Azul: Een kleurrijk en bekroond bordspel

Bij het kleurrijke bordspel Azul draait het om het decoreren van muren van het koninklijke paleis in Evora. Voor het creëren van patronen in de wandtegels ontvang je punten. Wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft gescoord, wint. Azul is een tactisch spel voor voor iedereen vanaf 8 jaar en is uitgeroepen tot Winnaar Nederlandse Spellenprijs 2018 in de categorie ‘Familie’.

Azul spelregels

Over het algemeen is het spel vrij eenvoudig aan te leren en hoef je de Azul spelregels slechts één keer goed door te lezen. Heb je het spel helemaal goed in de vingers? Dan kun je kiezen voor de spelvariant van Azul. Deze vind je op de grijze zijde van de speelborden. The Game Room gaat in op de uitleg van het basisspel van Azul.

Beginopstelling

Elke speler krijgt een eigen, vierkante speelbord. Leg de donkergekleurde scoresteen op het vakje ‘0’ van het scorespoor op het speelbord. Naarmate het spel vordert, zul je als speler steeds meer punten verdienen en de scoresteen mogen verplaatsen. Vervolgens worden zogeheten fabrieksschijven in een cirkel in het midden van de tafel gelegd. 

  • 2 spelers = 5 fabrieksschijven
  • 3 spelers = 7 fabrieksschijven
  • 4 spelers = 9 fabrieksschijven

Nu is het tijd om het bijgeleverde Azul zakje te vullen met de 100 tegels. Je kunt het zakje eventueel nog even door elkaar schudden. De speler die als laatste een bezoekje heeft gebracht aan het mooie Portugal krijgt het Startspelersfiche. Deze persoon mag nu geheel willekeurig 4 tegels (uit de zak) neerleggen op élke fabrieksschijf (zie afbeelding). Nu de voorbereiding is getroffen, kan het spel beginnen!

Fabrieksschijven Azul

Spelverloop

Het spel Azul verloopt over meerdere rondes, die elk bestaan uit 3 fases: Fabrieksaanbod, Muurbekleding en tot slot de voorbereiding van de volgende ronde.

Fase 1: Fabrieksaanbod

In de eerste fase heb je over het algemeen twee keuzemogelijkheden:

  1. Je kiest één fabrieksschijf uit en neemt hiervan alle tegels met een identiek patroon. De resterende (niet-identieke) tegels van diezelfde schijf worden in het midden van de tafel gelegd. Voorbeeld: de speler pak 2 rode tegels voor zichzelf en legt de twee anders uitziende tegels in het midden van de tafel.
  2. Je pakt alle tegels met een identiek patroon van het midden van de tafel. Als je in de huidige ronde de eerste speler bent die dat doet, dan ontvang je ook het Startspelerfiche en leg je deze in het meest linkse vak van je vloerlijn.

Heb je jouw keuze gemaakt? Dan moeten de tegels op één van de 5 patroonlijnen op je spelbord worden gelegd. Op de eerste lijn is plek voor één tegel, op de tweede lijn passen 2 tegels enzovoorts. Het doel is om de tegels zo efficiënt mogelijk te plaatsen en te zorgen voor lijnen met identieke tegels, bijvoorbeeld één patroonlijn met enkel blauwe tegels. In de fase Fabrieksaanbod mogen spelers de tegels alleen van rechts naar links neerleggen. Is één lijn helemaal gevuld met tegeltjes? Dan is deze lijn compleet. Overige tegels kun je plaatsen in je eigen vloerlijn op het spelbord. Let op, deze leveren jou wel minpunten op! Isa de vloerlijn vol, dan leg je ongewenste tegels voorlopig in de deksel van de doos. 

In alle latere rondes geldt de volgende regel: spelers mogen géén tegels van een bepaalde kleur in een patroonlijn leggen als er al een tegel van die kleur op de overeenkomstige lijn van de eigen muur ligt.

Zodra alle tegels van het midden van de tafel én van alle fabrieksschijven zijn weggenomen, wordt van start gegaan met fase twee.

Fase 2: Muurbekleding

Deze tweede fase kan door iedereen tegelijkertijd worden gespeeld. Je bekijkt welke patroonlijnen helemaal compleet zijn. De tegeltjes hiervan mogen in de fase Muurbekleding namelijk verplaatst worden naar de ‘’muur’’ (het vak met alle gekleurde tegeltjes). Neem de meest rechtse tegel van een complete lijn en leg deze op het vak met dezelfde kleur in de overeenkomstige lijn van je muur. Elke tegel op de muur is punten waard! Zijn er patroonlijnen met lege vakken, dan kunnen deze tijdens de volgende ronde aangevuld worden.

Fase 3: Voorbereiding volgende ronde

Elke tegel op de muur is dus punten waard. De gescoorde punten van de eerste ronde worden direct opgeld. Download de Azul spelregels in PDF voor de exacte puntentelling. Naar aanleiding van de puntentelling kun je jouw eigen scoresteen op het scorespoor verplaatsen. Heb je aan het einde van de fase Muurbekleding tegels in je vloerlijn liggen? Dan krijg je minpunten en moet de scoresteen weer naar achter worden gezet. De tegels in de vloerlijn worden vervolgens in de deksel van de doos gelegd.

De speler met het Startspelerfiche vult alle fabrieksschijven weer aan met 4 tegels uit de zak. Je begint als het ware weer met fase 1 en vervolgens fase 2.

Afronding van het spel

Het spel eindigt zodra er na de fase Muurbekleding minstens één speler is die tenminste één lijn van 5 horizontaal aangrenzende tegels op zijn muur heeft gemaakt. De speler die de meeste punten heeft verzameld, wint. Voor de precieze Azul puntentelling kun je de handleiding in PDF downloaden. Is het gelijkspel, dan wint degene met de meeste, complete horizontale lijnen op zijn muur.

Klik hier voor Azul spelregels in PDF

Bron: Speelgoed van het Jaar