich neer. Dit aantal pilaren hangt af van het aantal spelers én de gekozen moeilijkheidsgraad: 

Level1 speler2 spelers3 spelers4 spelers
Eenvoudig8765
Gemiddeld7654
Moeilijk6544

Spelverloop

Nu de voorbereiding is afgerond, kan het spel beginnen! Kies een startspeler en speel vervolgens met de klok mee. Elke speler doorloopt 4 handelingen, deze zijn als volgt:

  1. Pilaren ruilen - Je mag ervoor kiezen om één of meer eigen pilaren te ruilen met de pilaren uit het kamp.
     
  2. Bouwtekening trekken - Kies één bouwtekening en draai deze om. Op deze kaarten staat hoeveel pilaren je moet bouwen of verplaatsen. De bouwtekeningen zijn ingedeeld in 3 moeilijkheidsgradaties. De stapel met de blauwe schriftteksten zijn het makkelijkst. De bouwtekeningen met gele schriftteksten zijn een stuk moeilijker om uit te voeren en écht lastig wordt het met de stapel met rode schriftteksten. Wanneer het spel net gestart is, is het verstandig niet direct met de moeilijkste bouwtekeningen aan de slag te gaan. Door het nog geringe aantal tempelvloeren zijn deze wellicht nog niet op te lossen. Máár wacht ook zeker niet te lang met de moeilijke bouwtekeningen!
     
  3. De bouwfase - Bij de derde handeling draait alles om het uitvoeren van de gekozen bouwtekening. In totaal zijn er 5 verschillende soorten bouwtekeningen. Soms moet je één, twee, drie of wel vier pilaren bouwen waar je bij een andere bouwtekening alleen een pilaar moet verplaatsen. De pilaar moet altijd overeenkomen met de kleur van het voetstuk op de tempelvloer. Een gele pilaar zet je dus op een geel voetstuk. Het is toegestaan om een pilaar op een leeg voetstuk te plaatsen dat reeds door een tempelvloer overbouwd is. Probeer in dit geval voorzichtig de pilaar op de juiste plek te zetten!

    Is het gelukt om de opdracht uit te voeren? Dan leg je de bouwkaart (open) op de aflegstapel. Wanneer het niet lukt om de bouwtekening uit te voeren (niet de juiste pilaren, pilaren vallen om), dan wordt de bouwtekening omgezet in een extra bouwlagenkaart. Dit betekent dat de toren nu nóg hoger moet worden wat het spel lastiger maakt. Elke misstap wordt dus flink afgestraft! Let op, elke keer dat een speler een bouwtekening aan de rij bouwlaagkaarten legt, mag hij het volledige kamp uitruimen. De desbetreffende speler trekt eerst 6 nieuwe pilaren, die hij in het kamp zet. Daarna worden de oude pilaren in de buidel gelegd. 

     Een nieuwe tempelvloer bouwen 

     Wanneer een tempelvloer volledig is volgebouwd met pilaren, moet een nieuwe tempelvloer worden gebouwd. Dit geldt óók wanneer je tijdens het uitvoeren van een bouwtekening het laatste voetstuk van een tempelvloer bezet en je nog meerdere pilaren moet neerzetten. Elke actie wordt als het ware direct onderbroken voor de bouw van een nieuwe tempelvloer. Je pakt een tempelvloer van de stapel en kijkt naar de huidige bouwtekening.  De kleur van de rand van de kaart bepaalt hoe de nieuwe tempelvloer komt te liggen. Vervolgens heb je de keuze uit het bouwen óp de pilaren of kun je de tempelbasis uitbreiden.
     
  4. Voorraad aanvullen - Tot slot pak je hetzelfde aantal pilaren als dat je zojuist gespeeld hebt uit de buidel om je voorraad weer aan te vullen.

Nadat de speler alle 4 de stappen heeft uitgevoerd, is de volgende speler aan de beurt.

Einde van het spel

Het spel eindigt abrupt als de tempel instort óf als pilaren omvallen die daarna niet meer op hun plek kunnen worden teruggezet. In beide gevallen heb je als team helaas verloren. Het spel stopt ook indien de laatste bouwtekening is afgehandeld of als de spelers de laatste tempelvloer hebben gebouwd (deze hoeft niet volledig gevuld te zijn met pilaren). Wanneer win je Menara? Jouw team wint indien de tempel hoog genoeg is. Dat wil zeggen, als het aantal bouwlagen gelijk of hoger is dan het aantal bouwlaagkaarten in de rij.

Klik hier voor Menara spelregels in PDF