Het Jachtseizoen: Ga op jacht naar de voortvluchtige

In het relatief nieuwe bordspel Het Jachtseizoen van Just Games werk je als team samen om de locatie van de voortvluchtige te achterhalen. Iedere 10 minuten krijgt jouw team de locatie van de voortvluchtige door. Lukt het niet om de voortvluchtige op tijd op te sporen, dan hebben jij en je team verloren! Dit coöperatieve spel is gebaseerd op de succesvolle StukTV serie ‘Het Jachtseizoen’ en is geschikt voor 2 tot 4 spelers.

Het Jachtseizoen Bordspel spelregels

In dit spel worden de spelers onderverdeeld in twee kampen: de voortvluchtige en de jagers. De jagers moeten binnen 25 beurten de voortvluchtige te pakken krijgen. De voortvluchtige moet op zijn beurt juist proberen de hunters te slim af te zijn om het spel te winnen. The Game Room neemt de spelregels van Het Jachtseizoen stapsgewijs met je door!

Voorbereiding

Kies wie van de spelers de rol van de voortvluchtige op zich neemt. De rest van de spelers vormen samen één jachtteam. De voortvluchtige krijgt het whiteboard en de stift om zijn vluchtroute mee uit te stippelen. Het is verstandig om als voortvluchtige wat fysieke afstand te nemen van de ‘’hunters’’. Andere spelers mogen namelijk niet zien welke handelingen je uitvoert. Plaats nu het (blauwe) speelbord in het midden van de tafel en plaats de tijd-token op Start in de tijdbalk. De jager-pionnen worden naast het speelbord gelegd. Geef elke hunter nu een aantal kaarten. Dit aantal is afhankelijk van het deelnemers in het jachtteam. 

Verdeling kaarten: 1 speler 7 kaarten, 2 spelers 4 kaarten en bij 3 spelers krijgt ieder 3 kaarten. Deze kaarten mag je open neerleggen. Wat er op de kaart staat, hoef je dus niet geheim te houden. 

Kies gezamenlijk een startlocatie, bijvoorbeeld gevangenis Wolvenplein of de Blokhuispoort. Vanaf deze plek zal de jacht beginnen! Zet nu de zwarte StukTV-bus van de hunters en de pion van de voortvluchtige neer op de startlocatie. Om de voortvluchtige een lichte voorsprong te geven, mag hij/zij nu 10 acties uitvoeren. Na de 10 acties moet de voortvluchtige zijn eerste locatie doorgeven aan het jachtteam. Bij het spelverloop lees je meer over de specifieke acties.

Het spelverloop

Het team van hunters en de voortvluchtige voeren hun beurt tegelijkertijd uit. Elk team mag tijdens één beurt in totaal 5 acties uitvoeren. Zodra beide kampen (de voortvluchtige én de hunters) hiermee klaar zijn, laat de voortvluchtige zijn locatie weten aan het jachtteam door de coördinaten door te geven. Laten we snel kijken naar welke acties je precies kunt uitvoeren:

De acties van de voortvluchtige

De voortvluchtige gebruikt het whiteboard en de stift om over het terrein te bewegen. De speler houdt zijn bewegingen bij door met de marker een lijn te tekenen over elk vakje waarover hij/zij loopt. De coördinaten waar hij/zij eindigt na 5 acties, moeten met de stift gemarkeerd worden. De voortvluchtige-pion zet je vervolgens op dat desbetreffende vakje, maar dan op het blauwe speelbord ter indicatie voor de hunters. De voortvluchtige kan zich op 5  verschillende manieren voortbewegen:

  • Stap - de stap kost 1 actie en houdt simpelweg in dat je één stap op het speelbord mag zetten. 
  • Liften - liften kost 1 actie en mag slechts eenmaal per beurt uitgevoerd worden. Bij liften reis je van afslag tot de eerstvolgende afslag op de autoweg.
  • OV  - het OV (openbaar vervoer) kost ook 1 actie en mag slechts 2 keer in het gehele spel uitgevoerd worden. Gebruik deze actie dus wijs. Reis je met het OV, dan kun je van de ene stad naar de andere stad voortbewegen. Ongeacht wat de afstand hiervan is.
  • Helikopter - wellicht niet de meest onopvallende manier van reizen, maar wel efficiënt! De helikoptervlucht kost ruim 5 acties en kan slechts eenmalig per spel worden ingezet. Met de helikopter kun je van vliegveld tot vliegveld bewegen.
  • Boot - met de boot kun je eenmalig per spel een stuk water doorkruisen, bijvoorbeeld het Ijsselmeer. De boot brengt je dus van waterkant tot waterkant en kost 5 acties. 
  • Offline - deze actie brengt je niet naar een andere plek, maar je kunt er het jachtteam wel mee dwarsbomen. Kies je voor offline, dan krijgen de hunters bij de eerstvolgende keer dat de tijd-token wordt verplaatst, geen locatie door van de voortvluchtige. Offline kan eenmalig per spel worden ingezet en kost 0 acties.

Let op: de voortvluchtige mag nooit twee keer over hetzelfde vakje bewegen. Ook mogen de helikopter en de boot nooit allebei binnen één spel ingezet worden. Als voortvluchtige moet je dus kiezen.

De acties van het jachtteam

Spelers in het jachtteam spelen om de beurt. Ze gebruiken het speelbord om de locatie te bereiken van de voortvluchtige. De hunters gebruiken acties om zich te bewegen over het speelbord; ze hebben er net als de voortvluchtige 5 acties per beurt. Welke acties je kunt uitvoeren, is afhankelijk van de kaarten die je hebt én het aantal resterende acties. Je mag als team met elkaar overleggen, maar degene die aan de beurt is, maakt de uiteindelijke beslissing. De mogelijke acties van het jachtteam zijn als volgt:

  • StukTV-bus - met dit busje mag je 2 stappen bewegen op het speelbord. Bevind je je in de bebouwde kom? Dan mag je slechts 1 stap zetten. De StukTV-bus kost 1 actie en mag onbeperkt gekozen worden.
  • Autoweg - via de autoweg reis je van afslag tot eerstvolgende afslag met de StukTV-bus. Dit kost 1 actie.
  • Kaart - je kunt ervoor kiezen om een kaart uit de eigen hand te spelen. Dit kost 1 actie. Aan het einde van de beurt pakken alle spelers 1 kaart voor elke kaart die ze die beurt gespeeld hebben. Gespeelde kaarten worden op de aflegstapel gelegd. Zijn alle kaarten op, dan wordt de aflegstapel geschud en weer opnieuw gebruikt.

De jager-pionnen

De twee jager-pionnen kunnen door het jachtteam worden ingezet om de voortvluchtige te pakken. Je kunt deze pion inzetten wanneer je een jager-kaart in handen hebt. Het team kan een jager-pion twee stappen verzetten op het speelbord vanuit het busje. Staat er al een jager-pion op het bord, dan mag je deze verplaatsen vanaf de huidige locatie. Door kaarten te spelen, kunnen jagers zich verplaatsen met het OV of via een vliegveld.

Einde van het spel

Er zijn 2 scenario’s waarbij het spel ten einde loopt:

Scenario 1: Het jachtteam komt erachter dat ze aan het einde van de beurt (tijdens het ontvangen van de locatie) op dezelfde plek staat als de voortvluchtige. Dit mag met de StukTV-bus of een jager-pion. In dit geval hebben de hunters gewonnen!

Scenario 2: Het lukt de voortvluchtige om 25 beurten uit handen van het jachtteam te blijven. Als de tijd-token in de tijdbalk het laatste vakje bereikt en de voortvluchtige wordt in deze laatste beurt niet gepakt, is de overwinning voor de voortvluchtige!

Klik hier voor Het Jachtseizoen Bordspel spelregels in PDF